هزینه‌های پیدا و پنهان وزارتخانه بی‌وزیر

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صولت مرتضوی در حالی از سوی رییس‌جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد که شاهد بودیم هفته گذشته محمدهادی زاهدی‌وفا که سرپرستی وزارتخانه را برعهده دارد از سوی نمایندگان قادر به کسب رای اعتماد نشد؛ اقدامی که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان هم قرار گرفت، چرا که بسیاری معتقد بودند با توجه به نزدیکی دولت و مجلس به احتمال فراوان زاهدی‌وفا از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت. البته یکی از انتقادات مهمی که به زاهدی‌وفا در طول مدت سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد شد این بود که وی برنامه مشخصی ارائه نداده و در برخی از حوزه‌ها به خصوص در حوزه اعتراضات معیشتی بازنشستگان کاملا منفعل عمل کرده است. علاوه بر این موضوع دوتابعیتی بودن فرزندان وی نیز مطرح بود اما آنچه باعث شد وی نتواند رای اعتماد مجلس را جلب کند به جلسه شب قبل و روز رای اعتماد بازمی‌گردد؛ جایی که با انتشار فایل صوتی مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد که در نهایت نیز برکنار شد، به خشم نمایندگان از اظهارات مطرح‌شده در جلسه زاهدی‌وفا با وی منجر شد‌. از سوی دیگر در روز جلسه رای اعتماد نیز ابعادی تازه‌ای از زندگی شخصی و اقتصادی زاهدی‌وفا از سوی نمایندگان مطرح شد.

آنچه امروزه در خصوص وزارتخانه راهبردی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد، معرفی وزرا و مدیرانی است که نتوانسته‌اند در طول مدت یک‌ساله دولت سیزدهم انتظارات را برآورده کنند. در واقع انتخاب حجت عبدالملکی از سوی رییس‌جمهوری برای این وزارتخانه سبب شد تا این وزارتخانه تحت فرمان او با مشکلات و چالش‌های متفاوتی روبه‌رو و در نهایت نیز به استعفای عبدالملکی ختم شود. هر چند که وی در صورت عدم استعفا به احتمال فراوان از سوی نمایندگان مجلس استیضاح و برکنار می‌شود.
البته گزینه پیشنهادی جدید دولت برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از یک منظر می‌تواند خبر خوشی محسوب شود، چرا که این وزارتخانه ماه‌هاست با سرپرست اداره می‌شود و بسیاری از امور آن مانند حوزه بازنشستگان، کار و رفاه روی زمین مانده و به چالش‌های آنها نیز افزوده می‌شود.

در همین راستا رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» توضیح می‌دهد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه‌ای است که با نیمی از جمعیت کشور مواجه بوده و طرف مذاکره، مشاوره و تصمیم‌گیری است. بنابراین چنین وزارتخانه‌ای با این گستردگی که با عموم مردم ارتباط چند‌وجهی و چند‌لایه دارد باید در راس آن یک وزیر باتجربه و کارکشته قرار گیرد. اما متاسفانه شاهد بودیم که دولت سیزدهم از ابتدای امر افرادی را در وزارتخانه به کار گرفت که علیرغم حسن نیتشان، فاقد دانش و تجربه کافی و موثر به منظور حل معضلات بودند.

حسن صادقی، ادامه داد: این امر هزینه‌های فراوانی برای کشور ایجاد کرد. طبیعتا فردی که فاقد تجربه است با تصمیمات سلیقه‌ای که اتخاذ می‌کند باعث بروز هزینه‌های فراوانی برای کشور و مردم می‌شود.

مرتضوی از زاهدی‌وفا و عبدالملکی بهتر است قبل از اینکه روز شنبه صولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی کار معرفی شود، برخی از گمانه‌زنی‌ها از گزینه‌هایی همچون مهرداد بذرپاش و حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز خبر می‌دادند. با این حال هر چند برخی از کارشناسان بخت بذرپاش را برای رسیدن به وزارت از حاجی‌بابایی و مرتضوی بیشتر می‌دانستند، اما در نهایت رییسی معاون اجرایی خود را به عنوان وزیر پیشنهادی کار معرفی کرده و قرار است در هفته‌های اول آبان ماه نیز از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.
در این خصوص صادقی تصریح می‌کند: وزیر پیشنهادی فعلی قطعا از وزرای معرفی‌شده قبلی از سوی رییس‌جمهوری قوی‌تر و بهتر است. در واقع وزیر پیشنهادی فعلی از توانایی و پتانسیل‌های خاص خودش برخوردار بوده و اگر بخواهیم یک وزن‌کشی میان ایشان و آقای عبدالملکی و زاهدی‌وفا انجام دهیم، قطعا آقای مرتضوی به لحاظ تجربه از آنها سرتر است. البته به اعتقاد من گزینه‌های مناسب‌تری از ایشان نیز وجود داشت. به عنوان مثال آقایان مصری و نیکزاد گزینه‌های مناسبی برای وزارتخانه بودند که می‌توانستند مجموعه‌ای که ۷/۵۲ درصد جمعیت کشور با آن سروکار دارند و دارای زیرمجموعه‌های وسیع اقتصادی و حمایتی هستند را اداره کنند. در واقع نظر ما این است که گزینه وزارت کار باید از حوزه وسیع وزارتخانه شناخت عمیقی داشته باشد.

وزارت کار یک روز هم نباید بدون وزیر بماند

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری همچنین در خصوص اینکه اکنون چندین ماه است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سرپرست اداره شده و از این رهگذر چه آسیب‌هایی متوجه کشور و مردم شده است؟، می‌افزاید: معتقدم حتی اگر یک روز این وزارتخانه بدون وزیر مانده و در قالب سرپرست اداره شود، هزینه‌های پیدا و پنهان فراوانی را به کشور تحمیل می‌کند؛ هزینه‌هایی که در بلندمدت قابل جبران نیست. به همین دلیل بود که تاکید داشتیم وزیر باید هر چه سریع‌تر انتخاب شود و اداره امور را مبتنی بر به‌کارگیری نیروهای درون‌سازمانی وزارتخانه در دست بگیرد.

همچنین وزیر آینده کار لازم است اجازه ورود نیروهای خارج از مجموعه وزارتخانه را بگیرد. شما دقت کنید اکنون معاونان وزارتخانه از کجا آمده‌اند؟ آیا اساسا آشنا و آگاه به امور وزارتخانه هستند؟ در واقع این امر یکی از زیان‌هایی است که در این مدت به زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد شده است.

قحط‌الرجال در وزارت کار؟

صادقی در ادامه تاکید می‌کند: امروز در حالی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی قحط‌الرجال است که زیرمجموعه‌های این وزارتخانه دارای منابع انسانی غنی، صاحب تخصص، دانش و در عین حال فاقد گرایش سیاسی هستند. حال ما آمده‌ایم چنین افراد و نیروهایی را کنار گذاشته و به صورت اتوبوسی افرادی را به وزارتخانه تحمیل کرده‌ایم که حاصلش چیزی جز‌ چالش‌های متعدد برای این مجموعه مهم نبوده است.

از سوی دیگر موضوع ارائه تسهیلات به بازنشستگان در هاله‌ای از ابهام بوده و بیمه مکمل ۱۲ میلیون نفر از آنها نیز چارچوب مشخصی ندارد. این موارد اگر مرتفع نشوند حامل زیان‌های بلندمدتی برای کشور خواهند بود. بنابراین اگر یک روز وزارتخانه بدون وزیر باشد، تمامی این چالش‌ها مانند دملی چرکین سر باز کرده و به نارضایتی‌های صنفی دامن می‌زند.

نامه معرفی وزیر کار اعلام وصول شد

گفتنی است مجلس نامه رییس‌جمهور به مجلس درخصوص معرفی سید‌صولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام وصول کرد. احمد امیرآبادی‌فراهانی در نشست علنی روز یکشنبه ۲۴ مهرماه مجلس شورای اسلامی نامه رییس‌جمهور به مجلس درخصوص معرفی سیدصولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام وصول کرد.
در بخشی از متن نامه به قالیباف رییس مجلس آمده است: در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بدین وسیله جناب آقای دکتر سیدصولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به همراه مشخصات، سوابق و رئوس برنامه ایشان جهت اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌نماید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 295896
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا