چه سهمی از کیک جام‌جهانی به ایران می‌رسد؟

نادر کریمی‌جونی *

 
درآمد ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلاری و سفر ۵/۲ تا ۷/۲ میلیون نفر به مقصد قطر، جام‌جهانی را برای همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و از منظر دقیق‌تر، همه کشورها جذاب کرده است مثلا ارمنستان هم امیدوار است بتواند بخشی از گوشت مصرفی بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در جام‌جهانی را تامین کند و از این بابت درآمد هنگفتی به جیب بزند. البته برای ایرانیان اوضاع کمی متفاوت است. در ایران مقامات می‌گویند که چون قطر نمی‌تواند همه ۷/۲ میلیون نفر بازدیدکننده احتمالی از جام‌جهانی را در کشور خود جای دهد بهتر است تعدادی از آنها را به جزایر ایرانی خلیج‌فارس گسیل دارد تا در این جزایر که حداکثر دو ساعت با قایق‌های تندرو، از قطر فاصله دارد از بازدیدکنندگان پذیرایی شود و سپس هنگام شروع مسابقات این توریست‌ها مجددا برای تماشای بازی مورد نظر خود، به قطر بازگردند. ایرانی‌ها می‌گویند خط سیر مستقیم و نزدیکی جزایر ایرانی قشم و کیش به کشور قطر، امکاناتی که در این جزایر وجود دارد و علاوه بر آن توانایی‌های ایران در جذب گردشگر، همه و همه موقعیت مناسب و جذابی را برای پذیرش گردشگران و توریست‌های علاقه‌مند به دیدن بازی‌های جام‌جهانی قطر فراهم کرده است.

موقعیتی که ایران امیدوار است عملیاتی شود و علاوه بر آنکه درآمد متنابهی را نصیب ایرانیان ‌کند، بهترین تبلیغ برای جاذبه‌های گردشگری کشورمان باشد و در آینده نیز باعث جذب توریست بیشتر و درآمد افزون از ناحیه صنعت گردشگری برای جمهوری اسلامی ایران ‌شود.
ذکر این نکته لازم است که قطر برای تجهیز عمرانی کشور خویش به منظور برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده و امیدوار است ۲۵ میلیارد دلار درآمد بلافاصله داشته باشد و درآمدهای درازمدت دیگری نصیبش شود. در مورد جام‌جهانی که در روسیه برگزار شد نیز تقریبا همین روال طی شد و مسکو با هزینه‌کرد ۱۴ میلیارد دلار طی ۱۰ سال حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. اگر این عملکرد مورد استناد واقع شود آن‌گاه پرسش این است که جمهوری اسلامی ایران برای کسب درآمد از محل جام‌جهانی، چقدر سرمایه‌گذاری کرده است. دست‌کم در بودجه‌های سنواتی امسال و سال گذشته هیچ بودجه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها و بهبود شرایط اسکان در جزایر ایرانی خلیج‌فارس تعیین و هزینه نشده است. علاوه بر این ظرفیت حمل‌ونقل مسافر میان دو سوی خلیج‌فارس از طرف ایران چندان قابل اعتنا نیست و شناورهایی که هم‌اکنون در حال تردد میان جزایر ایرانی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس هستند جذابیتی برای گردشگران خارجی که استانداردهای کشورهای پیشرفته و تشریفات موجود را تجربه کرده‌اند، ندارند.
موضوع بعدی در این باره رواداری و تسامح در برابر رفتارهای گردشگران است. در گذشته بارها در مورد حضور گردشگران و تاثیر مفسده‌انگیزشان صحبت شده است. برخی محافظه‌کاران سال‌ها پیش حتی در مرحله حرام اعلام کردن توسعه گردشگری هم پیش رفته‌اند.
اکنون اگر قرار است از افزایش گردشگر استقبال شود و از آنها در جزایر جنوبی کشورمان پذیرایی شود باید رفتار، پوشش و سبک زندگی‌شان پذیرفته و از سرزنش، تخطئه و اعتراض نسبت به آنان پرهیز شود.
اگر در حین یا پس از حضور گردشگران جام‌جهانی در خاک کشورمان صدای اعتراض‌های رسمی و غیررسمی بلند شود و دلواپسان در مورد تاثیرهای منفی رفتار این گردشگران بر سبک زندگی ایرانیان هشدار دهند، روشن است که گردشگری در ایران ساختار خودش را پیدا نمی‌کند و گردشگران در مورد سفر به ایران نگران و هراسان می‌شوند. مقامات کشور، البته علاقه‌مند هستند که گردشگری شکل‌گرفته در دوره برگزاری بازی‌های جام‌جهانی به روزهای دیگر سال و مناطق دیگر کشور تسری پیدا کند اما اگر این رواداری اعمال نشود آیا این امر امکان‌پذیر است؟

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 286220
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا