روابط پرتنش با غرب عامل رکود گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز: بسیاری از کارشناسان سیاست‌های بین‌المللی و رویکردهای کشورها در حوزه روابط بین‌الملل را عامل کلیدی و لازم برای توسعه گردشگری کشورها می‌دانند.

 ایران در این سال‌ها به دلیل تنش‌هایی که با غرب بر سر مسائل مختلف از جمله مساله هسته‌ای داشته با تبعاتی جدی در حوزه گردشگری مواجه شده است.

 همین شرایط باعث شده که کشورمان با وجود بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی پرشمار، آن‌طور که باید و شاید مورد توجه گردشگران بین‌المللی قرار نگیرد.

* تاثیر بالای روابط بین‌المللی بر گردشگری

برای تسهیل شرایط جهت ورود گردشگران بین‌المللی به کشور بی‌شک شرایط سیاسی و روابط بین‌المللی کشور بسیار اهمیت دارد.

دکتر اسرافیل شفیع‌زاده عضو جامعه تورگردانان ایران  در پاسخ به این پرسش که باید چه کاری انجام گیرد که در روند بین‌المللی ورود گردشگر به ایران تاثیر بگذارد به «جهان‌صنعت» گفت: این موضوع را قبول دارم که روند سیاست‌های کشورهای غربی در قبال ایران سیاست‌های ظالمانه‌ای است. به هر روی اینجا مرکز انرژی جهان است و ایران کشور بسیار مهم و استراتژیکی است و کشورهای غربی می‌خواهند بر منابع انرژی تسلط داشته باشند. کشور ما در این شرایط به دنبال حفظ استقلال است اما این استقلال نباید موجب افتادن به دامن روسیه و چین شود، چرا که این موضوع نیز زیان‌‌هایی دارد. به هر روی وقتی روابط پرتنشی با غرب داشته باشیم که هر روز ادامه پیدا می‌کند و نشست وین و سایر نشست‌ها جواب نمی‌دهد یکی از تبعات آن، این است که نمی‌توانیم در زمینه جذب گردشگران بین‌المللی عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای توسعه گردشگری در منطقه چه باید کرد گفت: توسعه مناسبات اقتصادی و بهبود روابط سیاسی با کشورهای همسایه باید مد نظر قرار گیرد. به هر حال بهبود روابط سیاسی با کشورهای همسایه و خصوصا عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس باید مورد توجه قرار گیرد. نگاه به شرق حتما نگاه صحیحی است و این‌طور نیست که بخواهم این مساله را نفی کنم.

شفیع‌زاده خاطرنشان کرد: روابط با کشورهای حوزه تمدنی ایران باید توسعه پیدا کند و روابط فرهنگی و گردشگری با کشورهایی نظیر قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ارمنستان و کشورهای حاضر در آسیای میانه باید مورد توجه قرار گیرد. این کشورها حوزه تمدنی ایران هستند و نباید فقط روی مسائل ایدئولوژیک تکیه کنیم.

این عضو جامعه تورگردانان ایران ادامه داد: حدود صد کشور اسلامی وجود دارد که می‌توان روابط‌مان را با آنها توسعه دهیم اما کشورهای حوزه تمدنی ایران را نیز باید مورد توجه قرار داده و روابط‌مان را با آنها توسعه دهیم. به نظرم می‌توان نگاه‌های اقتصادی و فرهنگی خود را با کشورهای حوزه تمدنی ایران بیشتر کنیم.

* تعارض سیاست‌های کشور با گردشگری

سیاست‌های کلی یک کشور می‌تواند اثرگذاری بالایی بر صنعت گردشگری آن داشته باشد و موجب پیشرفت و یا به مشکل خوردن گردشگری آن کشور شود.

دکتر عبدالرضا مهاجری‌نژاد که سابقه فعالیت مدیریتی در حوزه گردشگری را در کارنامه خود دارد به «جهان‌صنعت» گفت: یک واقعیتی که وجود دارد این است که سیاست‌های کلی کشور ما با توسعه گردشگری در تعارض است. دستگیر شدن گردشگران ورودی به ایران حتی اگر واقعا مرتکب جرم شده باشند بر گردشگری کشور اثر‌گذار است. باتوجه به سیاست‌های کلی موجود شاید بهتر باشد که  گردشگری ایران تغییر ریل دهد و روی گردشگری داخلی سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: در مسیر توسعه گردشگری ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت هتل باید مدنظر قرار گیرد. در حال حاضر به کسانی که قصد ساخت هتل دارند می‌گویند ابتدا ۵۰ درصد پروژه را بسازید و سپس تسهیلات را دریافت کنید که هیچ کس حاضر به قبول این شرایط نیست.

مهاجری‌نژاد ضمن اشاره به انواع گردشگری گفت: گردشگری انواع مختلفی دارد که  گردشگری دریایی و گردشگری مبتنی بر بوم‌گردی‌ها از آن جمله هستند. در حال حاضر در حوزه‌هایی همچون ورزش‌های زمستانی امکانات لازم را نداریم. در بحث گردشگری دریایی به خاطر ظرفیتی که در جنوب به سبب اتصال به آب‌های آزاد داریم می‌توانیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. گردشگری دریایی در فصل‌های مختلف نیز قابل انجام است و می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

این مدرس دانشگاه در خاتمه به «جهان‌صنعت» گفت: «بحث دیپلماسی گردشگری از جمله مسائل بسیار بااهمیت است اما ذائقه گردشگران کشورهای دیگر تاکنون در کشور مورد مطالعه جدی قرار نگرفته است. باید بدانیم ذائقه گردشگران روسی، تایلندی و ملیت‌های مختلف به چه شکل است. باید آمار و ارقام مربوطه در خصوص ذائقه گردشگران ورودی با ملیت‌های مختلف توسط وزارت گردشگری احصا شود و نتایج حاصله به تورگردانان ارائه شود البته انجام این کار صرفا وظیفه دولت نیست. دولت فقط باید اطلاعات لازم را در اختیار تورگردانان قرار دهد و مابقی ماجرا بر عهده بخش خصوصی است.»

نگاهی به وضعیت امروز گردشگری ورودی کشور و البته نظر به اعلام هشدار کشورهای اروپایی در خصوص سفر به ایران مشخص می‌کند که وضعیت برای ورود گردشگران بین‌المللی خصوصا گردشگران ساکنان کشورهای غربی به ایران فراهم نیست.

در چنین شرایطی اگر قرار به تغییر سیاست‌های کلان نباشد شاید تمرکز کردن بر گردشگری داخلی و یا گردشگری مبتنی بر حوزه تمدنی ایران و اسلام بتواند آورده بیشتری برای کشور داشته باشد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 294384
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا