نبود هتل‌های بین‌المللی مانع توسعه گردشگری ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گزارش منتشرشده در شورای جهانی سفر و گردشگری، میزان درآمدهای حاصل از ورود گردشگران بین‌المللی به ایران در سال ۲۰۲۱ را حدود ۵/۲ میلیارد دلار برآورد می‌کند. این در حالی است که در همسایگی ما کشور ترکیه در سال ۲۰۱۹ همزمان با شیوع کرونا پذیرای بیش از ۵۱ میلیون توریست خارجی بوده و به درآمد ۳۰ میلیارد دلاری دست یافته است که ۱۲برابر درآمدهای گردشگری ایران است.

دلایل مختلفی برای عملکرد نامطلوب صنعت گردشگری ایران عنوان شده است که در این گزارش سعی می‌کنیم ضمن گفت‌وگو با رحیم یعقوب‌زاده رییس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران برخی از آنها را بررسی کنیم.

از منظر این کارشناس گردشگری نبود هتل‌ها و رستوران‌های بین‌المللی در کشور یکی از چالش‌های جدی توسعه گردشگری بین‌المللی در ایران است. وی همچنین دونرخی بودن موزه‌ها و برخی از جاذبه‌های گردشگری کشور را باعث ایجاد نوعی حس بی‌اعتمادی در گردشگران ورودی دانست که باعث ایجاد دیدگاه منفی در خصوص گردشگری ایران می‌شود.

جای خالی هتل‌ها و رستوران‌های بین‌المللی

در سال‌های اخیر صنعت هتلداری و رستوران‌داری ایران در تامین نیاز‌های گردشگران داخلی و خارجی عملکرد مطلوبی نداشته است. نبود رستوران‌ها و هتل‌های بین‌المللی در کشور باعث شده که گردشگران با ابهام‌هایی در خصوص سطح خدمات قابل ارائه در ایران مواجه شوند.

یعقوب‌زاده رییس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران ضمن اشاره به این مشکل به «جهان‌صنعت» گفت: برای آنکه بتوانیم وارد چرخه گردشگری بین‌المللی شویم باید شرایط و تسهیلاتی فراهم کنیم که سرمایه‌گذاران خارجی و از جمله رستوران‌ها و هتلداران بین‌المللی وارد کشور ما شوند. اگر اینها وارد کشور شوند بخشی از مشکلات گردشگری ایران در عرصه بین‌المللی مرتفع می‌شود. توجه داشته باشید که زمانی که یک شرکت یا هتل بین‌المللی در ایران حاضر شود خود آنها در جهت ترمیم تصویر منفی ایران در عرصه بین‌المللی اقدام خواهند کرد چراکه سرمایه‌شان در ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: در واقع به این ترتیب تبلیغات گردشگری کشور از طریق این شرکت‌ها و هتل‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد و آنها در خصوص صمیمی بودن و مهمان‌نواز بودن ایرانی‌ها تبلیغ می‌کنند. به این ترتیب این شرکت‌ها راسا به معرفی جاذبه‌های فرهنگی و زیست‌محیطی ایران خواهند پرداخت. بنابراین به نظرم یکی از مشکلات ما این است که رستوران‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بین‌المللی که شهره هستند و بسیاری از گردشگران بین‌المللی ترجیح می‌دهند از خدمات آنها استفاده کنند در ایران وجود ندارد. این مشکلات باید رفع شود اما متاسفانه آنقدر مقررات و ضوابط سختگیرانه وجود دارد که فکر می‌کنم به این زودی‌ها این مشکلات رفع نخواهد شد.

مشکل چندنرخی بودن موزه‌ها

اگر گذرتان به موزه ملی ایران خورده باشد در جریان تفاوت نرخ بلیت ایرانی‌ها و گردشگران خارجی قرار گرفته‌اید، موضوعی که در بعضی موارد باعث گلایه‌مندی اتباع خارجی بازدید‌کننده می‌شود.

رییس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران در این خصوص گفت: دوگانگی قیمت و یا چند نرخی بودن موزه‌ها و هتل‌ها برای ایرانی‌ها و اتباع غیرایرانی یکی دیگر از مشکلات گردشگری ایران است. متاسفانه در بعضی موارد پیش می‌آید که قیمت ورودی یک موزه برای یک گردشگر بین‌المللی تا ۲۵ برابر گران‌تر از نرخ آن برای گردشگران داخلی است. البته بعضی از کشورها این خدمات را به صورت دونرخی ارائه می‌دهند اما چنین فاصله قیمتی و تفاوتی که در ایران هست وجود ندارد.

یعقوب‌زاده افزود: یکی از مزیت‌های گردشگری ایران ارزان بودن آن برای گردشگران بین‌المللی است. در واقع به این دلیل که ارزش پول ملی کشور افت داشته است کشور ما به ظاهر ارزان است، در حالی که باتوجه به نسبت حقوق دریافتی و مخارج جاری در کشور گردشگری برای خود ایرانیان گران است. به نظرم یک سوء‌مدیریتی اتفاق افتاده است و این چندنرخی بودن باعث نارضایتی گردشگران بین‌المللی شده است. آنها متوجه می‌شوند که نرخ یک موزه برای اتباع خارجی چندین برابر ایرانیان است. توجه داشته باشید که یکی از مزیت‌های ایران این بوده که برای گردشگری ارزان است اما با دریافت هزینه‌های چندبرابری از گردشگران بین‌المللی این مزیت از بین می‌رود. به نظرم این موضوع یکی از موارد دیگری است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود و نباید در این شرایط که ارزش پول ملی ما در مقابل ارزهای پرقدرت جهان تا این میزان کاهش پیدا کرده است ضعف به وجودآمده را با دریافت هزینه‌های اضافی از گردشگران خارجی جبران کنیم.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: این موضوع به نظرم ناشی از سوء‌مدیریت و سوء‌استفاده از گردشگران بین‌المللی است. طبیعتا گردشگران بین‌المللی که به ایران می‌آیند با دیدن این وضعیت پس از بازگشت به کشورشان برای ایران تبلیغات منفی می‌کنند. یعنی به آشنایان خود اعلام می‌کنند اگرچه فکر می‌کردیم ایران ارزان است اما به دلیل آنکه هزینه بلیت اماکن گردشگری را به نرخ دلاری حساب می‌کنند در نتیجه تفاوتی در هزینه‌ها برایمان ایجاد نمی‌شود. در نهایت به نظرم باید حتما برای این مساله یک فکر اساسی شود.

لزوم توسعه روابط بین‌المللی

صنعت گردشگری ایران در سال‌های اخیر به دلیل تعارضاتی که با قدرت‌های بین‌المللی داشته است آسیب‌های جدی دیده است.

یعقوب‌زاده رییس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران در خصوص اهمیت روابط حسنه با کشورهای توسعه‌یافته برای بهبود وضعیت گردشگری ابراز داشت: به نظرم باید در زمینه توسعه روابط بین‌المللی با کشورهای توسعه‌یافته اقدام کنیم. اگرچه روابط خوب با همسایگان مطلوب است و می‌تواند باعث شود از عراق و آذربایجان و سایر کشورهای همسایه گردشگر به ایران بیاید اما ما باید با کشورهای توسعه‌یافته که معمولا ارزش پول ملی آنها خیلی بالاست و ارز‌آوری بالایی دارند و می‌توانند برای هتل‌ها و مجموعه‌های گران‌قیمت‌تر ما درآمدزایی کنند روابط حسنه داشته باشیم، تا اقتصاد ما به شکل کلان‌تری توسعه یابد.

وی افزود: اگر بتوانیم با آلمان، فرانسه و کشورهایی نظیر اینها روابط بهتری داشته باشیم گردشگران بیشتری از این کشورها به ایران می‌آیند. توجه داشته باشید که گردشگرانی که از کشورهای توسعه‌یافته می‌آیند چند برابر گردشگرانی که از کشورهای همسایه به کشور ما سفر می‌کنند ارزآوری دارند. همچنین گردشگرانی که از کشورهای اروپایی به ایران می‌آیند عمدتا گردشگران فرهنگی هستند و می‌توان با مدیریت کردن درآمدهای حاصل از حضور آنها در کشور میراث ملموس کشور را بهتر مورد حفاظت قرار داد. از سوی دیگر به واسطه ابزارهای مثبتی که آنها در اختیار دارند این گردشگران پس از بازگشت به کشورشان تبدیل به مبلغان گردشگری ایران خواهند شد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 287537
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا