بازارچه‌های صنایع‌دستی احیا می‌شوند

به گزارش جهان صنعت نیوز: در چند سال اخیر با بروز همه‌گیری کرونا اما فعالیت بازارچه‌های صنایع‌دستی به حداقل رسیده و تولیدکنندگان خرد صنایع‌دستی امکان فروش و عرضه مستقیم محصولات خود را عملا از دست داده‌اند.

در این گزارش سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌وگو با خاطره استادرضایی- عضو هیات‌مدیره تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران- ضمن بررسی اهمیت بازارچه‌های صنایع‌دستی اقدامات صورت گرفته جهت احیای آنها را بررسی کنیم.

وی معتقد است که بازارچه‌های صنایع‌دستی می‌تواند نقش موثری در افزایش فروش تولیدات فعالان خرد این صنعت- هنر داشته باشد. استادرضایی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای احیای این بازارچه‌ها خاطرنشان می‌کند که صرف احیای بازارچه‌های صنایع‌دستی کافی نیست بلکه عرضه غرفه‌های این بازارچه‌ها با قیمت منصفانه و متعادل و انجام بازاریابی و تبلیغات موثر برای آنها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

* فعال‌سازی بازارچه‌ها

آن‌طور که استاد رضایی عضو هیات‌مدیره تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران به «جهان‌صنعت» گفته درخواست فعال‌سازی بازارچه‌های صنایع‌دستی چه در سطح شهری و چه منطقه‌ای خیلی وقت است که از سوی اتحادیه صنایع‌دستی مطرح شده است.

استادرضایی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای احیای بازارچه‌های صنایع‌دستی به «جهان‌صنعت» گفت: تا جایی که من شخصا صحبت‌های مسوولان معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه را پیگیری کرده‌ام، شنیده‌ام که بازارچه‌های صنایع‌دستی در دستور کار احیا قرار گرفته‌اند. با این وجود تاکنون برنامه ویژه و عملی برای این بخش دیده نشده است. امیدواریم که وضعیت پیک جدید کرونا در این خصوص اثر منفی نگذارد. به هر صورت مطابق رویه هر سال در شهریور ماه یک نمایشگاه فروش وجود داشته و این موضوع در دستور کار و برنامه اجرایی معاونت صنایع‌دستی به طور معمول است.

این فعال صنفی حوزه صنایع‌دستی ادامه داد: به طور کلی روند شفافی وجود ندارد که مشخص باشد روند احیای بازارچه‌های صنایع‌دستی از سوی وزارتخانه به چه شکلی پیگیری می‌شود. با این وجود آنچه از سوی مجموعه تعاونی‌های صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفته احیای بازارچه‌های صنایع‌دستی است و در این زمینه مذاکراتی را با شهرداری تهران و نمایشگاه‌های تهران انجام داده‌ایم. توجه داشته باشید که در حوزه صنفی و بازرگانی این امکان برای تعاونی‌های صنایع‌دستی وجود دارد که با مشارکت یکدیگر بازارچه‌های صنایع‌دستی را احیا و اجرا کنند.

استاد رضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برنامه کاری اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران تلاش داریم با برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های یک‌روزه زمینه را برای احیای بازارچه‌های صنایع‌دستی فراهم کنیم. امیدواریم از شهریور ماه و بعد از ماه صفر همایش‌های یک‌روزه داشته باشیم و یکی از زمینه‌های موضوعی این همایش‌ها تصمیم‌گیری جهت احیای بازارچه‌های منطقه‌ای و ایجاد زمینه بازاریابی و فروش برای آن است.

* فواید بازارچه‌های صنایع‌دستی

بازارچه‌های صنایع‌دستی با توجه به اینکه امکان فروش مستقیم را برای تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی فراهم می‌کنند می‌توانند اثرات مثبت زیادی برای حوزه صنایع‌دستی داشته باشند.

عضو هیات‌مدیره تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران در پاسخ به این پرسش که اگر بازارچه‌های صنایع‌دستی احیا شود می‌تواند چه کمکی به فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی کند به «جهان‌صنعت» گفت: اینکه صرفا فقط بازارچه‌های صنایع‌دستی احیا شوند نمی‌توانیم بگوییم که تاثیر مثبتی خواهد داشت. آنچه که در حال حاضر در پیشنهادهای جدید اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی مطرح است آن است که یک روند تخصصی‌تر در بازارچه‌ها اتفاق بیفتد. بحث تبلیغات مناسب و مبحث فروش‌های حقیقی و مجازی باید به صورت مکمل برای بازارچه‌های صنایع‌دستی تعریف شود.

استادرضایی ضمن اشاره به لزوم کمک‌های حمایتی و صیانتی برای احیای بازارچه‌های صنایع‌دستی ابراز کرد: صرف فعال شدن بازارچه بدون هیچ‌گونه پشتیبانی اثربخش نیست و نمی‌توانیم امیدوار باشیم که تغییر خاصی ایجاد کند اما منکر این نیز نمی‌شویم که در دو سال و نیم گذشته به دلیل کرونا عملا با توقف فروش بازارچه‌های صنایع‌دستی محلی و منطقه‌ای، در واقع بازار اصلی تولیدکنندگان خرد حوزه صنایع‌دستی را از دست داده‌ایم.

این فعال حوزه صنایع‌دستی ادامه داد: با توجه به شرایط ذکر شده اگر بازارچه‌های صنایع‌دستی احیا شوند و ساز‌و‌کارهای حمایتی برای آنها اندیشیده شود می‌تواند حرکت مثبت را برای فعالان تولید‌کننده خرد صنایع‌دستی رقم بزند. با این وجود تاکید اتحادیه صنایع‌دستی بر این است که فقط صرف فعال شدن بازارچه‌های صنایع‌دستی و فروش، به تنهایی اثربخش نیست.

وی ضمن اشاره به نقاط ضعف بازارچه‌های صنایع‌دستی در ادوار گذشته خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که در نمایشگاه‌های فروش صنایع‌دستی معمولا تولیدکنندگان صنایع‌دستی از فضای ایجاد شده راضی نیستند، چراکه یا تبلیغات ناقصی صورت می‌گیرد و یا بحث‌های حمایتی و ارائه خدمات ناقص است و یا اصولا برای اجاره غرفه‌ها رقم‌های بالا و عجیب و غریبی درخواست می‌شود.

این فعال صنفی هنرهای سنتی افزود: به نظرم باید یک نظارت کلی بر حواشی بازارچه‌های صنایع‌دستی اتفاق بیفتد. در این زمینه اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران پیشنهاد خود را در گذشته ارائه کرده است و امیدواریم که بتوانیم در این خصوص اقدام اجرایی لازم را صورت دهیم. در نهایت باید بگویم یک سویه عمل کردن در حوزه احیای بازارچه‌های صنایع‌دستی نمی‌تواند اثرگذار و مفید باشد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 277298
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا