بیراهه‌ای ترسناک

محمدرضا رسولی *

رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت از ممنوعیت «سقط جنین ناسالم» توسط پزشک خبر داد. دکتر صابر جباری، رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت بیان کرد: «در گذشته بنابر تشخیص پزشک و گواهی پزشک قانونی، فرآیند سقط جنین ناسالم اجرایی می‌شد، در شرایط فعلی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت این اختیار از پزشک سلب شده است و پس از طی کردن یک فرآیند اجرایی، اجازه سقط جنین ناسالم با حکم قاضی صادر می‌شود.» ایشان در ادامه از ثبت اسامی تمام مادران باردار در سامانه‌ای جامع خبر داد! این مقام وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: «از زمانی که خانم باردار به پزشک مراجعه می‌کند و درخواست آزمایش یا سونوگرافی صورت می‌گیرد، نتایج آن باید در سامانه مربوطه ثبت شود و براساس دستورالعمل علمی، چه در بررسی‌های اولیه مشخص شود که جنین سالم است و چه مشخص شود نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد، کلیه اقدامات باید در یک سامانه یکپارچه ثبت شود.»

در اسفند سال ۱۳۹۹ لغو غربالگری اجباری زایمان یا حذف قانون سقط جنین، یکی از جنجالی‌ترین و پرمناقشه‌ترین طرح‌ها تحت عنوان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. پیش از این طی آزمایش‌های استاندارد، بیماری‌های جنین تشخیص و درمان می‌شد و در صورت لاعلاج بودن با دستور پزشک سقط جنین صورت می‌گرفت، اما اکنون این به نظر قاضی، منوط شده است و مادران فاقد هرگونه توانایی و اختیار در تولد نوزاد ناقص خود هستند.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از طریق بسته‌های تشویقی و حمایتی، خانواده‌ها را ترغیب به فرزندآوری می‌کنند و این دولت‌ها هستند که مسوولیت مالی آن را تامین و در نتیجه انگیزه برای فرزندآوری را ایجاد می‌کنند و قابل‌تامل اینکه با وجود وضعیت نگران‌کننده، دولتمردان آن کشورها هیچ‌گاه به ابزار فشار و محرومیت و محدودیت شهروندان متوسل نمی‌شوند، اما از آنجایی که بیشتر سیاست‌ها و اقدامات در کشور ما آمرانه و دستوری است در بحث افزایش جمعیت نیز نه‌تنها مانند سایر کشورها از طریق انواع پشتوانه‌ها و حمایت‌ها عمل نمی‌شود، بلکه با ابزار فشار و انواع محدودیت‌ها، مردم را وادار به این امر می‌کنند. در همین رابطه، به عدم دسترسی زوجین به روش‌های پیشگیری، حذف اجباری غربالگری، گشت بارداری! و ثبت اطلاعات بانوان باردار، ممنوعیت کامل سقط جنین ناسالم و سپردن صلاحیت رای به دست قاضی، حذف تمامی مطالب مرتبط با بحث تنظیمات خانواده و… می‌توان اشاره کرد.

کاهش رشد جمعیت و موالید می‌تواند دردسرهای زیادی را برای اقتصاد و شاخص‌های اجتماعی کشور به همراه داشته باشد. جمعیت عامل قدرت است و باید مدیریت شود، اما جمعیتی که سالم باشد و بتواند خود را اداره کند. درست است که درحال حاضر در بحرانی‌ترین شرایط جمعیت ایران قرار داریم، اما راه برون‌رفت از وضعیت فعلی جمعیت کشور، این دست از اقدامات شتاب‌زده و ترسناک نیست. طبق اظهارات معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی ایران؛ از سال ۱۳۹۲ با انجام آزمایش‌های غربالگری جنین از تولد ۸۴۰۰ کودک دارای معلولیت پیشگیری شده است. بنابراین حذف غربالگری و ممنوعیت سقط جنین ناسالم باعث افزایش تولد نوزادانی بی‌گناه در خانواده‌های محروم می‌شود که یا زندگی مادر را به خطر می‌اندازند یا عمرشان کوتاه و پرمشقت است و با این وضعیت نابسامان اقتصادی، در جامعه‌ای که معلولان از حمایت کافی برخوردار نیستند، یک مشکل دیگر به مشکلات این خانواده‌ها اضافه خواهد کرد. ضمن اینکه با این شرایط، ۹ ماه دوران بارداری، تبدیل به تونل وحشت شده و احتمال می‌رود که خانواده‌ها از نگرانی ناشی از  تاریکی و ابهامات مسیر تولد فرزند، تصمیم به تولیدمثل نگیرند و در نهایت شاهد کاهش بیشتر نرخ زاد‌و‌ولد در کشور باشیم. مسوولان امر باید به این نکته توجه داشته باشند که افزایش جمعیت دستوری و دیکته شده و بدون پشتوانه و برنامه‌ریزی صحیح منجر به موفقیت نخواهد شد. افزایش جمعیت نیازمند مردمی است که خود دست به انتخاب زده و انگیزه داشته باشند.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 287820
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا