جانسون در لبه پرتگاه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حزب محافظه‌کار بریتانیا دیروز اعلام کرد که ادامه رهبری بوریس جانسون در حزب با جمع‌آوری امضاهای مورد نیاز برای این امر به رای گذاشته خواهد شد. بوریس جانسون در صورت شکست در این رای‌گیری مقام رهبری حزب محافظه‌کار و در نتیجه ریاست دولت را از دست خواهد داد. در مقابل او اگر بتواند رهبری حزب محافظه‌کار را حفظ کند تا یک سال دیگر امکان به چالش کشیدن رهبرش‌ای در حزب وجود نخواهد داشت.

مخالفان بوریس جانسون در حزب محافظه‌کار برای به چالش کشیدن رهبری او در حزب به جمع‌آوری ۵۴ امضا از میان نمایندگان حزب در مجلس عوام نیاز داشتند. رییس کمیته ۱۹۲۲ در حزب محافظه‌کار که مسوول دریافت نامه‌های نمایندگان است صبح دیروز اعلام کرد که ۵۴ امضا برای برگزاری انتخابات درون‌حزبی برای تعیین سرنوشت بوریس جانسون جمع‌آوری شده است.

بر اساس قوانین داخلی حزب محافظه‌کار، اگر ۱۵ درصد از اعضا معادل ۵۴ نفر، اعتماد خود را به رهبر حزب از دست بدهند، رای‌گیری انجام خواهد شد. رقم دقیق تعداد نمایندگان مخالف جانسون اعلام نشده اما به نظر می‌رسد که حتی اگر جانسون از سد اعتماد نمایندگان عبور کند با وجود نارضایتی‌های افکار عمومی چندان در قدرت دوام نخواهد آورد.

نخست‌وزیر بریتانیا طی چند ماه گذشته به دلیل برگزاری چند جشن در دفترش در دوران شیوع ویروس کرونا تحت فشار قرار داشت. رای‌گیری در حزب محافظه‌کار برای تعیین سرنوشت بوریس جانسون قرار است انجام شود. ۳۵۹ نماینده محافظه‌کار در مجلس عوام در این رای‌گیری شرکت خواهند کرد. بوریس جانسون برای حفظ مقامش به رای ۱۸۰ نماینده حزبش نیاز دارد. دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به حد نصاب رسیدن امضاهای مورد نیاز برای رای‌گیری در حزب محافظه‌کار اعلام کرد که این رای‌گیری را فرصتی برای پایان جنجال بر سر جشن‌های برگزار شده در محل کار بوریس جانسون می‌داند.

نخست‌وزیر بریتانیا پیش از این گفته بود که مسوولیت کامل رسوایی جشن‌های برگزارشده در دفترش را که به «پارتی گیت» معروف شده است می‌پذیرد. او با این حال کناره‌گیری از مقام رهبری حزب و نخست‌وزیری را رد کرده است. حزب محافظه‌کار بریتانیا در صورت شکست بوریس جانسون در این رای‌گیری باید برای تعیین رهبر جدید خود انتخابات برگزار کند. انتظار می‌رود که در این صورت تعدادی از وزرای کنونی کابینه بوریس جانسون نامزد رهبری حزب و جانشینی او شوند.

نمایندگان شورشی حزب جانسون در پی برکناری‌اش

به گزارش ساندی‌تایمز، مشخص نیست که چه کسی نامه‌ای را درخصوص عدم رای اعتماد ارسال کرده و تنها «سر گراهام برادی» که ریاست کمیته ۱۹۲۲ محافظه‌کاران را برعهده دارد، از این موضوع مطلع است. از آنجایی که نامه‌ها محرمانه هستند، بنابراین فقط این رییس کمیته ۱۹۲۲ می‌داند که واقعا چند نامه ارسال شده است. گفته می‌شود که اگر چنین جلسه‌ای برگزار شود، ۱۸۰ نماینده حزب محافظه‌کار باید علیه جانسون رای دهند تا او را برکنار کنند.

این در حالی است که یک وزیر سابق و حامی جانسون اظهار کرد: «پس از ۱۲ ماه، ما به انتخابات سراسری نزدیک می‌شویم. پس احتمالا تمایل کمی نسبت به برکناری او وجود خواهد داشت. بوریس هیچ جایی نخواهد رفت و ما را تا انتخابات بعدی هدایت خواهد کرد.» نخست‌وزیر انگلیس پس از رسوایی «پارتی گیت»، استعفایش را غیرمسوولانه خواند و گفت که این کشور در حال حاضر با چالش‌های بزرگی مانند هزینه زندگی و جنگ اوکراین مواجه است.

گزارش رسمی جنجالی که درباره مهمانی‌های غیرقانونی در دفتر بوریس جانسون در دوران اجرای قرنطینه اجباری برای مبارزه با پاندمی کرونا منتشر شد، موج جدیدی از درخواست‌ها برای کناره‌گیری جانسون از قدرت را به راه انداخت. از زمان انتشار گزارش‌ها درباره رسوایی «پارتی گیت» بیش از ۲۰ قانون‌گذار محافظه‌کار علنا خواستار کناره‌گیری بوریس جانسون شده‌اند.

کارکنان دفتر جانسون در دسامبر ۲۰۲۰ و در بحبوحه اجرای قوانین قرنطینه عمومی برای مهار شیوع ویروس کرونا یک مهمانی‌ و جشن و سروری بدون لحاظ هیچ‌گونه محدودیت‌های کرونایی برگزار کردند که با انتشار تصاویر آن به رسوایی «پارتی‌گیت» شهرت یافت. جانسون تاکنون با اکتفا به اعلام عذرخواهی‌های مکرر از مردم بریتانیا در مقابل فشارهای عمومی و احزاب سیاسی برای استعفا از مقام نخست‌وزیری مقاومت کرده، اما هم‌حزبی‌های او با اعلام نگرانی از فراگیر شدن بی‌اعتمادی عمومی به حزب محافظه‌کار تلاش تازه‌ای را برای حذف جانسون آغاز کرده‌اند.

سناریوهای پیش ‌روی جانسون

در چنین شرایطی، طی هفته جاری سه سناریو پیش روی نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا خواهد بود؛ نخست: در حالی که بریتانیا در حال برگزاری جشن‌های ۷۰ سالگی سلطنت ملکه الیزابت است، بوریس جانسون در تلاش برای متقاعد کردن نمایندگان مخالف خود در حزب محافظه‌کار است تا بتواند دوره نخست‌وزیری خود را به بیش از سه سال برساند، اما نمایندگانی که خواهان برکناری او هستند، مدعی‌ هستند که شمار آنها به حدنصاب ۵۴ نفر رسیده است.

اما با توجه به اینکه شمار نامه‌های رسیده به رییس کمیته ۱۹۲۲ محرمانه است، این امیدواری برای جانسون وجود دارد که از برگزاری جلسه رای اعتماد طی هفته آینده نجات یابد. او همچنین این خوش‌بینی را دارد که نتایج شکست احتمالی حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۳ ژوئن در تیورتون و هونیتون و ویکفیلد خیلی فاجعه‌بار نباشد تا ریاست او بر حزب محافظه‌کار و حضورش در کسوت نخست‌وزیری تا رخداد بحران بعدی برقرار بماند.

دوم: روزنامه ساندی‌تایمز مدعی شده که شمار مخالفان جانسون در حزب محافظه‌کار که درخواست رسمی برگزاری جلسه رای اعتماد را به کمیته ۱۹۲۲ ارائه کرده‌اند از مرز ۵۴ نفر گذشته و حتی این کمیته روز چهارشنبه را برای برگزاری این جلسه در نظر گرفته است. البته برخی تحلیلگران مسائل سیاسی بریتانیا بر این باورند که برگزاری این جلسه در هفته آینده به نفع جانسون خواهد بود چراکه پیش از مشخص شدن نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای که به احتمال زیاد تاثیر رسوایی پارتی‌گیت بر اعتماد عمومی به حزب محافظه‌کار را بیش از پیش عیان خواهد کرد، کار جانسون برای جلب نظر دوباره اکثریت نمایندگان حزب محافظه‌کار ساده‌تر خواهد بود و او همچنان شانس باقی ماندن در سمت خود را خواهد داشت.

سوم: اما به هر حال این احتمال نیز وجود دارد که جانسون موفق به کسب دوباره رای اعتماد اکثریت نمایندگان هم‌حزبی خود نشود که در این صورت از رهبری حزب کنار گذاشته می‌شود و رقابت تازه‌ای در تابستان آینده برای تعیین رییس جدید حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر جدید بریتانیا شکل خواهد گرفت.

سقوط جانسون

سو گری مامور تحقیق در زمینه مهمانی‌های خلاف مقررات دفتر نخست‌وزیری پس از ماه‌ها کش و قوس و گمانه‌زنی، گزارش کامل تحقیقات خود را دو هفته پیش منتشر کرد. او در گزارشی ۳۷‌صفحه‌ای با ۹ عکس از گردهمایی‌های غیرقانونی دفتر نخست‌وزیری گفت مردم از اینکه رفتارهایی از این نوع در قلب دولت رخ داده است، ناامید هستند. وی افزود: رفتار کارکنان دفتر نخست‌وزیری در طول همه‌گیری کرونا با پروتکل‌های بهداشتی ناسازگار بود.

در گزارش خانم گری آمده است: «هدف اولیه هرچه که باشد، آنچه در بسیاری از این گردهمایی‌ها اتفاق افتاد مطابق با اصول بهداشتی آن زمان نبود. حتی با در نظر گرفتن فشارهای فوق‌العاده‌ای که روی دولت قرار داشت، برخی رفتارها مغایر اصول بهداشتی بوده است. این درحالی است که از نتیجه تحقیقات پلیس مشخص است که تعداد زیادی از افراد (۸۳ نفر) که در این مهمانی‌ها شرکت کرده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا گذاشته‌اند.»

گری، نخست‌وزیر انگلیس را مسوول تخلفات دانست و گفت که این مهمانی‌ها زیر چتر او برگزار شده است و باید مسوولیت آن را بپذیرد. وی در بخشی از گزارش خود آورده است که برخی از کارمندان ارشد دولت معتقد بودند مشارکت آنها در برخی از مهمانی‌ها با توجه به حضور رهبران ارشد مجاز است. وی بر همین اساس نتیجه‌گیری کرد که مقامات ارشد دولت، اعم از سیاسی و رسمی، باید مسوولیت این تخلف‌ها را برعهده بگیرند.

نتایج تازه‌ترین افکارسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که میزان محبوبیت حزب حاکم بوریس جانسون در داخل سقوط کرده است. یافته‌های نظرسنجی موسسه «یوگاو» حاکی از آن است که اگر همین فردا انتخابات پارلمانی برگزار شود، جانسون در حوزه انتخابیه خود رای نخواهد آورد و حزب محافظه‌کار عملا سقوط خواهد شد.

جانشین احتمالی بوریس جانسون

در آستانه برگزاری رای اعتماد نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار به بوریس جانسون بازار گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی او داغ شده است. نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها و سایت‌های شرط‌بندی در انگلیس نشان می‌دهد که اگر جانسون در این رای‌گیری متحمل شکست شود، رقابت اصلی بین جرمی‌هانت وزیر سابق بهداشت و لیز تراس وزیر امور خارجه کنونی دولت انگلیس خواهد بود.

طبق یافته‌های نشریه ایندیپندنت شانس پیروزی جرمی هانت در انتخابات درون‌حزبی، نسبت به لیز تراس سه درصد بیشتر است. تام توگندهات رییس کمیته پارلمانی بانفوذ امور خارجی انگلیس و ریشی سوناک وزیر دارایی انگلیس هم در میان کسانی هستند که از شانس بالایی برای تصاحب سکان حزب برخوردارند.

تا زمان انتشار این خبر، بیشتر وزرای دولت در اظهارنظرهای عمومی و انتشار پیام در توئیتر، حمایت خود را از جانسون اعلام کرده‌اند. آنها عموما به کارنامه نخست‌وزیر در مدیریت بحران کرونا و کمک به اوکراین اشاره کرده و او را شایسته ادامه رهبری کشور می‌دانند. تاریخ حزب محافظه‌کار نشان می‌دهد، مارگارت تاچر، نخست‌وزیر سابق انگلیس چند روز بعد از رای عدم اعتماد کنار رفت، ترزا می‌۶ ماه بعد و جان میجر هم در انتخابات پارلمانی شکست خورد.

طبق رویه، برکناری جانسون از رهبری حزب به ۱۸۰ رای مخالف نیاز دارد و در آن صورت انتخابات درون‌حزبی برگزار می‌شود. از آنجا که حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، کسی که به عنوان رهبر حزب تعیین می‌شود، کرسی نخست‌وزیری را تصاحب خواهد کرد. فرآیند انتخابات درون‌حزبی حدود یک ماه و نیم طول می‌کشد و مرسوم است که رهبر جدید برای جلب حمایت افکار عمومی انتخابات سراسری زودهنگام برگزار می‌کند. البته در این روش که بیشتر شبیه به قمار است تضمینی برای پیروزی مجدد حزب وجود ندارد.

طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته حزب کارگر با اختلاف ۲۰ درصد شانس بیشتری نسبت به حزب حاکم محافظه‌کار برای تصاحب اکثر کرسی‌های پارلمان را دارد. اما ناظران بر این باورند که حتی اگر جانسون از این رای‌گیری جان سالم به در ببرد، بعید است که حزب حاکم محافظه‌کار تحت رهبری او تا زمان برگزاری انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ دوام بیاورد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 266447
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا