جدال فدرال‌رزرو با «بیت‌کوین»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سمپوزیوم جکسون هول که بانک‌های مرکزی، اقتصاددانان و دیگر سیاست‌گذاران کلیدی را گرد هم می‌آورد، رویدادی سالانه است که اغلب با افزایش نوسانات بازار حول تفسیرهای مورد انتظار همراه بوده است. پس از اینکه «پاول» مواضع سختگیرانه خود را حفظ و تکرار کرد که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را «تا زمانی که کار انجام شود» (کاهش تورم) افزایش خواهد داد، با این اظهارات هم ارزش سهام و هم ارزهای دیجیتال (دارایی‌های پرخطر) به شدت کاهش یافته‌اند. سهام «اس‌‌اند‌پی ۵۰۰» به میزان دو درصد سقوط کرده، نزدک نزدیک به ۶/۲ درصد و داو جونز بیش از ۵۰۰ واحد کاهش یافته است. قیمت «بیت‌کوین» نزدیک به چهار درصد کاهش یافته است و به نظر می‌رسد در برابر ضررهای جدید تا سطح حمایت اصلی ۲۰ هزار دلار آسیب‌پذیر است و تحلیلگران آن را برای برنامه‌های کوتاه‌مدت گاوها بسیار مهم می‌دانند.

از طرفی قیمت «بیت‌کوین» از تاریخ ۱۹ آگوست تا ۲۲ آگوست نمودار در همین محدوده نوسان داشت و روند مشخصی را دنبال نکرد. اما حالا به نظر می‌رسد محدوده قیمت ۲۱ هزار دلار توان کافی برای حمایت نمودار را نداشته و «بیت‌کوین» در حال ثبت یک روند نزولی دیگر باشد. همچنین حجم بالای کندل نزولی در تاریخ ۲۶ آگوست و همچنین اندیکاتور RSI مهر تاییدی بر این روند نزولی است. در صورت تکمیل موج نزولی آغاز شده، انتظار می‌رود «بیت‌کوین» بار دیگر به محدوده قیمت ۱۸ هزار دلاری بازگردد.

آیا ماه سپتامبر دوباره ماه خونینی برای رمزارزها خواهد بود؟

از سوی دیگر خریداران «بیت‌کوین» نباید در مورد بهبود قیمت آن از سطح ۱۷۵۰۰ دلاری که پایین‌ترین سطح ماه ژوئن بوده، هیجان‌زده شوند، زیرا «بیت‌کوین» در روزهای آینده وارد پرخطرترین ماه خود می‌شود. به گزارش سایت کوین تلگراف، داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که سپتامبر بدترین ماه «بیت‌کوین» بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۱ البته به جز سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بوده است. طبق گزارش‌ها، میانگین کاهش قیمت «بیت‌کوین» در این ماه به میزان متوسط منفی۶ درصد بوده است. جالب اینجاست که سابقه ضعیف «بیت‌کوین» در ماه‌های سپتامبر گذشته با رکودهای مشابه در بازار سهام همزمان بوده است. به عنوان مثال، میانگین کاهش شاخص ۵۰۰ S&P ایالات‌متحده در ماه‌های سپتامبر ۲۵ سال گذشته حدود ۷/۰ درصد است. به همین دلیل است که تحلیلگران نمودار سنتی این کاهش سالانه را «اثر سپتامبر» نامیده‌اند.

تحلیلگران استدلال می‌کنند که سرمایه‌گذاران پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی خود در ماه سپتامبر از پوزیشن‌های معاملاتی خود خارج می‌شوند تا سود یا حتی ضرر مالیاتی را قبل از پایان سال کاهش دهند. در همین حال، آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که سرمایه‌گذاران غیرسازمانی، دارایی‌های خود را در ماه سپتامبر نقد می‌کنند تا هزینه‌های سالانه مدرسه فرزندان خود را بپردازند. همبستگی «بیت‌کوین» با بازار سهام در طول و پس از همه‌گیری ویروس کرونا تا حد زیادی مثبت بوده است. بنابراین، علاوه بر اثر سپتامبر، این روندهای قیمت می‌توانند احتمال افت «بیت‌کوین» را در این ماه شوم افزایش دهند.

همچنین زیان «بیت‌کوین» در سال ۲۰۲۲ ناشی از ترس معامله‌گران از افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و لغو کامل برنامه خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلاری اوراق قرضه آن برای مقابله با تورم فزاینده بود. اما سوگیری بازار نشان داد که تورم به اوج خود رسیده است. این باور پس از اینکه شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه جولای در ایالات‌متحده به ۵/۸ درصد رسید، منجر به گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی بر اینکه فدرال‌رزرو برنامه‌های انقباضی خود را کاهش می‌دهد. اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بهبود «بیت‌کوین» می‌تواند یک تله برای خریداران باشد، یک رشد تسکین‌دهنده که سرمایه‌گذارانی را که فکر می‌کنند بازار به کف رسیده و به امید سود بیشتر خرید می‌کنند، فریب می‌دهد.

علاوه بر این، اکثر مقامات فدرال‌رزرو با توجه به تعهدشان برای کاهش تورم به ۲ درصد، همچنان طرفدار افزایش ۷۵ واحد پایه‌ای در نشست بعدی خود در ماه سپتامبر هستند. در نتیجه، بیت‌کوین و ۵۰۰ S&P در معرض خطر ادامه روند اصلاحی غالب خود در ماه سپتامبر هستند و به پایین‌ترین سطح سالانه نگاه می‌کنند. از دیدگاه تکنیکال، اگر «بیت‌کوین» از الگوی فعلی پرچم نزولی خود خارج شود، تا اوایل سپتامبر به سطح ۱۹۲۵۰ دلاری کاهش می‌یابد. در همین حال و در نمودار روزانه، «بیت‌کوین» از ۱۹ آگوست از الگوی کنج صعودی خود جدا شده و هدف قیمت هم نزدیک به ۱۷۶۰۰ دلار است. به طور کلی و بر اساس تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، به نظر می‌رسد سپتامبر بار دیگر می‌تواند ماه قرمز رنگی برای «بیت‌کوین» باشد.

«اتریوم» با برخورد به سطح حمایتی ۱۳۰۰ دلار سرنخ‌های بیشتری ارائه خواهد کرد

از طرفی «اتریوم» با شکست الگوی کانال صعودی خود و خروج از محدوده الگو نشانه‌هایی از وجود ضعف در روند صعودی را آشکار کرد. این اتفاق روز جمعه با ریزش از محدوده ۱۷۰۰ دلار با قدرت بیشتری به تصویر کشیده شد. هرچند می‌توان علت عمده این ریزش را تقویت شاخص دلار و اظهارنظر‌های اعضای فدرال‌رزرو آمریکا دانست، اما آنچه در نمودار مشخص است، این است که «اتریوم» هنوز هم می‌تواند ریزش بیشتری را تجربه کند و به سمت محدوده حمایتی ۱۳۰۰ دلار برود. اما با توجه به احتمال تشکیل الگوی زیگزاگ ۱۰۰ درصد در محدوده ۱۳۰۰ دلار در نقطهC، احتمال بازگشت قیمت به روند صعودی وجود دارد. هرچند باید منتظر برخورد با این سطح ماند و در صورت وجود سرنخ‌های بیشتر مبنی بر حمایت قدرتمند قیمت وارد موقعیت تعهدی خرید شد.

با این حال مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در زمان نگارش این گزارش ۰۸/۹۷۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۷۴/۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۸۳/۳۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار «بیت‌کوین» بوده که در یک روز ۱۵/۰ درصد افزایش داشته است. همچنین حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴/۹۳ میلیارد دلار است که ۶۶/۴۵ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیرمتمرکز در حال حاضر ۵۱/۶ میلیارد دلار است که ۹۷/۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۰۰/۸۴ میلیارد دلار است که ۹۹/۸۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 284772
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا