پشت‌پرده معدوم‌سازی هزاران جوجه یک‌روزه در اردبیل فاش شد/ جوجه‌کُشی چرا؟!

به گزارش جهان صنعت نیوز: علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به منظور تامین سرمایه در گردش مرغ‌داران و دام‌داران ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مناسب‌ تصویب شده و عوارض صادرات مرغ و تخم‌مرغ صفر و ممنوعیت صادرات برداشته شده است. همچنین ‏دولت مرغ مازاد تولیدی را می‌خرد. با این اوصاف حتی بهانه‌ای هم برای کار خلاف شرع و ضدحقوق حیوانات، نیست.

انتشار بحث‌برانگیز تصاویر معدوم‌سازی هزاران جوجه یک‌روزه و دفن آنها زیر خاک که به ادعای مسببان آن به دلیل نبود دان انجام شده، این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده که چرا نهاده‌های آنها تامین نمی‌شود و چرا دستگاه‌های مرتبط اقدامی برای جلوگیری از این دست معدوم‌سازی‌ها نمی‌کنند؟ این در حالی است که وزارت کشاورزی و انجمن مربوطه مدعی هستند که مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.
به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یک واحد مرغداری با ادعای کمبود و گرانی نهاده‌های تولید و دان مرغ، اقدام به معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه کرده است. این در حالی است که روزهای گذشته وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد که شرکت پشتیبانی امور دام جوجه‌ریزی توسط مرغداران را پیش‌خرید می‌کند، بنابراین مرغداران نگران فروش محصول خود در بازار نباشند.

وی همچنین گفت: با رشد تسهیلاتی که داشته‌ایم و از سوی بانک‌ کشاورزی در سراسر کشور ارائه کرده است، مطمئن باشید در هفته آینده سرمایه در گردش به سرعت پرداخت خواهد شد و هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد که مرغدار ما بخواهد به سمتی برود که جوجه‌ریزی را حذف کند و احیانا به سمت معدوم‌سازی آن برود.

قول ارائه تسهیلات برای ادامه تولید

حسین دماوندی‌نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در روزهای گذشته اعلام کرده بود که هر هفته تعدادی جوجه‌ یک‌روزه گوشتی تولید می‌شود و باید در فضای پرورش قرار گیرد. بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام، تولید قراردادی با مرغداران را در دستور کار خود قرار داده است و مرغداران به تعداد جوجه دریافت شده، نهاده مدت‌دار را از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل گرفته و مبادرت به تولید می‌کنند. البته در مقطعی که محصول به دست می‌آید، تولیدکننده مختار است محصولش را به بازار عرضه کند یا شرکت پشتیبانی امور دام با نرخ مصوب، مرغ تولیدی را خریداری می‌کند.

وی همچنین اعلام کرده بود که پرورش‌دهندگان طیور گوشتی و تخم‌گذار می‌توانند با دریافت دان مدت‌دار و خرید اعتباری از شرکت پشتیبانی امور دام کشور تسهیلات لازم را در جهت ادامه تولید و در بعد نیاز تغذیه‌ای گله‌های تحت پوشش انجام دهند تا نگرانی در تولید جوجه یک‌روزه برای تولیدکنندگان آنها وجود نداشته باشد.

نگرانی و تشویش اذهان عمومی

البته محمدرضا صدیق‌پور دبیر انجمن جوجه یک‌روزه نیز در نامه‌ای به تاریخ چهارم خرداد به اعضای انجمن جوجه یک‌روزه اعلام کرده بود که واحدهایی که به دلیل کاهش تقاضای جوجه‌ریزی، جوجه‌های تولیدی‌شان به فروش نرفته و در جوجه‌کشی می‌ماند برای جلوگیری از معدوم شدن جوجه‌ها طی نامه‌ای با عنوان معاونت امور دام یا مدیرکل طیور یا ریاست سازمان جهادکشاورزی استان و رونوشت به انجمن جوجه یک‌روزه، تعداد جوجه جذب‌نشده را اعلام کرد تا در صورت امکان با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به جذب جوجه یک‌روزه اقدام شود.

همچنین در این نامه ذکر شده بود که از انتشار هرگونه عکس و فیلم معدوم‌سازی در فضای مجازی خودداری شود که با سوء‌استفاده عوامل فرصت‌طلب موجب تضییع حق و حقوق تولیدکنندگان این بخش نشود. با این توضیحات مشخص نیست واحد مربوطه با چه هدفی اقدام به انتشار فیلم معدوم‌سازی جوجه‌ها کرده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور همچنین با بیان اینکه انتشار هرگونه فیلم و عکس از معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه در شبکه‌های مجازی کار اخلاقی نیست، گفت: این اقدام موجب نگرانی و تشویش اذهان عمومی می‌شود. صدیق‌پور درباره معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در برخی استان‌های کشور افزود: انتشار عکس و فیلم در شبکه‌های مجازی با توجه به صحنه‌های دلخراشی که ایجاد می‌شود و باعث تشویش اذهان عمومی خواهد شد کار درستی نیست، بنابراین باید با این مساله برخورد قانونی شود. دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور گفت: به همین منظور به تولیدکنندگان اعلام کرده‌ایم از انتشار هرگونه فیلم و عکس در فضای مجازی جلوگیری شود، زیرا دولت اقدامی در اصلاح یارانه انجام داده که باید کمک کنیم تا این طرح به نتیجه برسد.

صدیق‌پور گفت: به‌ طور کلی جوجه یک‌روزه از همان ابتدا باید وارد سالن‌های پرورش مرغ گوشتی شود و اگر این جوجه تولیدی به هر دلیلی در جوجه‌کِشی بماند، بعد از ۲۴ ساعت به دلیل افت کیفیت قابلیت پرورش ندارد.

وی تصریح کرد: جوجه یک‌روزه بعد از ۲۴ ساعت دی‌هیدراته می‌شود و اگر وارد سالن‌های مرغداری هم بشود با توجه به اینکه از نظر وزنی ۳۵ گرم است و جوجه تولیدی آب بدنش را از دست می‌دهد، کیفیت لازم را برای تولید ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه اضافه کرد: حتی اگر جوجه یک‌روزه بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت وارد سالن‌های پرورش مرغ گوشتی شود به طور قطع تولیدکنندگان در پرورش دچار مشکل می‌شوند و آن زمان کار به شکایت می‌کشد که این اقدام مشکل‌ساز است.

تاخیر در جذب جوجه یک‌روزه

صدیق‌پور گفت: طی این مدت به دلیل عدم اطمینان تولیدکنندگان مرغ گوشتی در خصوص فروش و قیمت محصول، تاخیری در جذب جوجه یک‌روزه ایجاد شد که با تمهیداتی که دولت اندیشید برای پرورش مرغ قراردادی این مشکل برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: در تولید قراردادی مرغ گوشتی، تولیدکنندگان می‌توانند طی قراردادی با شرکت پشتیبانی امور دام جوجه‌ریزی کرده و نهاده‌های مدت‌دار دریافت کنند، بنابراین بر اساس نهاده‌ای که دریافت می‌شود، مرغ را با قیمت تعیین‌شده می‌توانند در بازار به فروش برسانند و اگر قیمت زیر نرخ مصوب بود می‌توانند مرغ را به شرکت بفروشند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور گفت: قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بین شش تا هشت هزار تومان بود که با تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی باید قیمت به ۱۵ هزار تومان می‌رسید، اما با توجه به وقفه در تولید مرغ گوشتی قیمت این محصول به ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است.

مشکل جدی نقدینگی

صدیق‌پور ضمن محکوم کردن انتشار فیلم و عکس از معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه افزود: تولیدکنندگان حاضرند مجانی جوجه را به واحدهای پرورشی مرغ گوشتی بدهند تا ناچار به معدوم‌سازی نشوند. وی یکی دیگر از مشکلات این بخش را مشکل نقدینگی دانست و بیان کرد: اکنون تولیدکنندگان با مشکل جدی نقدینگی روبه‌رو هستند، زیرا سرمایه در گردش این صنعت به ۵ برابر رسیده که دولت قول داده این مشکل را نیز حل کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: طبق آمارها ماهانه به طور متوسط ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داریم که سالانه حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون قطعه می‌شود. از این میزان تولید جوجه یک‌روزه، سالانه بالغ بر ۵/۲ میلیون تن مرغ گوشتی تولید و روانه بازار می‌شود. صدیق‌پور اظهار داشت: همگی باید تلاش کنیم اقدام دولت در هدفمندی پرداخت یارانه به نتیجه برسد که دولت نیز تمهیدات لازم را در حمایت از تولید و تولیدکنندگان در دستور کار دارد.

کاهش خرید مرغ در کشور

در این باره همچنین رییس انجمن ملی تولید‌کنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ گفت: خرید مرغ در کشور کاهش یافته است اما با آغاز اختصاص کالابرگ خرید کالاهای اساسی و اقدامات دیگری که دولت در دستور کار دارد مشکل کاهش تقاضا رفع می‌شود.

با تغییرات قیمت یک باره نهاده‌های دامی و افزایش قیمت مرغ، تقاضای خرید گوشت مرغ نیز در بازار کاهش یافت؛ هیمن امر نیز خرید جوجه یک‌روزه توسط مرغدارای‌ها را کاهش داد. با افزایش بهره‌وری در واحد‌های مرغداری قیمت مرغ به تدریج به تعادل می‌رسد و قیمت مرغ نیز در بازار پذیرفته می‌شود اما در حال حاضر صنعت مرغداری کشور با شوک‌هایی مواجه است.

مرغ در حال حاضر از قیمت مصوب ۶۰ هزار تومانی خود کمتر به فروش می‌رسد به همین منظور دولت خرید تضمینی مرغ مازاد را به صورت منجمد، حذف تعرفه صادراتی مرغ و اخیرا خرید توافقی مرغ را در دستور کار دارد.

حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار کرد: تولید مرغ به اندازه کافی در کشور موجود است و این محصول در حال حاضر از قیمت مصوب پایین‌تر به فروش می‌رسد. وی افزود: با توجه به اینکه میزان تولید مرغ در کشور بیشتر از نیاز بازار است، شرکت پشتیبانی امور دام، اقدام به خرید مرغ مازاد مرغداران کرده است و از طرفی با برداشته شدن تعرفه، این محصول به دیگر کشورها صادر می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: مرغداران فعلا مشکلی ندارند اما اگر قیمت‌ها به سمت قیمت واقعی و مصوب خود در آینده نرود، مرغدارانی که برمبنای ارز نیمایی جوجه‌ریزی داشته‌اند، دچار مشکل می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نهاده‌ها با قیمت مصوب جدید در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد و بر اساس سهمیه‌ای که دارند می‌توانند نهاده‌ها را دریافت کنند.

اسدالله‌نژاد در پاسخ به اینکه نهاده اختصاصی به قیمت مصوب جدید نیاز مرغداران را به طور کامل برطرف می‌کند یا خیر گفت: مرغداران که مرغ خود را به صورت سایز به بازار عرضه کنند نهاده کم نمی‌آورند، اما مرغدارانی که مرغ خود را در محدوده یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم به بازار عرضه نکنند با افزایش ضریب تبدیل و زیان مواجه خواهند بود.

وی همچنین در واکنش به طرح جدید دولت درباره خرید حمایتی مرغ گفت: به جای خرید توافقی مرغ می‌توان خرید تضمینی مرغ را در دستور کار قرار داد تا قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب خود خریداری نشود.

راهکار توقف جوجه‌کُشی

عبدالعلی طهماسبی رییس هیات‌مدیره انجمن ملی تولید‌کنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ و عضو انجمن جوجه یک‌روزه نیز در این خصوص گفت: برای اینکه شاهد جوجه‌کُشی نباشیم، باید میان قیمت تمام شده محصول تولید و نرخ فروش این محصول در بازار تعادل ایجاد شود. وی افزود: با اصلاح یارانه تولید و افزایش قیمت مرغ، برای اینکه مصرف این محصول دچار افت نشود لازم است که حتما به جای دادن یارانه نقدی، کالابرگ به مردم داده شود.

رییس انجمن ملی تولید‌کنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ ادامه داد: برای تامین سرمایه در گردش مرغداران نیز باید فکری شود، زیرا مرغداران به راحتی نمی‌توانند تسهیلات بانکی از بانک کشاورزی دریافت کنند.

وی اظهار کرد: وقتی شرایط برای مرغداران مهیا نباشد آنها نیز از جوجه‌ریزی هراس دارند و در نتیجه این امر منجر به کاهش تقاضا برای خرید جوجه یک‌روزه خواهد شد. طهماسبی گفت: جوجه یک‌روزه زمانی که مشتری نداشته باشد یا قیمت آن پایین‌تر از قیمت تمام شده باشد، به سمت معدوم شدن می‌رود اما در زنجیره‌ها که صفر تا صد تولید را در یک مجموعه دارند جوجه‌کُشی روی نمی‌دهد.

تعقیب کیفری عاملان زنده به گوری جوجه‌ها در اردبیل

گفتنی است معاون اجتماعی و پیشگیری رییس کل دادگستری استان اردبیل اعلام کرده که به دنبال انتشار تصاویری از منهدم کردن چندین هزار جوجه در اردبیل عاملان این اقدام در استان تحت تعقیب کیفری هستند. جلال آفاقی گفت: به دنبال اقدام غیرقانونی و غیرشرعی یکی از واحد‌های پرورش مرغ در اردبیل در دفن چندین هزار جوجه زنده که تصاویر آن در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته و در حال انتشار است، دادستانی اردبیل به صورت مستقیم به این موضوع ورود پیدا کرده و تا تشخیص عامل یا عاملان این اقدام بررسی‌ها را ادامه خواهد داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 265085
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا