ضرورت بکارگیری سیستم های شفاف برای توزیع کالا

جهان صنعت نیوز| نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت:باید سیستم های شفاف و پویا برای بخش واردات، صادرات، توزیع کالا طراحی و عملیاتی کرد.

احمد انارکی محمدی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در خصوص مقاومت در مقابل تروریسم اقتصادی، گفت: تروریسم اقتصادی آمریکا هم اکنون با رویکرد فشار و مذاکره ادامه دارد که برای مقاومت معقول باید ضمن داشتن استراتژی و سناریوهای مناسب سیاسی، کم هزینه ترین مسیر را انتخاب کرد، چراکه مقاومت هوشمندانه به دشمن بهانه نمی دهد و ما را در دام نقشه ها و توطئه های دشمنان گرفتار نمی کند که در این راستا باید با تدبیر و تلاش از ظرفیت ها و فرصت های موجود در داخل کشور استفاده کرد .

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فشارهای اقتصادی در جهت فشار به مردم و ایجاد اعتراضات گسترده بود که شکست خورد و آمریکا را مجبور به عقب نشینی کرد، افزود: ملت آگاه خود شاهد خروج آمریکا از برجام با وجود گزارش های آژانس بیمن المللی انرژی اتمی بودند و بلافاصله عامل چنین فشارها و نیت پلید دشمنان را متوجه شدند.

وی با اشاره به ظرفیت های ایران اسلامی در حوزه اقتصادی، ادامه داد: ظرفیت های موجود در کشور در بخش های مختلف می تواند بسیاری از فشارهای اقتصادی را تعدیل کند، البته شاید مقاومت در مقابل سوداگران و رانت خواران از مقاومت در برابر آمریکا حساس تر و مهم تر باشد .

باید سیستم های شفاف و پویا برای بخش واردات، صادرات، توزیع و غیره طراحی و قبل از افزایش فشارها آن را عملیاتی کرد

انارکی محمدی تاکید کرد: با کاهش کمتر از ۳۰ درصدی درآمدهای نفتی در سال ۹۷ ، برای واردات کالاهای اساسی و سایر کالاها مشکلی نداشتیم و این رانت خواران و سوداگران بودند که در تعامل با دشمنان و ایجاد جو روانی و غیره ضمن کسب سودهای کلان ، فشارهای وارده بر مردم را چند برابر کردند.

برای سیستم عرضه و توزیع می توان از تجربه و ظرفیت بورس کالا در بخش پتروشیمی و فولاد استفاده کرد

وی با بیان اینکه برای مقابله با این وضعیت باید سیستم های شفاف و پویا برای بخش واردات، صادرات، توزیع و غیره طراحی و قبل از افزایش فشارها آن را عملیاتی کرد، افزود: برای سیستم عرضه و توزیع می توان از تجربه و ظرفیت بورس کالا در بخش پتروشیمی و فولاد استفاده کرد، البته بازار عراق با درآمد نفتی ۸۰ میلیارد دلاری به عنوان یک تقاضای قوی و محرک قیمت ها عمل می کند که باید در این خصوص برنامه داشت.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی اقتصاد، با اشاره به اینکه بخشی از واردات کالاهای اساسی و غیره صادرات مجدد می شود که بسیار نگران کننده است، ادامه داد: به عنوان مثال واردات کالاهای اساسی برای برخی کالاها تا ۸۰ درصد افزایشی بوده است، اما در عمل می بینیم که قیمت این کالاها کاهش نمی یابد و بیشتر با ارز ۹ هزار تومانی به دست مصرف کننده می رسد که این نشانگر صادرات مجدد و قاچاق معکوس است و لازم بوده دولت در این خصوص بررسی لازم را به عمل آورد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به صادرات بیش از ۸۰ درصدی مواد اولیه اشاره و تصریح کرد: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی خام فروشی باید کاهش می یافت و با ایجاد ارزش افزوده مناسب، برای صادرات کالاهای ساخته شده اقدام کرد، البته در بحث واردات نیز حدود ۸۰ درصد مربوط به واردات کالای ساخته شده است که بسیار غیر منطقی بوده و در شرایط تحریم ایجاد اجماع ملی برای کاهش خام فروشی بسیار حیاتی خواهد بود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 28396
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا