کاهش تلاطمات بازار سیمان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در هفته‌های اخیر با توجه به گرم شدن هوا و مشکل تامین برق کارخانجات، قیمت سیمان افزایش چشمگیری داشت. گفته شد که قطعی برق باعث عرضه کم و افزایش قیمت شده است که به دنبال این نگاه، قیمت سیمان در بورس کالا و سپس در بازار آزاد با افزایش مواجه شد. بازار سیمان تا جایی با افزایش قیمت مواجه شد که قیمت هر تن سیمان بر اساس آمار بورس کالا در معاملات ۲۲ خرداد به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. در ادامه میزان افزایش قیمت در معاملات به نحوی بود که بورس کالا کلیه تبادلات سیمان در روز ۲۲ خردادماه را ابطال کرد.

پس از افزایش قیمت نجومی سیمان، دولت مطرح کرد که برنامه مدیریت مصرف برق را با در نظر گرفتن میزان عرضه متناسب با تقاضا در فصل گرم تبیین کرده است. سپس مطرح شد که با توافق وزارت نیرو، برق سیمانی‌ها برای تولید ۵ میلیون تن در ماه مدیریت شده است.

دولتمردان باور دارند که شرایط پیش‌آمده برای سیمان، ناشی از عدم کنترل تقاضا و همچنین شایعه قطع برق واحدهای سیمانی بوده است که سبب افزایش تقاضای کاذب شد. حالا با افزایش عرضه در بورس کالا و کنترل تقاضا، شاهد کاهش چشمگیر قیمت سیمان هستیم. به تازگی در این خصوص مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفته که با اینکه در شرایط گذشته دلالان بازار را متشنج و بی‌ثبات می‌کردند، اما حالا شرایط تغییر کرده است.

‌به این ترتیب تامین پایدار برق برای تولید سیمان متناسب با تقاضای بازار سبب شد روند کاهش نرخ این کالای استراتژیک تداوم یابد و در یک هفته گذشته شاهد کاهش ۲۶ درصدی قیمت هر تن سیمان باشیم. بر این مبنا پس از جلسه وزارت نیرو با سندیکای کارفرمایی صنعت سیمان، قیمت هر تن سیمان در طول ۲ هفته گذشته در مجموع ۵۱ درصد کاهش را تجربه کرده است.

لزوم مدیریت توزیع

کارشناسان می‌گویند مدیریت توزیع علاوه‌ بر اینکه باعث می‌شود کوره‌ها متوقف نشوند، باعث می‌شود به میزانی که قابلیت تولید وجود دارد، سیمان تولید شود. حالا تولید روی روال افتاده و در بورس کالا نیز، با توجه به افزایش عرضه و معاملات، عرضه و تقاضا متعادل شده که منجر به کاهشی شدن قیمت‌ها شده است. طوری که در هفته جاری حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به هفته گذشته قیمت‌ها کاهشی شده‌اند.

در این رابطه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت به تازگی اعلام کرده است: در حالی که تقاضا برای سیمان ۸۵۰ هزار تن بود، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در بورس کالا عرضه شد. همچنین قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی از ۴۳ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافت. قیمت هر تن سیمان فله نیز از ۸۰۷ هزار تومان به ۵۹۵ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: بنابراین قیمت سیمان به طور کامل کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه با توجه به شرایط موجود، برنامه‌ریزی‌شده تا در هفته‌های آینده سیمان در بورس کالا عرضه شود تا تولیدکنندگان محصولات سیمانی مشکلی پیدا نکنند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن اشاره به خرید سیمان در هفته گذشته از سوی برخی که حاضر شدند با توجه به شرایط، معامله خود را باطل کرده و جریمه آن را به بورس کالا پرداخت کنند، گفت: شرایط پیش‌آمده برای سیمان، ناشی از عدم کنترل تقاضا و همچنین شایعه قطع برق واحدهای سیمانی بود که سبب افزایش تقاضای کاذب شد؛ اما خوشبختانه با افزایش عرضه در بورس کالا و کنترل تقاضاها، شاهد کاهش چشمگیر قیمت سیمان بودیم.

ثبت خرید در سامانه جامع تجارت

امیری ضمن تاکید بر اینکه افرادی که طی هفته‌های گذشته معدل شفافیت آنها برای یک ماهه بورس کالا، ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد، می‌توانند خرید کنند و در غیر این صورت سامانه اجازه خرید از بورس کالا به آنها نمی‌دهد، اظهار کرد: برای فروش‌های سه ماهه آنهایی که شفافیتشان ۹۰ درصد باشد، در هفته‌های آینده فاکتورهایشان را ثبت کنند تا بتوانند از بورس کالا خرید کنند.

این مقام مسوول در وزارت صمت با بیان اینکه از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیمان تقاضا داریم تمامی خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، گفت: آنهایی که کدنفت دریافت نکرده‌اند، نسبت به کد نفت اقدام و فاکتورهای خود را جای‌گذاری کنند، چراکه در غیراین صورت در هفته‌های آینده با مشکل خرید سیمان در بورس کالا روبه‌رو خواهند شد.

امیری ضمن اشاره به جلسات مشترک با وزیر صمت، خاطرنشان کرد: در این جلسات دستورالعمل‌هایی نوشته شد که با دستور وزیر صمت اکنون اجرا می‌شود و سبب کاهش قیمت سیمان و ثبات آن شد. در شرایط گذشته دلالان بازار را متشنج و بی‌ثبات می‌کردند، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه برق کارخانه‌های سیمان از ساعت ۱۲ شب تا هشت صبح به طور کامل وصل است و تولید سیمان به اندازه کافی انجام می‌شود و می‌تواند در بورس کالا عرضه شود، گفت: حدود یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن میزان عرضه را به بورس کالا اعلام کرده‌ایم تا به صورت هفتگی به فروش برسانند.

قیمت سیمان؛ ۳۶ هزار تومان در بورس کالا

همچنین سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفت: با عرضه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا در روز یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱، با وجود تقاضای ۸۲۰ هزار تنی قیمت کاهش پیدا کرد و به ۳۶ هزار تومان در هر پاکت رسید، همچنین سیمان فله از ۸۰۰ هزار تومان برای هر تن به ۵۶۰ هزار تومان رسید، که اگر بخواهیم معادل پاکتی ۵۰ کیلو را حساب کنیم، قیمت ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان می‌شود که کاهش قیمت محسوسی را نشان می‌دهد. امید قالیباف ادامه داد: چهار میلیون تن سیمان در شبکه توزیع رسوب کرده بود که باید به سرعت عرضه می‌شد و گرنه مشمول تعزیرات بود، همین عرضه نشدن باعث شد میزان شفافیت در بورس کالا کاهش پیدا کند. برای اینکه این سیمان رسوب شده را تحریک کنیم که وارد شبکه توزیع شود، میزان شفافیت را بالا بردیم که کسانی که سیمان خریداری و توزیع کردند بتوانند مجددا از بورس خریداری کنند، نه کسانی که انبار کردند، زیرا این افراد به صورت خودکار از فهرست تقاضا حذف شدند. قالیباف با اشاره به اینکه از روز یکشنبه ۵ تیر ماه روال به سابق برگشت و سیمان به صورت عادی معامله شد، ‌یادآور شد: ۶۰ درصد سیمان در تاریخ ۵ تیر ماه عرضه شد و تقاضا هم وجود داشت و کسانی که هفته قبل سیمان را پیش خرید کرده بودند با پیش‌بینی کاهش قیمت، سفارش خرید خود را با پرداخت خسارت لغو کردند.

حل مشکل قطعی برق

در این میان همچنین سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره حل مشکل قطعی برق گفت: وزارت نیرو قولی داده مبنی براینکه از این هفته با برنامه‌ریزی انجام‌شده تولید شرکت‌های سیمانی در بخش‌های پرمصرف از شب تا صبح انجام شود و قسمت‌هایی که نیاز به برق کمتری دارند طبق روال قبل فعالیت روزانه خود را ادامه دهند که با این روند توانستند به فعالیت خود بدون کاهش تولید ادامه دهند.

او تصریح کرد: با توجه به گرانی انرژی در دنیا و اینکه صنعت سیمان یک صنعت انرژی‌بر است احتمال افزایش قیمت سیمان وجود دارد و ممکن است در یک کشور به دلایلی تقاضا پایین بیاید، اما بعید می‌دانم که ما شاهد کاهش قیمت باشیم. همچنین در روز‌های آینده اتفاقاتی در صنعت سیمان در راستای کاهش قیمت و در حوزه وزارت صمت خواهیم داشت، اما از طرفی شاهد تورم هم از سمت تولید‌کننده و تقاضا هستیم که دیگر دست وزارت صمت نیست.

قالیباف درباره این پرسش که آیا قیمت سیمان در کشور ما متناسب با قیمت جهانی است و اینکه ما یارانه به این صنعت می‌دهیم و سیمان در ایران ارزان‌تر است، گفت: سیمان در کشور ما ارزان و تمایل شرکت‌ها برای صادرات خیلی بیشتر است، سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴ میلیون تن صادرات سیمان به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار داشتیم که اگر این شرط را که اول نیاز داخل تامین شود و بعد صادرات انجام شود را برمی‌داشتیم، قطعا خیلی از شرکت‌های تولید‌کننده مایل بودند صادراتشان را افزایش دهند، بازار منطقه برای سیمان ایران بازار خوبی است و اختلاف قیمت هم داریم بنابراین این کشش و انگیزه وجود دارد.

کاهش ۱۲ درصدی قیمت سیمان

همچنین در این خصوص دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با تامین برق کارخانجات سیمان و تداوم عرضه در بورس کالا و در مقابل کاهش خریداران، قیمت سیمان همچون هفته گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش یافت. عبدالرضا شیخان افزود: عرضه سیمان در بورس کالا مطابق «کف عرضه» در نظر گرفته شده برای واحدها در هفته جاری انجام شد، اما برخی متقاضیان به دلیل نداشتن شفافیت ۷۰ درصدی، قادر به خرید سیمان نبودند.

وی اضافه کرد: مطابق تعریفی که در سامانه جامع تجارت از سوی وزارت صمت انجام شده، تنها افرادی که «شفافیت بالای ۷۰ درصدی» داشتند و به عبارتی فاکتورها را در این سامانه وارد کرده و مشخص شده بود سیمان تحویل مصرف‌کنندگان شده است، می‌توانستند به خرید بپردازند. شیخان گفت: به این ترتیب، تعداد متقاضیان نسبت به دفعات گذشته کمتر بود، هرچند عرضه معادل هفته‌های گذشته و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انجام و قیمت سیمان در کمترین رقابت ممکن تعیین شد و افت متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصدی در مقایسه با قیمت گذشته داشت. وی افزود: با توجه به مذاکرات انجام‌شده با وزارت نیرو و قول مساعد این وزارتخانه برای تامین برق مورد نیاز تولید ماهانه ۵ میلیون تن سیمان، عرضه سیمان همچنان ادامه خواهد داشت و التهاباتی مشابه التهابات چند هفته گذشته را شاهد نخواهیم بود.

شیخان گفت: اکنون با تعاملات کارشناسان وزارت نیرو و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، جداولی برای تامین برق کارخانجات تهیه شده که برق مدیریت‌شده و بهینه در اختیار واحدها قرار خواهد گرفت و به این ترتیب می‌توان تولید را در حد مورد نیاز انجام داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 272216
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا