زور مالیات به رقبای بورس نرسید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، بانک مرکزی به‌تازگی دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرده که بر اساس آن تمامی حساب‌های سپرده بانکی اشخاص حقوقی، حساب تجاری محسوب می‌شوند، اما انتشار خبر مالیات‌ستانی از حساب‌های تجاری سوالات زیادی را مطرح کرده است. از جمله اینکه این حساب‌ها قرار است چگونه شناسایی شوند و در نهایت این طرح چه آثاری بر اقتصاد و بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری خواهد داشت. حساب‌ها به تفکیک مشخص هستند، اما اینکه چه کسانی شامل این قانون می‌شوند هنوز مورد سوال است.

نااطمینانی از آینده بازار سهام

علی رحمانی کارشناس اقتصادی در این باره گفت: تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری اقدام خوبی است که منجر به شناسایی کسانی که در قالب شخصیت حقیقی فعالیت می‌کنند و فعالیت آنها تجاری محسوب می‌شود، خواهد شد. وی افزود: در نهایت این موضوع به شناسایی مالیات نیز کمک می‌کند؛ افرادی که سود‌های قابل‌ توجه و توانایی پرداخت مالیات نیز دارند. رحمانی تاکید کرد: با این حال اما این احتمال وجود ندارد که در پی دریافت چنین مالیات‌هایی افراد کسب‌و‌کار خود را برای حضور در بازار سهام رها کنند. وی افزود: برخی کسب‌و‌کار‌ها به واسطه شرایط بد اقتصاد تعطیل شده است. به طور مثال شرکتی که مشغول بسته‌بندی گوشت بود به دلیل کم‌شدن تقاضا در این محصول تعطیل شده و این به معنای این است که شرایط اقتصادی طوری است که بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها حتی قادر به پوشش هزینه‌های خود نیستند. این استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز عنوان کرد: حتی در چنین شرایطی هم نمی‌توان انتظار داشت که افراد به سمت بورس مهاجرت کنند. وی تاکید کرد: شرایط بازار نیز چندان مطلوب نیست و هیچ اطمینانی از جانب دولت وجود ندارد. رحمانی بیان کرد: هر لحظه ریسک جدید به بازار اضافه می‌شود و گشایشی در حوزه سیاسی و بین‌المللی رخ نمی‌دهد. تمام این موارد علامت مثبتی برای ورود افراد نیست.

تفاوت سرمایه‌گذاران بورسی و فعالان بازارهای موازی

رحمانی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران در بورس با دیگر فعالان اقتصادی که حساب آنها تجاری است و در حال کسب‌و‌کار هستند، تفاوت‌های زیادی دارند. وی افزود: در این بین اشخاصی هستند که در ارز و طلا فعالیت دارند و این افراد حساب‌های خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند؛ چراکه افرادی در کشور‌های اطراف به سادگی افتتاح حساب انجام داده‌اند و عده‌ای هم به صورت حرفه‌ای در رمزارز‌ها فعالیت دارند. این کارشناس اقتصادی بیان کرد: با وجود سهولت در این نوع معاملات ممکن است وضع چنین مالیات‌هایی فقط منجر به خروج سرمایه از کشور شود. وی اظهار کرد: امید است دولت فضای کسب‌و‌کار را در نظر بگیرد. آمار‌ها حاکی از آن است که هدف‌گذاری‌ها محقق نشده و نیاز به تغییرات و واقع‌بینی‌های بیشتری در حوزه اقتصاد است. فضای کسب‌و‌کار باید بهبود یابد.

شاخص‌ کل نیم درصد کاهش یافت

گفتنی است در ادامه روند رکودی بورس و افزایش ریسک‌های سیستماتیک در این بازار،‌ روز گذشته هم معامله‌گران برای ورود به داد‌وستدها رغبت چندانی نشان ندادند. همان گونه که رحمانی اشاره کرده است،‌بازار سهام اکنون با نااطمینانی‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که منشا اصلی آنها، بلاتکلیفی دولت در تدوین نقشه راه اقتصاد است. بدین ترتیب روز گذشته هم در جریان سومین روز کاری هفته، شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۳۰۲ واحد (۵۸/۰ درصد) کاهش به رقم ۳۹۷ هزار و ۹۱۰ واحد و شاخص کل بورس تهران نیز با کاهش ۶ هزار و ۷۶۰ واحدی (۴۹/۰ درصد) به تراز یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد رسید.

در این روز بیش از ۴ میلیارد و ۲۷۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۳ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد. گروه خودرو در جریان معاملات روز گذشته با ۳۸ هزار و ۵۳ معامله به ارزش ۲ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین به ترتیب، گروه فلزات اساسی با ۱۹ هزار و ۳۷۱ معامله به ارزش هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۱۷ هزار و ۹۶۹ معامله به ارزش هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال، گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۰ هزار و ۸۹۰ معامله به ارزش ۸۴۸ میلیارد ریال و گروه حمل‌ونقل با ۴ هزار و ۷۱۲ معامله به ارزش ۸۳۸ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند. در جریان معاملات روز سه‌شنبه، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۵۹۶ واحد، شرکت تامین سرمایه امین با ۷۹ واحد، شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس با ۳۴ واحد، شرکت نورد آلومینیوم با ۳۰ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با ۳۰ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشت. در مقابل،بانک پاسارگاد با ۸۳۶ واحد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۶۵۰ واحد، شرکت پالایش نفت اصفهان با ۳۵۳ واحد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۳۱۹ واحد و شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با ۲۹۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

در جریان معاملات روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش ۷۶ واحدی به رقم ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد رسید. همچنین بیش از ۳ میلیارد و ۲۵۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال دادوستد شد. در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران، شرکت تولید برق عسلویه مپنا با ۴/۲ واحد، شرکت صنایع مادیران با ۳/۲ واحد، شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با ۳/۱ واحد، شرکت ریل پردازسیر با ۱۳/۱ واحد و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن با ۱/۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. در مقابل، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۷/۸ واحد، شرکت بهمن‌دیزل با ۶/۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۵/۵ واحد، بانک دی با ۵ واحد و شرکت فرابورس ایران با ۴ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 290907
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا