الحاق ایران به جمع تولیدکنندگان تختال فولادهای الکتریکی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، دو رویکرد اساسی تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و صادرات محصولات دانش‌بنیان برای تحقق شعار سال مورد تاکید قرار گرفته که در این راستا فولاد مبارکه به خوبی وارد عمل شده است.

خبر خوشحال‌کننده اینکه همزمان با عید غدیر و برای نخستین‌بار در کشور، تولید تختال موردنیاز فولادهای الکتریکی با ۸/۱ درصد سیلیسیم، با اتکا به دانش فنی و همت والای مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه نیز از سوی این شرکت پیشران در حوزه صنایع غیرنفتی کشور میسر شد و ایران به جمع معدود تولیدکنندگان این قبیل فولادها پیوست. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اعلام این خبر، این دستاورد ارزشمند را گامی بزرگ و استراتژیک در راستای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا دانست و گفت: رفع نیازهای داخلی، رقابت با تولیدکنندگان خارجی و شکستن حلقه تحریم‌های ظالمانه از مهم‌ترین دستاوردهای این موفقیت است.

به گفته محمدیاسر طیب‌نیا، فولادهای الکتریکی در زمینه تولید ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی و همچنین در تولید فولادهایی با خواص مغناطیسی خاص کاربرد دارند و مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و مقادیر بسیار کم کربن و گوگرد از مشخصه‌های بارز این نوع محصولات فولادی است. وی با تاکید بر اینکه فولادهای الکتریکی با ۸/۱ درصد سیلیسیم یکی از گریدهای استراتژیک صنعت فولاد محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید این نوع فولادها حتی در خارج از کشور هم به‌صورت محدود و توسط تولیدکنندگان خاص انجام می‌شود.در این باره همچنین مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه در تشریح چگونگی و جزئیات تولید این محصول ارزشمند اضافه کرد: از آنجا که مصرف این نوع ورق فولادی در ایران هر روز در حال افزایش است، نیاز به تولید این محصول جهت مصرف داخلی و نیز امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی و صدور آن به کشورهای دیگر به‌شدت احساس می‌شد.

غلامرضا سلیمی با اشاره به اهمیت تولید داخلی این گرید فولادی ادامه داد: در راستای بومی‌سازی تکنولوژی تولید این نوع فولادها بر اساس تجهیزات موجود در شرکت، جلسات متعدد کارشناسی بین قسمت‌های مختلف انجام شد و پس از مشخص شدن موارد بااهمیت در روند تولید و ارائه راهکارهای دقیق موردنیاز برای رفع محدودیت‌های تجهیزاتی، تیم کارشناسی تشکیل و تست‌های اولیه در ناحیه فولادسازی انجام و تحلیل و بررسی شد. نهایتا یک دستورالعمل خاص برای تولید این فولاد طراحی شد. مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه همچنین کسب این موفقیت بزرگ را به‌تمامی واحدهای تولیدی، پشتیبانی و ذی‌نفعان فولاد مبارکه تبریک گفت.

پیگیری روش‌های تولید مناسب

علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه نیز در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» دستاوردهای این مجموعه در جهت عملی شدن شعار سال جاری را اعلام و ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۱، طراحی و تولید محصولات جدید از سوی این مجموعه با قدرت ادامه یابد و در سال‌های آتی با راه‌اندازی خطوط توسعه جدید، کشور از واردات سایر محصولات فولادی بی‌نیاز شود و در زمینه صادرات نیز موفقیت بیشتری حاصل شود. وی در خصوص امور تحت مدیریت خود یعنی عملکرد واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه گفت: واقعیت این است که واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه تمامی امور متالورژیکی و روش‌های تولید مناسب را در این شرکت برعهده دارد و واحد «تروپروسس» و «کنترل استاندارد و مقادیر فنی» دو واحد زیرمجموعه است. تروپروسس در واقع دفتر فنی بهره‌برداری تلقی می‌شود و فعالیت‌های متعددی در این واحد انجام می‌شود که در راس آن طراحی و توسعه محصولات جدید، متناسب با نیازهای بازار و سفارش مشتریان است.

مولوی‌زاده افزود: وظیفه پذیرش و پیرایش سفارش‌ها نیز برعهده این واحد است. در این مرحله درخواست مشتریان با استانداردهای فولاد مبارکه مطابقت داده می‌شود و ثبت سفارش انجام می‌شود. علاوه بر این، پیرایش سفارش یعنی تبدیل و تکمیل پارامترهای درخواستی مشتری به زبان قابل درک برای خطوط تولید از وظایف دیگر این واحد است. همچنین این واحد، به‌خصوص در ماموریت‌های کاری، متالورژی و روش‌های تولید، با نواحی مختلف تولیدی ارتباط گسترده‌ای دارد و یکی از رسالت‌هایش تولید با بهترین روش و کیفیت است. علاوه بر این، در طرح‌های توسعه‌ای نیز به دنبال آن است که میزان مصارف انرژی، به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز برای تولید محصولات جدید و دیگر پارامترها با شناسایی تکنولوژی‌های جدید به‌درستی انجام شود. این واحد همچنین از بروز هرگونه اختلال در نواحی مختلف که ممکن است به ‌دلیل تنوع دستورالعمل‌های کاری به وجود آید پیشگیری می‌کند.

تولید محصولات فولادی با انرژی کمتر

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه طراحی محصولات تولیدی فولاد مبارکه تا چه میزان با محوریت کاهش مصرف انرژی انجام می‌شود، گفت: فولاد مبارکه برای تولید محصولات فولادی با انرژی کمتر، فرآیندهایی را تعریف کرده تا بتواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. تولید فولاد سبز یا تولید گریدهای سبک‌تر با استحکام بالاتر در صنعت خودرو، هم در افزایش استحکام بدنه خودرو و هم کاهش مصرف انرژی تاثیر دارد. در سال ۱۴۰۱ که سالی با محوریت فعالیت‌های دانش‌بنیان است نیز امیدواریم ۸ گرید جدید را تولید کنیم.

سازمانی دغدغه‌مند در حوزه بومی‌سازی

وی همچنین در ادامه به فعالیت‌های شرکت در حوزه بومی‌سازی و استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه، سازمانی دغدغه‌مند در حوزه بومی‌سازی است و برای این منظور از همه ظرفیت‌های موجود نظیر مشاوران، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و… استفاده کرده تا بتواند از توانمندی‌های کل کشور و دنیا بهره ببرد و کشور را در زمینه تولید محصولات فولادی به نقطه خوبی برساند. علاوه بر این محصولات را با استفاده از شبیه‌سازی یا تست‌های آزمایشی در مقیاس کوچک تولید می‌کند تا از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد. در واقع امروز همکاران ما در فولاد مبارکه دست در دست هم داده‌اند تا بتوانند با وجود تحریم‌های ظالمانه، نیازهای کشور در حوزه محصولات فولادی را تامین کنند.مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه در ادامه بیان کرد: فولاد مبارکه کیفیت محصولات تولیدشده را در اولویت کاری خود قرار داده و به همین دلیل توانسته محصولات خوبی را به کشورهای پیشرفته دنیا صادر کند و البته بنا را بر آن گذاشته است که گریدهای خاصی را در آینده صادر کند. این موضوع به دلیل این است که فولاد مبارکه تولید خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا یعنی din، astm، en، gis و… انجام می‌دهد.در زمینه صادرات همچنین موضوع انتقال تختال به کشورهای اروپایی یکی از نکات مهم در سال‌های اخیر بوده است که البته محصولات صادر شده شامل کلاف گرم، گالوانیزه و… نیز می‌شود. با توجه به اینکه ماموریت فولاد مبارکه رفع نیاز داخلی است، صادرات کلاف گرم و سرد همواره محدودیت‌های زیادی داشته، ولی محصولات صادرشده به کشورهای اروپایی که دارای کیفیت بالایی است، از سوی این خریداران مورد استقبال قرار گرفته است.

افزایش توانمندی فولاد مبارکه با کار شبکه‌ای

وی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از خروج ارز چه اقداماتی از سوی این مجموعه انجام شده است، اظهار کرد: کار شبکه‌ای یکی از نکات مهمی است که توانمندی فولاد مبارکه را افزایش می‌دهد. به ‌طور مثال، در موضوع تولید لوله‌های مورد نیاز در خط لوله انتقال نفت و گاز ترش که خورندگی بالایی دارد، فولاد مبارکه با همکاری شرکت‌های دیگر موفق شد ۴۰۰ هزار تن تختال ویژه تولید کند و به شرکت اکسین تحویل دهد. این پروژه به‌دلیل حساسیت‌های آن، یکی از پروژه‌های مهم انجام‌شده در فولاد مبارکه است که پس از تست‌های صورت‌گرفته مورد تایید شرکت نفت قرار گرفت.

اجرای پروژه تولید لوله‌های ویژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک که فولاد مبارکه در آن همکاری داشت، به ازای هر تن ورق، ۱۲۰۰ دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل کرد که این موضوع دستاورد بزرگی برای کشور است.مولوی‌زاده بیان کرد: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز همیشه بر این موضوع تاکید داشته است که از توانمندی کل صنعت کشور برای چنین پروژه‌هایی استفاده شود تا فولاد مبارکه بتواند به تولید محصولاتی با ظرفیت خاص و ویژه بپردازد و در نهایت این موضوع به افزایش کمی و کیفی محصولات فولادی در کشور منجر شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 277653
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا