تقابل آشکار واشنگتن با پکن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که این کشور یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی شامل ۶۰ موشک ضدکشتی و ۱۰۰ موشک ضدهوایی به تایوان می‌فروشد. این بسته شامل ۶۶۵ میلیون دلار سامانه هشدار زودهنگام است که به تایوان برای رصد فوری موشک‌ها کمک خواهد کرد. بسته مورد نظر همچنین شامل ۳۵۵ میلیون دلار موشک‌های هارپون پیشرفته است.

این در حالی است که مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا از تشکیل یک گروه ضربت توسط پنتاگون متشکل از مقام‌های عالی‌رتبه برای تسریع در فروش سلاح به کشورهای دوست خبر دادند. پنتاگون یک گروه با نام «تیم ببر» در آگوست ایجاد کرد که هدفش آزمودن و بررسی موانع در فروش سلاح آمریکا به دیگر کشورها به ارزش میلیاردها دلار است. این گروه ضربت همچنین مسوول ارائه سریع‌تر پهپادها، سلاح، هلیکوپترها و تانک‌ها به دیگر کشورهاست. به گفته منابع آگاه، این گروه همچنین در میانه تنش‌های فزاینده بین آمریکا و چین و همچنین پر کردن انبارهای تسلیحاتی کشورهای دوست که سلاح خود را به اوکراین ارسال کرده‌اند، تشکیل شده است.

در این میان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که این بسته تسلیحاتی برای امنیت تایوان ضروری است. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از چین می‌خواهیم فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند و وارد گفت‌وگوی معنادار با تایوان شود.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا مدعی است با وجود تایید فروش این بسته، همچنان چین را به رسمیت می‌شناسد. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: پیشنهاد فروش این بسته جزو اقدامات روزمره ما برای حمایت از تلاش‌های مستمر تایوان به منظور نوسازی نیروهای مسلح خود و حفظ توانمندی دفاعی قابل اتکا است.

فروش این بسته نظامی به کنگره آمریکا نیاز دارد. با این حال، انتظار می‌رود که کنگره فروش این بسته را تایید کند زیرا اعضای هر دو حزب آمریکا حامی تایوان هستند. پیش از این، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود: کنگره در حال بررسی تسریع ارسال سلاح به تایوان است تا کار انتقال سلاح به ارزش ۱۴ میلیارد دلار به این جزیره خودگردان را تمام کند.

گریگوری میکس عضو دموکرات کنگره در گفت‌و‌گو با «دیفنس‌نیوز» عنوان کرد: قانونگذاران آمریکایی روی طرحی کار می‌کنند که باعث تسریع در ارسال این سلاح‌ها به تایوان می‌شود و تشریفات اداری را کاهش می‌دهد. وی همچنین گفته بود کنگره در حال بررسی تاخیر ایجادشده در فروش تسلیحات به ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزلند است.

سناتورهای آمریکایی در حال بررسی روند انتقال سلاح‌های خارجی هستند که بخش اصلی آن ارزیابی این موضوع است که این سلاح‌ها در اختیار افراد نالایق قرار نمی‌گیرند و امنیت ملی آمریکا را با خطر مواجه نمی‌کنند. این پروسه ممکن است بیش از یک سال طول بکشد.

لارا کراچ عضو جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا گفت کنگره علاقه‌مند است این روند کوتاه‌تر شود و در عین حال یکپارچگی خود را حفظ کند. ما نمی‌خواهیم فقط فناوری خود را در اختیار همگان قرار دهیم بلکه سناتورها باید بررسی کنند که چطور می‌توان این پروسه را تقویت کرد.

در همین خصوص، لورا روزنبرگر مدیر ارشد کاخ‌سفید در امور چین و تایوان گفت: «در شرایطی که چین به افزایش فشار علیه تایوان ادامه می‌دهد، ما آنچه را که تایوان برای حفظ توانایی‌ دفاع از خودش نیاز دارد، تامین می‌کنیم.» او از جمله از حضور نظامی هوایی و دریایی پیرامون تایوان و اقداماتی برای تغییر وضعیت کنونی در تنگه تایوان به عنوان فشارهای چین بر این کشور نام برد.

به دنبال اقدام آمریکا، وزارت دفاع تایوان هم مراتب قدردانی خود را ابراز کرد و گفت که فعالیت‌های تحریک‌آمیز اخیر چین بیانگر تهدیدی جدی است و این فروش تسلیحاتی به آن در مقابله با فشار نظامی چین کمک می‌کند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این کار در عین حال به کشور ما کمک می‌کند تا توانایی‌های دفاعی خود را تقویت و به طور مشترک امنیت و صلح تنگه تایوان و منطقه هند – اقیانوس آرام را حفظ کند.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته به تایوان سفر کرد و این موضوع، خشم چینی‌ها را برانگیخت. مقامات چینی هفته‌ها قبل از انجام این دیدار، با تندترین عبارات نسبت به انجام این ملاقات هشدار داده‌ بودند. پکن در واکنش به این سفر، دست به یک رزمایش بزرگ نظامی در نزدیکی تایوان زد.

علاوه بر چین، روسیه نیز واکنش تندی به سفر پلوسی به تایوان نشان داده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور، واشنگتن را به تلاش برای بی‌ثابت کردن جهان متهم کرده بود. پس از سفر پلوسی به تایوان، تنش میان پکن و واشنگتن افزایش یافت. پلوسی، بالاترین مقام آمریکایی بود که در ربع قرن گذشته به تایوان سفر کرده است. حکومت کمونیستی چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و به همین دلیل دیدار نانسی پلوسی از آنجا را غیرقانونی قلمداد می‌کند.

مناقشه بر سر موقعیت تایوان به جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ بر می‌گردد. در آن زمان، دولت ملی‌گرای چین پس از شکست در برابر نیروهای کمونیست به رهبری مائو، به تایوان پناه برد. در همان سال زمانی که جمهوری خلق چین توسط مائو تاسیس شد تایوان به عنوان یک کشور مجزا به حیات سیاسی‌اش ادامه داد و حتی برای مدتی صاحب کرسی نمایندگی در سازمان ملل بود.

چین استقلال جمهوری تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره برای بازگرداندن آن به چین تلاش کرده است. به این ترتیب، تایوان که به صورت خودگردان اداره می‌شود، از دید پکن، استانی جداشده از چین تلقی می‌شود و جمهوری خلق چین، تایوان دموکراتیک و خودمختار را بخشی از قلمرو جغرافیایی خود می‌داند.

چین بارها تهدید کرده که داعیه خود در مورد مالکیت تایوان را حتی با اعمال زور به کرسی خواهد نشاند. پکن از زمان روی کار آمدن بایدن، صدها پرواز در حریم هوایی تایوان انجام داده است. برخی از ناظران احتمال می‌دهند پس از بیستمین کنگره حزب کمونیست چین که در پاییز سال جاری برگزار خواهد شد، سیاست‌های اقتصادی و دیپلماتیک این کشور در قبال تایوان نیز با تغییرات چشمگیری روبه‌رو شود.

واکنش چین

سفارت چین در واشنگتن در واکنش به تصمیم آمریکا برای فروش تسلیحات به تایوان گفت: اگر آمریکا از معامله جدید فروش تسلیحات جدید به تایوان دست برندارد، پکن اقدامات متقابل را اتخاذ خواهد کرد. لیو پنگیو، سخنگوی این سفارتخانه اظهار کرد که چین با جدیت اقدامات متقابل، قانونی و ضروری را در سایه شرایط و تحولات جدید اتخاذ خواهد کرد. وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا فروش ۱/۱ میلیارد دلاری تجهیزات نظامی به تایوان را تایید کرد.

عدم لغو تعرفه‌های گمرکی ترامپ علیه چین

در تحولی دیگر که احتمالا خشم چین را دوچندان خواهد کرد، دولت جو بایدن اعلام کرده بنا ندارد میلیاردها دلار عوارض گمرکی که در پی تصمیمات دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، بر واردات از چین وضع شده بود را لغو کند.

یک مقام وزارت بازرگانی آمریکا گفته درخواست‌های متعددی از سوی بنگاه‌های اقتصادی و دیگر طرف‌های ذینفع دریافت کرده مبنی بر حفظ تعرفه‌های گمرکی مصوبه سال‌های ۲۰۱۹- ۲۰۱۸. برخی از مقام‌های آمریکایی اخیرا از تلاش‌ها برای حذف این تعرفه‌ها بر واردات از چین سخن گفته بودند. هدف از این تلاش‌ها کمک به کنترل تورم بی‌سابقه در ایالات متحده عنوان شده است.

روز جمعه جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا همچنین از کنگره کشورش خواست بودجه اضطراری به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای کمک به اوکراین در نظر بگیرد. پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد که مجموع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین از زمان حمله نظامی روسیه به این کشور همین حالا هم از مرز ۱۳ میلیارد دلار گذشته است.

نشست آمریکا با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام

در خبری دیگر در همین زمینه، آمریکا اعلام کرده که قرار است جو بایدن در اواخر ماه میلادی جاری (سپتامبر)، میزبان اجلاس رهبران ۱۲ کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام باشد. جزایر سلیمان از جمله کشورهای دعوت‌شده به این اجلاس است. این کشور در اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یک توافقنامه امنیتی با چین به امضا رساند. آمریکا نگران آن است که امضای این توافقنامه، ضمن افزایش نفوذ چین بتواند امکان استقرار نیروهای نظامی چین را در جزایر سلیمان فراهم کند.

آمریکا اعلام که این اجلاس با هدف گسترش و تعمیق همکاری‌های ایالات متحده با این کشورها در موضو‌ع‌هایی همچون تغییرات اقلیمی، مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر، ایمنی در دریاها و حفاظت از محیط‌زیست برگزار خواهد شد.

جزایر سلیمان در سال ۲۰۱۹ روابط خود را با تایوان قطع و به جایش متمرکز بر پکن کرد. این کشور یک کانون تشدید رقابت بین چین و آمریکا در این منطقه حیاتی به لحاظ استراتژیک است. از جمله دیگر کشورهای دعوت‌شده به این اجلاس، ایالات فدرال میکرونزی، کیریباتی، پاپوآ گینه نو، وانواتو، ساموآ، تونگا و فیجی و همچنین جزایر مارشال، نائورو، پالائو و تووالو هستند که تایوان جزو ۱۴ متحد دیپلماتیک خود تلقی می‌کند.

وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرد، کائوسی ناتانو، نخست‌وزیر تووالو، برای یک سفر یک‌هفته‌ای روز شنبه وارد تایپه شد و قرار است در جریان این سفر توافقنامه‌ای را در راستای تاکید بر روابط دیپلماتیک با تایوان امضا کند. ناتانو که کشورش در ماه جاری میلادی ۴۳‌ساله شدن روابط خود با تایوان را جشن می‌گیرد، روز دوشنبه با تسای اینگ ون، رییس‌جمهور تایوان، دیدار خواهد کرد. کاخ‌سفید جزئیاتی در مورد اینکه کدام یک از کشورها حضورشان در این اجلاس را تایید کرده‌اند، ارائه نکرد. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر به منطقه در ماه آگوست این اجلاس را یک اولویت واشنگتن خوانده بود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 286555
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا