بورسی شدن سرخابی‌ها؛ گام اول شفافیت/ نماد پرسپولیس در هفته جاری بازگشایی می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وضعیت پرسپولیس هم بهتر از استقلال نیست و در حالی که در زمان پذیره‌نویسی ۳۳۸ تومان به ازای هر سهم دریافت کرده تا پایان مردادماه هیچ سودی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان نیاورده است. در همین حال اگر چه نماد استقلال چند روزی است بازگشایی شده اما نماد پرسپولیس همچنان قابل معامله نیست و سرمایه‌گذاران این شرکت فرابورسی در بلاتکلیفی به سر می‌برند. در این میان روند معاملات استقلال هم در بازار سهام چنگی به دل نمی‌زند و با فروکش کردن هیجانات سرمایه‌گذاران طرفداران این باشگاه، نماد استقلال با صف فروش مواجه شده است. از سوی دیگر همچنین این دو شرکت از درجه شفافیت پایینی نسبت به فضای بازار سرمایه و در مقایسه با دیگر ناشران برخوردار هستند و از همین رو در دسته سرمایه‌گذاری‌های پرریسک قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در زمان پذیره‌نویسی، تبلیغات فراوان و گسترده‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران به این دو شرکت صورت می‌گرفت. این در حالی است که حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی‌سازی ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه را جزو دستاوردهای مثبت سازمان متبوع خود می‌داند و بر این باور است که این اقدام اولین گام برای شفافیت و حرفه‌ای شدن باشگاه‌هاست.

رییس سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته در جمع خبرنگاران توضیحاتی را درباره روند فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد. قربانزاده در خصوص بازگشایی سهام استقلال و عدم بازگشایی نماد پرسپولیس گفت: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یک اتفاق مثبت بوده است. با این اتفاق جعبه سیاه این دو باشگاه باز شد و می‌توان گفت این مساله شروعی برای حرفه‌ای شدن باشگاه‌هاست. باشگاه‌های ما باید به سمت شفافیت حرکت کنند. وی با بیان اینکه شفافیت در مورد این باشگاه‌ها یک مسیر است در پاسخ به این سوال که چرا جزئیات قراردادهای بازیکنان در سامانه کدال افشا نشده است گفت: به این دلیل که به جز این دو باشگاه هیچ باشگاه دیگری در بورس حضور ندارد. گزارش‌ها باید با رعایت دستورالعمل اسرار تجاری تنظیم شوند. وی افزود: با این حال یک نسخه از قراردادهای باشگاه‌ها با جزئیات کامل در اختیار سازمان خصوصی‌سازی و یک نسخه مشابه دیگر در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و نهاد ناظر آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. قربانزاده بیان کرد: این موضوع بی‌سابقه است که ریسک فسخ قراردادها اعلام شود. این شفافیت مساله بدهی‌های باشگاه‌ها را حل خواهد کرد. همچنین سایر باشگاه‌ها نظیر گل‌گهر که مجموعه‌های بالادستی بورسی دارند باید در مسیر شفافیت قرار بگیرند. رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در روز اول سهم استقلال تا ۵۷ درصد بازدهی داشت و تا ۳۷۰۰ میلیارد تومان قیمت خورد. باید توجه داشت که بازار بورس نوسان دارد اما هر دو باشگاه بازارگردان دارند و به نظر می‌رسد که تقاضا برای این دو باشگاه همچنان وجود دارد. قربانزاده همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نماد استقلال که همزمان با پرسپولیس پذیره‌نویسی شده بود بازگشایی شده اما نماد پرسپولیس همچنان قابل معامله نیست، گفت: نماد پرسپولیس به این دلیل باز نشده است که ناظر بازار و حسابرس به اطلاعات اعلام‌شده ایراد گرفته است و امیدوار هستیم در دو روز آینده مشکل برطرف شود.

اطلاعیه عرضه زیرمجموعه خودروسازی‌ها از سوی دولت نیست

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سهام خودروسازها از قیمت تابلو ارزشمندتر هستند، گفت: ظرف هفته آینده تکلیف شیوه واگذاری خودروسازی‌ها مشخص می‌شود. قربانزاده در مورد آخرین وضعیت شرکت‌های خودروسازی گفت: سایپا و ایران‌خودرو سهام مستقیم دولت را دارند. شرکت می‌تواند شرکت‌های زیرمجموعه خود را به فروش برساند یا ارزشگذاری کرده و بخشی از سهام را به فروش برساند. آنچه که تا امروز منتشر شده است مربوط به خود خودروسازی‌ها است. در نتیجه در مورد سهم ۵ درصد یا ۱۷ درصدی دولت در خودروسازی‌ها به هیچ عنوان ارزشگذاری نشده است. به عبارت دیگر این موضوع ربطی به سهام دولت ندارد و سازمان خصوصی‌سازی و دولت هرگز اطلاعیه‌ای برای واگذاری منتشر نکرده‌اند.

تعیین‌تکلیف واگذاری در شش هفته آینده

قربانزاده عنوان کرد: دولت قصد دارد سهام خود را واگذار کند اما کل سهام دولت وثیقه است که باید آزاد شود. با توجه به ارزنده بودن این سهام ترجیح این است که در یک مفاهمه واگذاری انجام شود. وی افزود: کارگروه مشترکی برای واگذاری تشکیل شده است و چندین جلسه برگزار شد و نهایتا به یک سند مشترک رسیدیم. نزدیک به ۸۰ درصد این سند متن مشترک است و البته اختلافاتی نیز وجود دارد. قربانزاده با بیان اینکه قرار بر این است که ظرف شش هفته واگذاری تعیین‌تکلیف شود تصریح کرد: حتما در این سند تنظیم‌گری، کاهش مدل مداخله دولت در قیمت‌گذاری خودرو نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت و این به معنای پایان قیمت‌گذاری دستوری تا پایان سال است. این موضوع مقدمه واگذاری محسوب می‌شود. پیش‌نیازهای واگذاری نیز مطرح شده است نظیر اشتغال، اهلیت و ساختارهایی که مخل واگذاری نباشد. هیچ اصلاح ساختار و بازسازی نباید مخل واگذاری شود.

احترام به حاکمیت شرکتی شرط موفقیت واگذاری خودروسازها

رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: مشکلی که در سایپا وجود دارد مربوط به یک شرکت زیرمجموعه است و ما معتقدیم که در اولویت باید این شرکت واگذار شود. ما معتقدیم هیچ اصلاح ساختاری در این شرکت نیاز نیست. در مورد ایران‌خودرو بحث ترکیب سهام دولت وجود دارد و نظر افتراقی با وزارت صمت نیز از این محل است. این نظر مشترک وزارت صمت و وزارت اقتصاد است که هفته آینده جمع‌بندی خواهد شد. وی افزود: بنابراین هیچ ارزش‌گذاری تا امروز صورت نگرفته است. حتما ارزش واقعی این دو خودروسازی از رقم تابلو بالاتر است. اگر یک‌بار به این توافق برسیم که دولت به سهم اقلیت خود اکتفا کند و به دنبال جمع کردن رای نباشد مشکلات حل خواهد شد. این همان رعایت قانون حاکمیت شرکتی است. در نتیجه قبل از اجرای واگذاری باید این قانون رعایت شود و نظر وزارت صمت نیز بر همین اساس است.

تعیین ۶ شرکت برای واگذاری به جاماندگان سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه تعیین‌تکلیف وضعیت جاماندگان سهام عدالت به کجا رسیده است گفت: مشمولان سهام عدالت شامل افراد تحت نظر کمیته امداد، مددجویان سازمان بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط هستند که در قانون آمده است، البته در اینجا باید توجه شود که سایر افراد واجد شرایط منظور جاماندگان دوره اول سهام عدالت نیستند. بلکه وزارت اقتصاد و وزارت رفاه وظیفه شناسایی افراد نیازمند را دارند و سهام عدالت تکمیلی به این افراد شناسایی‌شده تعلق می‌گیرد، که در این سبد سهام عدالت، سهام حدود ۶ شرکت بورسی قرار دارند که تحت عنوان سهام عدالت تکمیلی در نظر گرفته شده‌اند که البته سهام این شرکت‌ها از ارزنده‌ترین سهام‌های دولت هم هستند، پیشنهاد سهام عدالت تکمیلی در خردادماه سال جاری به هیات دولت رفته و به زودی مصوبه هیات دولت در این خصوص ابلاغ می‌شود و تخصیص سهام عدالت تکمیلی نهایی می‌شود. برای سایر افراد واجد که در قانون آمده است نیز افزود: متاسفانه در این شرایط، ما کمبود منابع داریم و این پرتفوی ارزنده که امروز تحت عنوان سهام عدالت تکمیلی به مددجویان و جاماندگان سهام عدالت تعلق می‌گیرد‌، برای سایر افراد واجد فعلا برنامه‌ای نداریم. قربانزاده تاکید کرد: در ضمن ذکر این نکته هم الزامی است که هیچ کسی برای سهام عدالت، نباید به جای خاصی مراجعه کند و یک ریال هم در این خصوص نباید پرداخت کند و هر پیامی به این منظور که درخواست وجه یا مراجعه به جایی می‌کند قطعا کلاهبرداری است و هر انتقال سهامی مرجعش صرفا سازمان خصوصی‌سازی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 285092
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا