امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  یک هفته گذشته، پر بود از رایزنی‌های دیپلماتیک حول محور برجام و مذاکرات مربوط به احیای آن. از رایزنی‌های انریکه امورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امیر قطر در تهران گرفته تا رایزنی وزرای جنگ و دفاع آمریکا با همتای صهیونیستی، اظهارنظر گروسی و حتی ارسال پالس مثبت از سوی مقامات نظامی در ایران.

رایزنی امیرعبداللهیان و لاوروف

آخرین تلاش برای ترسیم چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای در رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه صورت گرفت. آن‌طور که وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، در تماس تلفنی روز پنجشنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران توجه اصلی گفت‌وگوها به مسائل کلیدی روابط دوجانبه و همچنین چشم‌انداز ازسرگیری اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران اختصاص یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو خواستار ابتکار عمل همه طرف‌ها در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها شد و گفت: اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود.

وی بر اراده جدی تهران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار و البته با رعایت خطوط قرمز تاکید کرد و موضع مثبت روسیه در حمایت از توافقی که مورد تایید ایران باشد را ستود.

امیرعبداللهیان همچنین به مصوبه اخیر هیات دولت جمهوری اسلامی ایران درباره موافقتنامه‌های فرهنگی و امنیت اطلاعاتی بین دو کشور و ارسال آن برای تصویب در مجلس شورای اسلامی اشاره و از تصویب این اسناد در طرف روسیه‌ای استقبال کرد.

وی ضمن تبیین مواضع کشورمان در مخالفت با کاربرد ابزار جنگ و تحریم، بر حمایت تهران در برقراری آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط ممتاز با روسیه از هر تلاش دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین حمایت می‌کند و آمادگی برای میانجی‌گری و کمک به حل و فصل این‌ بحران را دارد.

طرفین در این تماس تلفنی آخرین وضعیت موضوعات دوجانبه را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

سرگئی لاوروف مناسبات تهران و مسکو را حائز اهمیت خواند و با تاکید بر اینکه اولویت روسیه نیز اجرایی شدن اسناد امضا‌شده میان دو کشور است خاطرنشان کرد: مسائل هماهنگی بین‌دستگاهی را تا حصول نتیجه شخصا پیگیری و دنبال خواهد کرد.

وی بر تداوم حمایت روسیه از حصول توافق و تلاش‌های مسکو برای نیل به توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات طرف ایرانی تاکید کرد.

لاوروف با انتقاد از مواضع غیرسازنده آمریکا و غرب، آخرین تحولات اوکراین را تبیین و از هرگونه ابتکاری برای توجه اوکراین به مذاکره استقبال کرد و نقش ایران را در این راستا سازنده خواند.

نشانه‌های جدیت

تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت مذاکرات را رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است. او در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ نشانه‌ای دال بر عدم جدیت لازم از سوی ایران برای ازسرگیری مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد.

وی که در کنفرانسی مطبوعاتی در ژاپن سخن می‌گفت، در عین حال تصریح کرد: همچنان منتظر توضیحات قانع‌کننده از جانب ایران در ارتباط با برخی فعالیت‌های هسته‌ای آنها هستیم.

پیش‌بینی سردار صفوی

پیش از گروسی اما قابل توجه‌ترین اظهارنظر برجامی را از یک چهره نظامی در ایران شنیده بودیم؛ اظهارنظری که از سوی ناظران بیرونی پالسی مثبت نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای تلقی شد. گوینده این سخن سرلشکر صفوی بود و با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابل اراده ملت ایران شکست خورده‌اند، گفت: پیش‌بینی من این است که آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد؛ امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: به برکت رهبری و دولت و ملت از این شرایط عبور خواهیم کرد تا قدرت اول غرب آسیا و کشور‌های اسلامی را به وجود آوریم.

پیش‌بینی تد کروز

نکته قابل توجه این است که مشابه این اظهارنظر و پیش‌بینی را از سوی یک سناتور آمریکایی هم شنیدیم! تد کروز سناتور برجسته آمریکایی با انتقاد از تلاش‌ها برای حصول توافق در وین مدعی شد که دولت بایدن به هر قیمتی به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است.

وی گفت: متاسفانه دولت بایدن به دنبال یک توافق (با ایران) است و متاسفانه آنها نشان داده‌اند که مایلند هر امتیازی بدهند، حتی اگر این کار امنیت و ایمنی رژیم صهیونیستی را نابود کند، حتی اگر امنیت و ‌ایمنی آمریکا را برهم بزند.

وی ‌در ادامه بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌ها و کارشکنی‌های واشنگتن در مذاکرات وین که منجر به ایجاد وقفه در گفت‌وگوها شده است، مدعی شد که آنچه به‌طور موقت موجب توقف این گفت‌وگوها شده، خواسته‌های افراطی و رادیکال ایرانی‌ها است.

این سناتور جمهوریخواه با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر خواست ایران برای خروج نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا گفت: خوشبختانه همین یک هفته پیش در سنا به طرح باقی ماندن نام سپاه در فهرست تروریستی رای دادم. این مصوبه یک پیروزی قاطع برای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است که با اتفاق نظر و رای اکثریت دو ‌حزب به تصویب رسید.

وی همچنین به اصلاحیه پیشنهادی خود در این مصوبه برای باقی ماندن تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه سپاه پاسداران اشاره کرد و در ادامه اظهارات خود افزود: امیدوارم که این کار موجب توقف حصول توافق شود اما متاسفانه فکر می‌کنم که کاخ‌سفید بایدن به هر قیمتی به دنبال یک توافق (با ایران) است.

رایزنی حول محور برجام

جدای از اظهارنظرها درباره وضعیت مذاکرات و موضع احتمالا جدید واشنگتن که به گفته خطیب‌زاده، ایران منتظر مشخص شدن آن است، شاهد افزایش دیدارهای دیپلماتیک درباره مذاکرات هسته‌ای هستیم؛ مذاکراتی بین طرف آمریکایی و مخالفان ایران در منطقه که خود گویای نزدیک شدن زمان تصمیم‌گیری درباره وضعیت بلاتکلیف مذاکرات است.

مثلا وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر اخیرش به واشنگتن با وزیر دفاع آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و نقش ایران در منطقه گفت‌وگو کرده است. آن‌طور که وبگاه وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای نوشت، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به تازگی با بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده است دیدار کرده و درباره تعهد دولت آمریکا نسبت به ممانعت از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای گفت‌وگو کردند. در بیانیه پنتاگون همچنین آمده است: گانتس و آستین درباره آنچه «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه» عنوان شده گفت‌وگو کرده‌اند. این بیانیه می‌افزاید: وزیر دفاع بر تعهد راسخ آمریکا نسبت به امنیت رژیم صهیونیستی و حفظ آمادگی نظامی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

فقط این نیست و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در دیدار با یکدیگر درباره ایران رایزنی کرده‌اند. به نوشته روزنامه اورشلیم‌پست، گانتس در اظهاراتی پس از این دیدار گفته که «این یک ملاقات فوق‌العاده بود. ما درباره حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی، راه‌های مقابله با ایران، تلاش‌ها برای رفع اختلافات با فلسطینیان و حمایت از اوکراین رایزنی کردیم.»

گفتنی است، مقامات دفاعی ریاض و واشنگتن نیز گفت‌وگویی درباره نقش ایران در منطقه داشته‌اند که با توجه به تلاش طرف آمریکایی برای پیش کشیدن مسائل منطقه‌ای در مذاکرات هسته‌ای وین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آن‌طور که روزنامه اماراتی نشنال نوشته، خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی که برای دیدارهای دوجانبه کمیته مشترک برنامه‌ریزی راهبردی سعودی با مقامات دولت آمریکا راهی شده روز سه‌شنبه به واشنگتن رسیده بود، در این گفت‌وگوها درباره آنچه «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» عنوان شده، همچنین درباره همکاری منطقه‌ای با آمریکا گفت‌وگو کرده است.

این‌ گفت‌وگوها روز پنجشنبه در پنتاگون و پس از دیدار خالد بن‌ سلمان با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا ادامه یافت که بر همکاری نظامی و دفاعی عربستان سعودی- آمریکا متمرکز بود.

بنا بر اعلام پنتاگون، «هیات‌های دو کشور به طور گسترده درباره فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه گفت‌وگو کردند. » پنتاگون ادامه داد: آنها توافق کردند تلاش‌ها را برای مبارزه با قاچاق تسلیحات غیرقانونی به گروه‌های غیردولتی در منطقه افزایش دهند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 262862
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا