دورخیز محسن مهدیان برای صندلی قدرتمندتر

محمد تاج‌الدین *

محسن مهدیان مدیرعامل موسسه همشهری چند وقتی است که یک تنه پشت تریبون تندروی و صدور احکام قاطع علیه این و آن ایستاده و خیال ترمز کردن ندارد. اگر به یادداشت‌های ایشان مخصوصا در چند روز اخیر نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد این جوان اصولگرای تازه‌نفس، قلم خود را نه به عنوان یک روزنامه‌نگار بلکه در جایگاه چکش یک قاضی می‌داند. آن هم نه یک قاضی دلسوز که هدفش آرام‌ کردن فضا است، بلکه فردی با روحیه سخت و صدور احکام بی‌رحمانه.

مهدیان در آخرین یادداشت خود در روزنامه همشهری، علاج وضعیت موجود را بستن پلتفرم‌های خارجی دانسته است. او حتی به فیلتر کردن فضا نیز راضی نیست. مهدیان در یادداشت خود آورده است:
«تدبیر باید جامع باشد؛ بستن پلتفرم‌ها و همزمان جایگزینی کامل آنها؛ آن‌هم نه به ‌نحوی که با فیلترشکن باز شود.»
توجه کنید که این نظر یک مسوول ناظر بر فضای مجازی یا یک مقام نظامی و امنیتی نیست؛ بلکه نظر یک روزنامه‌نگار است. اساسا حرفه روزنامه‌نگاری بر جریان آزاد اطلاعات استوار است. اما وقتی یک روزنامه‌نگار آن هم در جایگاه یک صاحب رسانه و رسانه‌ای به عظمت موسسه همشهری پرچمدار بگیر و ببند می‌شود؛ یک جای کار ایراد دارد. مهدیان در نوشته‌هایش همه افراد معترض را با یک چوب می‌راند و آشوبگر خطاب می‌کند. این درحالی است که برخی نیروهای نظامی و حتی ماموران ضد شورش که در خیابان حاضر هستند، حساب معترضان را از آشوبگران جدا می‌دانند. در روزهای ابتدایی اعتراضات نسبت به گشت ارشاد، حتی دبیر پرحاشیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر خواستار تغییر رویه برخورد با به‌اصطلاح کم‌حجابان و حضور گشت‌های ارشاد شد. اما در همان زمان نیز مهدیان کلمات آتشین‌اش را از نوک قلم به بیرون پرتاب کرد و به استفاده از قوه قهریه گشت ارشاد اصرار ورزید.«گشت ارشاد یک ضرورت عقلانی است. مخالف‌ترین‌ها نیز اگر به عوارض و لوازم حرفشان پایبند باشند موافق می‌شوند. علت هم روشن است. فرض کنیم مردی برهنه به خیابان بیاید. باید برخورد کرد یا نه؟ حتما جواب مثبت است. همین، یعنی ضرورت قهریه.»

چسباندن نقد و نظر معترضان به کارکرد پدیده گشت ارشاد به برهنگی و اباحه‌گری و مسائل اینچنینی سخیف‌ترین نوع حمایت از وضعیت بغرنج کنونی است. در حالی که بسیاری از اصولگرایان نیز نسبت به حضور گشت‌ارشاد در خیابان‌ها نقد دارند، این جوان تازه به صندلی ریاست رسیده، علم حمایت از قوه قهریه گشت ارشاد را یک‌تنه به دست گرفته و در موسسه عریض و طویل همشهری تکان می‌دهد. اما سابقه این جوان قلم به دست چیست و چگونه بر صندلی ریاست موسسه همشهری تکیه زده؟ محسن مهدیان معاونت خبر و سردبیر ارشد خبرگزاری فارس، سردبیر نشریات ۲۲‌گانه همشهری محله، سردبیر خبرگزاری مهر، مدیرمسوول و سردبیر چندین سایت‌ خبری در دهه ۸۰ شمسی را در کارنامه دارد. آن‌طور که مشخص است مهدیان در مسوولیت‌های سابق نتوانسته آن‌طور که باید و شاید خود را به لایه‌های تندروی نظام اثبات کند و به همین خاطر در صندلی ریاست موسسه همشهری دارد سنگ‌تمام می‌گذارد. این نظر از آن جهت قابل تامل است که او در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ به دلیل عدم التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی رد صلاحیت شده است!

مهدیان خوب می‌داند دوره شهرداری زاکانی قرار نیست به طول بینجامد؛ به همین خاطر صندلی مدیرعاملی موسسه همشهری را لرزان می‌بیند. احتمالا او گوشه چشمی به رسانه‌ای باثبات‌تر و مدیریتی مادام‌العمر دارد. بعید نیست مهدیان در رویاهایش، خود را پشت میز ریاست رسانه دیگری ببیند و از توپخانه پرتوان این رسانه، بزرگ و کوچک را بکوبد. تندروی‌های امروز او برای جلب توجه جناحی است که در نظام سیاسی و مدیریتی کشور جایگاهی قدرتمند دارد.

* خبرنگار آزاد

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 294383
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا