به گزارش جهان صنعت نیوز: «آرت‌نیوز» به رسم هر سال در سی و سومین دوره، نام ۲۰۰ کلکسیونر برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ را معرفی کرده است.این گزارش به زندگی خلاصه‌وار و درآمد و دارایی چند تن از آنها پرداخته است.

کلکسیونرهای برتر چگونه انتخاب شدند؟
در توضیح مقدماتی این رویداد آمده که اعضای ارزیاب از سال ۱۹۹۰ تا به امروز کلکسیونرهای برتر را طی مشورت با افراد مختلفی از اقشار مختلف از جمله فروشندگان، مشاوران، متخصصان خانه حراج، متصدیان و دیگران انتخاب و معرفی کرده‌اند. این رسانه یادآور شده ۲۰۰ کلکسیونر برتر امسال بسیار متنوع‌تر از قبل انتخاب شده‌اند. برخی از نام‌های جدید عبارتند از «آنیتا بلانچارد و مارتین نسبیت»، «بازل دالول»، «میما و سزار ریس» و «جن روبیو»، «چیچ مارین»، «پاملا جی»، «برنارد لومپکین»، «کومال شاه و گاراو گارگ»، «دارلین و خورخه‌ام.»

نام دیگری که در میان ۲۰۰ نفر جدید قرار دارد، «دنیس گاردنر» و همسرش «گری» است. دنیس در سال ۲۰۲۱ زمانی که رییس هیات‌مدیره موسسه هنر شیکاگو شد، اولین زن سیاه‌پوستی بود که در چنین موقعیت و انتخابی قرار گرفت.

«اریانتو آدیکوسوئمو» جاکارتا

اریانتو آدیکوسوئمو یکی از کلکسیونرهای منتخب است که در زمینه هنر معاصر و مدرن اندونزیایی، آسیایی و غربی فعالیت دارد. او مدیر و مالک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مواد شیمیایی و انرژی در اندونزی است و در زمینه ساخت و ساز املاک لوکس هم فعالیت دارد.حدودا ۲۰ سال پیش بود که اریانتو آدیکوسوئمو جمع‌آوری آثار هنری را آغاز کرد و حال در کلکسیون خود صاحب حدود هشتصد اثر باارزش است. اغلب آثار او توسط هنرمندان مطرح دوران گذشته خلق شده‌اند که جف کونز، اندی وارهول، مارک روتکو و گرهارد ریش برخی از آنها هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های آدیکوسوئمو این است که در تشخیص و ارزش‌گذاری آثار هنری پیش از رسیدنشان به بازار فروش مهارت دارد. یکی از گران‌ترین آثاری که توسط آدیکوسوئمو خریداری شده اثری از ژان میشل باسکیات است که قیمت فعلی آن حدودا ۵/۱۱۰ میلیون دلار است و در سال ۲۰۱۷ در ساتبی نیویورک به ثبت رسیده است.او درباره این اتفاق گفت: آن زمان، تعداد زیادی از مجموعه‌داران آسیایی نمی‌دانستند من کی هستم و خانواده‌ام فکر می‌کردند که من دیوانه هستم که چنین آثار هنری «زشت» را خریداری کرده‌ام.

«ورا آریلاگا-آندرسن» و «مارک آندرسن» کالیفرنیا

ورا آریلاگا آندرسن و همسرش مارک آندرسن اهل استانفورد، کالیفرنیا کلکسیونرهایی هستند که به عنوان فعالان عرصه بشردوستی و کارآفرینی شناخته می‌شوند. این زوج هنردوست به جمع‌آوری آثاری مربوط به هنر معاصر و هنر پس از جنگ می‌پردازند.
مارک آندرسن پسر یک میلیاردر ملاک، اولین نفری بوده که اوائل دهه نود میلادی نام خودش را در میان اولین غول‌های صنعت فناوری بر سر زبان‌ها انداخته است. چند سال از ایجاد شبکه جهانی وب در سال ۱۹۸۹ توسط برنرز لی می‌گذشت که او نت اسکیپ (مرورگر مورد توجه در دهه نود) را ابداع و منتشر کرد. او در حال حاضر یک شرکت سرمایه‌گذاری در زمینه متریال «سیلیوکون» دارد و یکی از اعضای هیات‌مدیره فیس‌بوک است. آندرسن علاوه بر اینها، موسسه خیریه‌ای دارد که به صورت غیرانتفاعی اداره می‌شود. آندرسن همچنین با میلیاردرهایی چون مارک زاکربرگ (بنیانگذار فیس‌بوک) همکاری دارد و شاید روزی دارایی خود را به این پلتفرم پرطرفدار ببخشد.

یکی از کارهای آندرسن معرفی نخبگان و هنرمندان به گالری‌های معتبر بوده است. او علاوه بر ارائه طرح‌ها و ایده‌های شهری به مسوولان مملکت‌اش در سال ۲۰۲۰ برای یک دوره ده‌ساله به عنوان متولی گالری ملی هنر در واشنگتن دی‌سی انتخاب شده است. مارتین آریلاگا آندرسن در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۶ با «گاردین» داشته این‌گونه گفته است: برای مجموعه‌داران واقعی آثار هنری عمیقا شخصی و بااهمیت هستند، اینکه هنر از طریق سیم‌ها و در فضای مجازی در جریان باشد، اتفاقی به خصوص است که ممکن است آثار روی کاغذ و واقعی و حجمی را تحت تاثیر قرار دهد.

«هلن» و «برنارد آرنو» پاریس

«هلن» و «برنارد آرنو» زوجی ثروتمند و اهل فرانسه هستند که در زمینه جمع‌آوری آثار لوکس و فاخر عرصه هنر معاصر فعالیت دارند. این زوج هنردوست، ثروتمندترین کلکسیونرهای فهرست ۲۰۰‌نفره «آرت‌نیوز» هستند.
بلومبرگ در فهرست میلیاردرهای خود، ثروت آرنو را به عنوان سومین دارایی بزرگ جهان (با مجموع دارایی‌های حدود ۱۵۰ میلیارد دلار) پس از جف بزوس و بیل گیتس، گزارش کرده است. آثار مجموعه برنارد آرنو و همسرش مربوط به جنگ و دنیای معاصر است و آثار هنرمندانی چون دیمین هرست، پابلو پیکاسو و اندی وارهول را در بر می‌گیرد. بر اساس آنچه وجود دارد بین برنارد آرنو و فرانسوا پینو، یکی دیگر از دویست کلکسیونر منتخب و یکی از صاحبان برند کالاهای لوکس رقابت دارد. این دو در سال ۲۰۰۸، برای دو اثر از هنرمند فرانسوی ایو کلاین در حاج «ساتبیز» با هم رقابت کردند.
برنارد آرنو و همسرش پس از آتش‌سوزی کلیسای «نوتردام» در پاریس، ۲۰۰ میلیون یورو (۲۲۶ میلیون دلار) برای بازسازی به این بنا اهدا کردند. یکی از ویژگی‌های کاری آرنو این است که برای طراحی محصولات به‌روز برای برندهای گران‌قیمت همواره با هنرمندان مشورت کرده است.

«لوران اشر» موناکو

لوران اشر اهل موناکو است. کشور موناکو با پایتخت موناکو ۰۳/۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و پیش از واتیکان، کوچکترین کشور جهان است. موضوع فعالیت لوران اشر، هنر معاصر و مدرن است و در زمینه سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد.
لوران اشر سال‌هاست به جمع‌آوری آثار هنری مشغول است. مجموعه او در حال حاضر حدود ۱۰۰ اثر را شامل می‌شود که هنرمندان معاصر آمریکایی مانند بریس ماردن و ریچارد سرا را در بر می‌گیرد. لوران اشر در حال حاضر منتظر برگزاری نمایشگاهی از آثار مجموعه‌اش است و به هوادارانش اعلام کرده تا آن زمان فعالیت‌ها و آثارش را در صفحه اینستاگرامش دنبال کنند.

«پدرو باربوسا سائوپائولو» برزیل

پدرو باربوسا کلکسیونر برزیلی و اهل سائوپائولو است و عمده فعالیت بیزنسی او سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف است. او از طریق معاملات و حضور در بورس و خرید و فروش اوراق بهادار به ثروتی چشمگیر دست یافته است. زمینه فعالیت باربوسا آثار مربوط به هنر معاصر با تمرکز بر مفهوم‌گرایی و مواد آرشیوی است.در دنیای هنر و گردشگری باربوسا را جهانگردی خوش‌ذوق و خستگی‌ناپذیر می‌دانند که به دنبال کشف استعدادهای نوظهور است. او معمولا برای کشف استعدادهای جدید به سراغ ارزیابی دانش‌آموزان می‌رود. در سال ۱۹۹۹ بود که پدرو باربوسا اولین اثر هنری خود را خریداری کرد و از آن پس بود که جمع‌آوری آثار هنری برایش جدی شد. حال پس از دو دهه او با مجموعه‌ای شامل ۵۰۰ قطعه یکی از مهم‌ترین مجموعه‌داران هنر مفهومی آمریکای جنوبی و دیگر کشورهاست.باربوسا در سال ۲۰۱۳ به «کلی کرو» از «وال‌استریت ژورنال» گفته بود که معمولا بین ۸۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ دلار برای خرید آثار هنری خود هزینه می‌کند. آثاری از سوپراستارهای بین‌المللی مانند اولافور الیسون، ‌هانس ‌هاکه، رابرت بری، استنلی براون و کریس باردن در کنار آثار هنرمندان مشهور محلی مانند تونگا، پائولو نازارت، و کیلدو مایرلس همواره برای پدرو باربوسا مورد توجه هستند. باربوسا در سال ۲۰۱۳ آثاری از دو هنرمند برزیلی، «جاناتاس دی آندراده» و «آندره کوماتسو» را به تیت مدرن در لندن اهدا کرد. موضوع جالبی که در مورد باربوسا وجود دارد این است که او اغلب، هنرمندان را دعوت می‌کند تا آثار خود را در خانه‌شان به نمایش بگذارند. باربوسا در رابطه با فعالیت‌هایش در خانه به ژورنال گفته: «گاهی اوقات پسرم شکایت می‌کند، اما من یک دیکتاتوری را اداره می‌کنم!»

«جف بزوس سیاتل» آمریکا

جف بزوس چهره سرشناس معاصر هم یکی از دویست کلکسیونر برتر دنیاست. این صاحب رسانه، کارآفرین، سرمایه‌گذار، رییس اجرایی هیات‌مدیره، موسس و مدیرعامل ارشد سابق شرکت آمازون، بزرگ‌ترین شرکت فروش آنلاین در جهان است.جف فوق سرمایه‌دار با ثروتی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار آمریکا، در آوریل ۲۰۲۲، (بنا بر میلیاردرهای جهان فوربس و شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ال. پی) دومین شخص ثروتمند در جهان شده است. این ابرتیلیاردر آمریکایی همچین اولین فردی است که با موشک خصوصی به فضا سفر کرده، در حالی که تمام هزینه و مخارج عملیات مذکور را خود پرداخت کرده است.تا آن زمان که بزوس به عنوان اولین فوق سرمایه‌دار معرفی شد، هیچ‌کس نمی‌دانست که او یک مجموعه‌دار آثار هنری هم هست. حال این سرمایه‌دار و ثروتمندترین فرد جهان در زمینه جمع‌آوری آثار هنری فعالیت جدی دارد. او در فوریه سال ۲۰۲۱ گفت قصد دارد از سمت خود به عنوان مدیرعامل «آمازون» کناره‌گیری کند.جف بزوس در همان سال ۲۰۲۱، مبلغی معادل ۲۰۰ میلیون دلار به «موزه ملی هوا و فضای واشنگتن دی‌سی» اهدا کرد. او همچنین میلیون‌ها دلار به موزه «تاریخ و صنعت» سیاتل کمک کرده است. جف بزوس حال مرکزی را با نام خودش تاسیس کرده که به فعالیت‌های نوآورانه می‌پردازد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 295628
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا