صدای واحد فعالان زنجیره فولاد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چندی پیش بود که در خبرها از توافق اعضای شورای آهن و فولاد درباره تعیین ضرایب سخن به میان آمد و حالا هم به تازگی مطرح شده که  این تصمیم می‌تواند تاثیر مثبتی بر عرصه فولاد بگذارد و همه چیز بستگی به تصمیم دولت دارد؛ مساله‌ای که حیات بسیاری از واحدهای تولیدی  فولاد را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. در واقع تشکل‌های تخصصی در قالب یک دستورالعمل یکپارچه، فرمول‌های جدیدی برای ضرایب قیمتی محصولات زنجیره آهن و فولاد پیشنهاد داده‌اند؛ پیشنهادی که از سوی شورای آهن و فولاد متشکل از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، انجمن سنگ آهن و انجمن نوردکاران فولادی ایران، پس از برگزاری جلسات متعدد، برای ایجاد توازن و متعادل‌‌سازی قیمت در زنجیره آهن و فولاد کشور به دولت ارائه شده است.

طبق دستورالعمل پیشنهادی شورای آهن و فولاد، ضرایب جدید قیمت پایه برای عرضه محصولات زنجیره آهن و فولاد در بورس کالا بر اساس آخرین قیمت کشف‌‌شده میلگرد به تصویب سه تشکل تخصصی این زنجیره رسیده است. بر این اساس، قیمت پایه شمش فولادی ۸۶ درصد قیمت کشف‌شده میلگرد، قیمت پایه آهن اسفنجی ۴۶ درصد قیمت کشف‌شده میلگرد، قیمت پایه گندله ۲۰ درصد قیمت کشف‌شده میلگرد (که ظرف ۴ ماه به ۲۲ درصد خواهد رسید) و قیمت پایه کنسانتره ۵/۱۶ درصد قیمت کشف‌شده میلگرد خواهد بود.

از آنجایی که گفته می‌شود یکی از عواملی که باعث بروز مشکل در زنجیره فولاد می‌شود، بی‌توجهی به منافع کل زنجیره است که در نتیجه سنگین بودن وزنه در برخی مراکز شاهد ضرر شرکت‌های فعال در بخش دیگری از زنجیره هستیم، حالا فعالان این عرصه باور دارند که با درک لزوم همکاری و همفکری و داشتن نگاهی حداکثری به کل زنجیره می‌توان به بقای تمامی حلقه‌های این حوزه دست یافت.

با توجه به اینکه شورای آهن و فولاد ایران، یک شورای مشورتی است که هماهنگی بین زنجیره آهن و فولاد را برعهده دارد، امید فعالان این عرصه این است که از این طریق صدای واحدی از این زنجیره در مسائل مختلف مربوط به سیاستگذاری و تنظیم بازار شنیده شود.

نارسایی هر واحد، ضربه به کل صنعت فولاد است

اما سوال اصلی این است که تعیین ضرایب محصولات فولادی چه اهمیتی دارد و همراهی فعالان شورای آهن و فولاد در نوع خود می‌تواند چه تاثیری  بر کل زنجیره  داشته باشد. در این خصوص  یک فعال معدنی به «جهان صنعت» گفت: از آنجا که در زنجیره تولید فولاد، کارخانجات متعددی به صورت سیستماتیک در عرصه این صنعت استراتژیک فعالیت داشته و هرکدام به شکل کاملا مستقل اما به هم پیوسته به حیات خود ادامه می‌دهند یا به عبارتی هریک از این مراکز صنعتی مستقل به مثابه حلقه‌های جدا نشدنی و غیرقابل تفکیک عمل می‌کنند، لذا آشکار است که بروز مشکل و نارسایی در هر واحد از زنجیره، کل سیستم صنعت فولاد کشور را دچار اختلال و نهایتا توقف خواهد کرد.

یارمحمد محمدی با اشاره به ارتباط حلقه‌های مختلف در زنجیره فولاد تصریح کرد: ناگفته پیداست که هر واحد صنعتی فولاد ضمن اینکه دریافت‌کننده مواد اولیه حلقه ماقبل است، خود به عنوان تولید‌کننده مواد اولیه حلقه بعد، نقش‌آفرینی می‌کند که این مهم در ثبات و بالندگی تولید نهایی و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی برای همه فعالان این صنعت نقش دارد.

این فعال معدنی با بیان اقداماتی که فعالان این عرصه انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که همواره باعث بروز مشکل و اختلال در این زنجیره حائزاهمیت شده است، عدم تسهیم عادلانه در منافع کل سیستم متناسب با حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته و هزینه‌های تولید است که در نتیجه آن به شکل متناوب شاهد زیان شرکت‌های فعال در بخشی از این زنجیره هستیم. پرواضح است که فعالان این عرصه با درک لزوم همکاری و همفکری مجدانه و باور به ضرورت بقای تمامی حلقه‌های این سیستم و لزوم داشتن نگاه حداکثری به منافع کل زنجیره، بر پایه اصول منطقی، روابط اقتصادی فی‌مابین را تعریف کنند.

پرهیز از تسهیم عادلانه

محمدی خاطرنشان کرد:  نکته قابل تامل دیگر اینکه مراجع دولتی با تکیه بر خصوصی بودن شرکت‌های فعال در صنعت فولاد کشور، از نزدیک شدن و ورود به موضوع  تسهیم عادلانه  پرهیز می‌کنند که متاسفانه این بی‌مهری همواره مشکلاتی را در این عرصه به وجود آورده است.

این فعال معدنی تصریح کرد: امید است که نقش دستگاه‌های دولتی در این خصوص پررنگ‌تر از همیشه احساس شود تا مسیر در جهت دست یافتن به منافع ملی هموار شود. البته در گذشته‌ای نه‌چندان دور، با مدیریت معاون وقت امور معدنی وزارت صمت، ضرایبی برای تعیین قیمت محصولات هر حلقه از زنجیره فولاد بین شرکت‌های فعال در این صنعت تدوین شد که توسط وزارت صمت به مراکز ذی‌ربط ابلاغ و چندین سال هم به عنوان مرجع عملیاتی در تعریف روابط بین صنعتگران فولاد کشور مورد توجه قرار گرفت. حالا نیز به تلاش همه‌جانبه انجمن‌های تخصصی فولاد و نگاهی کلیت‌‌گرا به منافع کارخانجات فولادی سراسر کشور توافقاتی جهت تعیین ضرایب قیمت‌گذاری محصولات فولادی صورت گرفته است که امید دارم منافع همه ذینفعان به ویژه صنایع نوردی که در شرایط بسیار سختی قرار دارند، بهبود یابد.

محمدی تاکید کرد: نه تنها امید است که موانع حفظ اشتغال پایدار در کارخانجات نوردی برطرف شود بلکه انتظار می‌رود با توسعه و اشتغال گسترده‌تر نیروهای جوان و متخصص بیشتر، موجب رونق و توسعه کمی و کیفی در عرصه صنعت فولاد کشور شود.

گفته می‌شود که جلسات مقدماتی شورای آهن و فولاد در سنوات گذشته بین انجمن‌ تولیدکنندگان فولاد ایران و انجمن سنگ آهن ایران برگزار شده بود که در نشست‌های سال جاری، انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز به جمع اعضای این شورا اضافه شد و شورای آهن و فولاد ایران وارد فصل جدیدی از فعالیت خود شد.

توافق تمام اعضای زنجیره

پیش‌تر نیز رییس انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به تعیین‌تکلیف تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد در شورای آهن و فولاد گفته بود: تمام اعضا و فعالان شورای آهن و فولاد متشکل از سه انجمن تولیدکنندگان محصولات فولادی، انجمن سنگ‌آهن ایران و انجمن تولیدکنندگان محصولات نوردی در اولین نشست خود درباره موضوع مهم تعیین ضرایب محصولات فولادی به توافق رسیدند.

مهرداد اکبریان با بیان اینکه تعیین ضرایب محصولات فولادی حیات بسیاری از واحدهای تولیدی  فولاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: اعضای انجمن‌های زنجیره فولاد در شورای آهن و فولاد با بیان استدلال خود و چانه‌زنی درباره ضرایب قیمتی تلاش کرده‌اند رابطه منصفانه بین  واحدهای مرتبط با زنجیره فولاد در تعیین ضرایب قیمتی ایجاد کنند.

این فعال معدنی درباره ضمانت اجرای تعیین ضرایب قیمتی در شورای آهن و فولاد تصریح کرد: ضمانت اجرایی تعیین ضرایب از طرف انجمن‌ها به تایید رسیده و با امضای شورای آهن و فولاد نهایی خواهد شد و سپس به وزارت صمت ارائه می‌شود.

اکبریان با رد هرگونه اختلاف نظر در بین اعضای شورای آهن و فولاد در تعیین ضرایب محصولات فولادی گفت: در حال حاضر تقریبا توافق نهایی در شورای آهن و فولاد برای تعیین ضرایب انجام شده و پیش‌نویس آن آماده ارائه به وزارت صمت است و ضرایب هنگام ارائه به وزارت صمت اعلام رسمی خواهد شد.

ممنوعیت خرید شمش و آهن اسفنجی

گفتنی است بر اساس شنیده‌ها  شورای آهن و فولاد ایران مصوب کرده که خریداران آهن اسفنجی در بورس کالا صرفا باید شرکت‌های تولیدکننده شمش فولادی (بیلت، بلوم و اسلب) و خریداران بیلت و بلوم صرفا شرکت‌های نوردی تولیدکننده مقاطع طویل باشند. شرکت‌های بازرگانی صرفا در صورت توافق و به نمایندگی از شرکت‌های خریدار، در قالب مچینگ (بر اساس آخرین قیمت کشف‌شده) می‌توانند از بورس کالا خرید کنند.

شورای آهن و فولاد همچنین اعلام کرده که میزان الزام به عرضه در بورس کالا برای کلیه کارخانجات زنجیره تولید آهن و فولاد کشور با در نظر گرفتن شرایط مازاد و کمبود در هر حلقه و لزوم ایجاد شرایط رقابتی با اولویت تامین نیاز داخل اعمال می‌شود که در جلسات بعدی این شورا، جزئیات این موارد مصوب و اعلام خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 294032
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا