در دور زدن تحریم‌ها استاد شده‌ایم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فعالان صنعت پتروشیمی و زنجیره پایین‌دستی این صنعت می‌گویند، محصول نهایی این شرکت‌ها قابل ردیابی نیست. تنها اثر این تحریم‌ها بر شرکت‌هایی که اعلام شده، مشکل نقل و انتقال مالی و حداکثر تحریم در استفاده از فاینانس و تامین مالی خارجی است که آن هم موضوع تازه‌ای نیست.

پنجشنبه گذشته آمریکا طی بیانیه‌‌‌ای دو فرد و ۹شرکت عمدتا چینی و اماراتی را با بهانه دور زدن تحریم‌ها و حمایت از صادرات محصولات پتروشیمی ایران تحریم کرد. در این بیانیه آمده بود که «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌داری آمریکا شبکه‌‌‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده را که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند، در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

تحریم‌های صنعت نفت و گاز ایران از ۱۳۸۹ از سوی شورای امنیت ‌سازمان ملل آغاز و در دوره‌‌‌های متفاوت تشدید شده است. در شهریورماه ۹۹ وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا ۶شرکت پتروشیمی زاگرس در ایران، پتروتک اف‌‌‌زی‌‌‌ای در امارات متحده عربی، شرکت انرژی تریو در امارات متحده عربی، شرکت فناوری ژینگو در چین، شرکت چینی انرژی ‌دایناپکس در هنگ‌‌‌کنگ و شرکت چینی دینرین در هنگ‌‌‌کنگ را به دلیل همکاری با شرکت پتروشیمی تریلیانس در ایران و نقض تحریم‌های ایران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. تحریم‌های جدید هم برای پتروشیمی خارک، فن‌‌‌آوران و مارون مستقر اضافه شده است.

محصولات پتروشیمی ایران قابل ردیابی نیست

سیدحمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: اتفاق خاصی در صنعت پتروشیمی رخ نداده است، چون سال‌هاست صنعت پتروشیمی ایران تحریم است. بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی هم تحریم هستند. حتی زنجیره‌هایی را که با پتروشیمی‌ها کار می‌کردند تحریم کردند که می‌توان به شرکت‌های حمل‌و‌نقل، بازاریابی و شرکت‌هایی که نقل و انتقال مالی انجام داده در این راستا اشاره کرد. نتیجه این تحریم‌ها به زیان خریداران تمام می‌شود. زیرا تحریم نوعی تهدید و محدودیت کردن فعالیت‌هاست و باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

او اضافه می‌کند: تنها مشکل جدی شاید این باشد که اگر شرکت‌ها نتوانند به سرعت شرکت‌های جدیدی را جایگزین کنند، ممکن است صادرات با مشکل مواجه شود.

این فعال حوزه صادرات با بیان اینکه ممکن است این تحریم‌ها بر روی طرح‌های توسعه‌ای تاثیر بگذارد، تصریح کرد: چون شرکت‌های پتروشیمی به طور حتم قادر به فاینانس‌های تامین منابع مالی یا فاینانس از منابع مالی خارج از کشور نخواهند بود که این موضوع هم البته تازه نیست و همانند گذشته این شرکت‌ها می‌توانند از خطوط فاینانس چین و روسیه استفاده کنند.

او افزود: مدت‌هاست که هیچ شرکتی در صنعت نفت و پتروشیمی، گاز و حتی صنعت فولاد ایران قادر نیست از منابع مالی دنیا استفاده کند.

حسینی خاطرنشان کرد: شناسایی محصول نهایی پتروشیمی و تحریم کردن آن، کار آسانی نیست. مانند نفت‌خام و معیانات گازی نیست که هر کشوری آنالیز خود را داشته و اثر آن به راحتی قابل تشخیص باشد. مثلا اگر نفت‌خامی را کشتی‌ها متوقف کنند، به محض اینکه تست و آزمایش انجام دهند مشخص می‌شود که این نفت‌خام متعلق به کدام کشور است. اما محصول پتروشیمی مانند همه اوره‌ها در همه جای دنیا شبیه هم هستند که برروی بسته‌بندی نوشته باشد متعلق به کدام کشور است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی یادآور شد: به اعتقاد من این تحریم‌ها دوباره تجدید شده است و برای فروش محصولات پتروشیمی مانند نفت‌خام مجبور نیستیم از بازار خاکستری استفاده کنیم.

تبحر در دور زدن تحریم‌ها

محمدرضا شوشتری کارشناس پتروشیمی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: صنایع پتروشیمی در ۱۰ سال گذشته روش‌های دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات را یاد گرفته‌اند. همان‌طور که محصولات دیگر ما به فروش می‌رفت به طور حتم محصولات پتروشیمی با شرایط دیگری هم به فروش خواهد رفت.

او اضافه کرد: شاید واردکردن ارز مورد نیاز پتروشیمی‌ها و هزینه‌های حمل‌ونقل آنها با مشکلاتی مواجه شود، اما با توجه به تجربه‌ای که ایران در دور زدن تحریم‌ها دارد، فکر می‌کنم محصولات پتروشیمی مشکلات چندانی برای دور زدن تحریم‌ها نخواهد داشت. حتی ممکن است برخی از خریدارانی که به صورت رو‌باز معامله می‌کردند، از طریق کشورهای دیگر به صورت پنهان، معامله کنند که قابل شناسایی نباشند.

این کارشناس پتروشیمی یادآور شد: محصولات پتروشیمی، محصولاتی هستند که دنیا به آنها نیازمند است. نمی‌توان به راحتی این محصولات را جایگزین کرد؛ مانند نفت‌خام. اگر نفت‌خام تحریم شود، شاید کشورهای نفت‌خیز بتوانند تولید نفت خود را اضافه کرده و کمبود بازار را جبران کنند، اما درباره محصولات پتروشیمی این موضوع صدق نمی‌کند که بتوان در کوتاه‌مدت برای این محصولات جایگزین پیدا کرد، به خصوص آنکه امروز کمبود گاز و افزایش قیمت آن در دنیا مساله‌ساز شده است.

او افزود: صنعت پتروشیمی ایران با وجود تحریم‌ها و حتی تشدید آنها، موفق به صادرات محصولات پتروشیمی شده است. نیاز دنیا به محصولات پتروشیمی و محدودیت‌هایی که در تولید وجود دارد، به نظر من نمی‌تواند ایران را در این صنعت محدود کند. این فعال صنعت پتروشیمی با بیان اینکه این محدودیت‌ها برای محصولات پتروشیمی باعث بالا رفتن تقاضا در دنیا می‌شود و به افزایش قیمت‌ها می‌انجامد، گفت: محصولات پتروشیمی، محصولاتی است که دنیا به آنها نیاز دارد و در حقیقت تحریم‌ها خیلی محدودکننده هستند. شاید موانع و شرایط محدودکننده‌ای برای صادرات ایجاد کنند، اما این موانع کاربردی نیستند.

شوشتری با تاکید بر اینکه در شرایط بدون تحریم می‌توانستیم از تسهیلات فاینانس و وام ارزی کشورهای دیگر برای توسعه صنعت پتروشیمی استفاده کنیم، گفت: تنها مانع ممکن همین موضوع است که تحریم‌ها باعث شده، تامین مالی پروژه‌های صنایع پتروشیمی با محدودیت مواجه شود.

احمد مهدوی‌ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی هم با اشاره به اینکه تحریم شرکت‌های پتروشیمی در گذشته هم چندین بار اتفاق افتاده بود، گفت: اکثر شرکت‌های پتروشیمی کشورمان در شرایط تحریم به سر می‌برند.

 وی افزود: این تحریم اخیر هم در حقیقت یک نمایش است و هیچ اثری در روند تولید و صادرات پتروشیمی ندارد و شرکت‌های داخلی، روال کاری خود را ادامه می‌دهند. به بیان دیگر، این شرکت‌هایی که نام برده شده چه شرکت‌های داخلی و چه شرکت‌هایی که مدعی شده‌اند در خارج از کشور و در چین و امارات هستند، با این تحریم‌ها، هیچ تاثیر منفی در فرآیند تولید و صادرات آنها به وجود نخواهد آمد.

 به گفته وی شرکت‌های داخلی نام برده شده، چندین بار در سال‌های اخیر تحریم شده‌اند، یعنی اتفاق جدیدی نیست و صرفا یک نمایش با اهداف سیاسی است. در حقیقت قصد داشته‌اند این‌گونه نشان دهند که حرکت‌های جدیدی در زمینه تحریم انجام داده‌اند، ولی آنچه در واقعیت وجود دارد، نمایش حرکتی است که چندین بار تا به امروز تکرار شده است و نتیجه‌ای هم برای آنها نداشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 269588
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا