عوامل رکود بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کارشناسان بازار سرمایه کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها و فشار بر اقتصاد جهانی را یکی از دلایل افزایش ریسک‌های بازار ایران می‌دانند. در همین حال از نرخ‌های دلار نیمایی و آزاد هم به عنوان دیگر عوامل موثر بر رکود سرمایه‌گذاری در بورس ایران نام برده می‌شود. با این حال پیش‌بینی می‌شود در صورتی که اقتصاد ایران از ابهامات فزاینده کنونی در سیاست‌های دولت رها شود، بتواند مسیر متعادلی را در پیش گرفته و سهم ارزنده آن رشد را تجربه کند.

اثر کامودیتی‌ها بر نرخ ارز و بورس

مهدی تارتار کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند قیمتی کامودیتی‌ها گفت: با توجه به اینکه قیمت نفت بالا رفته است، به نظر می‌رسد تاثیر کامودیتی‌ها در نرخ ارز کمتر شده و در صورتی که قیمت نفت به دلایل مختلفی نظیر تحریم‌های دو سویه ایران کاهش یابد، تاثیر پررنگ‌تری در نرخ ارز خواهد گذاشت. وی افزود: در یکی دو سال اخیر کامودیتی‌ها رشد زیادی را به همراه داشتند و به همین دلیل می‌توان گفت کاهش قیمت در آنها طبیعی است. تارتار عنوان کرد: از طرفی بهبود شرایط اقتصادی می‌تواند کاهش قیمت کامودیتی‌ها را عقب بیندازد که البته در هر صورت قیمت‌های این گروه در محدوده بالایی قرار دارد. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در واقع کامودیتی‌ها نسبت به قیمت مناسب خود فاصله گرفته‌اند، اما به صورت کلی احتمال ریزش در این گروه وجود دارد و البته رشد نرخ در این صنعت به ارزآوری کشور کمک شایانی خواهد کرد. وی عنوان کرد: در این راستا قیمت ارز نیز بر عرضه و تقاضا تاثیرگذار بوده که با توجه به قرار گرفتن تقاضای ارز در محدوده کف خود، می‌توان گفت فقط تقاضا‌های اجباری در بازار وجود داشته و این عملکرد به قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.

تارتار در اشاره به احتمال کاهش تقاضا عنوان کرد: از سیاست‌های در حال اجرا می‌توان به افزایش نرخ دلار نیمایی اشاره کرد که در این راستا تقاضا به دلیل پایین بودن قیمت دلار نیمایی، در روند نزولی قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر قیمت کامودیتی‌ها کاهش یابد و قیمت نفت آن را جبران نکند، اقتصاد با کمبود ارز مواجه شده و در این صورت افزایش قیمت می‌تواند کمبود عرضه را جبران کند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی می‌توان گفت گروه‌های شاخص ساز مانند پتروشیمی و فلزات اساسی مثبت زیادی به همراه نداشته و در کوتاه‌مدت جذابیت خاصی در این گروه‌ها مشاهده نمی‌شود. در حال حاضر به دلیل مشکل قطعی برق، به نظر می‌رسد گزارش‌های ضعیفی از گروه‌های پتروشیمی و فولادی ثبت شود. تارتار در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز خاطرنشان کرد: در نهایت بازار سرمایه از گروه‌های شاخص‌ساز برای رشد خود استفاده نکرده و فقط یک شوک می‌تواند منجر به بهبود وضعیت شود. البته در این راستا روند کاهشی شارپی نیز انتظار نمی‌رود و در واقع یک بازار نوسانی در روز‌های آینده پیش‌بینی می‌شود، مگر اینکه دلار نیمایی در یک یا دو ماه آینده حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد را به همراه داشته باشد. در این صورت شاخص کل بازار سرمایه می‌تواند تا ۲۰ درصد رشد کند؛ اما به این موضوع نمی‌توان زیاد خوش‌بین بود.

فاصله نرخ نیما و سنا؛ مساله روز بازار

محمد‌علی احمدزاد‌اصل دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز بر این باور است که مسوولان و سیاستگذاران کشور باید به موضوع ریسک‌های سیستماتیک توجه بیشتری داشته باشند زیرا بورس دماسنج اقتصاد است و اگر به لحاظ ارزی و ریالی، ابهام و نگرانی وجود داشته باشد، بازار سرمایه واکنش منفی نشان خواهد داد. وی درباره تصمیمات بانک مرکزی بر روند بورس گفت: تصمیمات اخیر بانک مرکزی آن‌طور که باید بر روند بورس تاثیرگذار نیست زیرا تلقی بازار از نوسانات ارزی بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌پذیر نبودن اقتصاد و وجود ابهامات و نگرانی‌هایی است که در کلیت اقتصاد وجود دارد. اما نکته کلیدی این است که کنترل شرایط فعلی هم نمی‌تواند اثر جدی بر بازار داشته باشد. احمدزاداصل با بیان اینکه ارز راه خود را طی می‌کند و هر اقدام بازدارنده‌ای از قبیل محدودیت‌ها و یا تقویت‌کننده‌ای که ارزپاشی تلقی شود، اثر مدت‌دار بر کف بازار ارز نخواهد داشت، افزود: آنچه برای بازار سرمایه اهمیت دارد، نرخ ارز است تا رانت بین ارز نیمایی و ارز آزاد از بین برود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تا زمانی که این معضل حل نشود و رانت وجود داشته باشد، بازار سرمایه متضرر خواهد بود، گفت: تمام مسائل به اختلاف ۲۰ تا ۳۰ درصدی با بازار آزاد برمی‌گردد که در صورت حذف این فاصله، واکنش بازار به سایر تصمیمات دولت و بانک مرکزی منفی نخواهد بود. او با تاکید بر ریسک‌های سیستماتیک، به سنا گفت: مسوولان و سیاستگذاران کشور باید به موضوع ریسک‌های سیستماتیک توجه بیشتری داشته باشند زیرا بورس دماسنج اقتصاد است و اگر به لحاظ ارزی و ریالی، ابهام و نگرانی وجود داشته باشد، بازار سرمایه واکنش منفی نشان خواهد داد. به گفته احمدزاداصل، این موضوع باید در کلیت اقتصاد پذیرفته شده باشد زیرا ریسک‌های سیستماتیک، بازار را ملتهب و منفی کرده و سرمایه‌ها را از آن خارج می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 270169
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا