بازار در تله رکود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مطابق جدول زیر اگر قیمت خودروهای پرمصرف از مهر سال ۱۳۹۹ تا ۳۰ مهر امسال را بررسی کنیم، می‌بینیم که به طور متوسط خودروهای پرطرفدار داخلی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان به صورت میانگین افزایش قیمت داشته‌اند. در واقع نتایج بررسی‌ها حاکی از این است که سالی ۵۰ میلیون تومان به قیمت خودروها افزوده شده است. این در حالی است که در طول دو سال گذشته طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی جهت کنترل بازار و صنعت خودرو اجرا شده که شواهد گویای عدم تاثیر آنهاست.

افزایش ۵۰ میلیونی قیمت‌ها در طول یک‌سال

به عنوان مثال اگر قیمت خودروی سمند ال‌ایکس را در ۳۰ مهر سال گذشته با ۳۰ مهر امسال مقایسه کنیم، می‌بینیم که این خودرو از ۲۴۱ میلیون تومان به ۳۱۶ میلیون تومان رسیده است. یا قیمت پراید ۱۱۱ در این بازه زمانی از ۱۵۲ میلیون تومان به ۲۰۴ میلیون تومان رسیده است. همچنین مقایسه قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ در این مدت زمانی نشان می‌دهد که قیمتش در یک‌سال گذشته حدود ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته و از ۲۴۰ میلیون تومان به ۳۰۹ میلیون تومان رسیده است.

جهش قیمت‌ها در طول ۶ ماه

مقایسه قیمت در ۶ ماهه نخست امسال نیز نشان‌دهنده افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار با وجود رکود حاکم بر آن است. به عنوان نمونه سمند ال‌ایکس در ۳۰ فروردین امسال ۲۸۲ میلیون تومان بوده که در ۳۰ مهر به ۳۱۶ میلیون تومان رسیده است. همچنین دناپلاس ساده در این بازه زمانی از ۴۲۲ میلیون تومان به ۴۴۰ میلیون تومان رسیده است. پژو پارس نیز در بازه ۶ ماهه امسال از ۲۹۰ میلیون تومان به ۳۱۷ میلیون تومان و ۲۰۷ اتوماتیک نیز از ۵۴۵ میلیون تومان به ۵۸۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. پراید در این بازه زمانی ۵ میلیون تومان گران شده و مطابق جدول زیر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز از ۲۹۵ میلیون تومان به ۳۰۹ میلیون تومان رسیده است.

البته مقایسه قیمت در طول سه ماه گذشته یعنی از مرداد تا شهریور و مهر نشان‌دهنده نوسانات اندک قیمتی بوده با این تفاوت که در مهر ماه قیمت‌ها سیری صعودی به خود گرفته است.

برای نمونه سمند ال‌ایکس از ۳۱۴ میلیون تومان به ۳۱۰ در شهریور و ۳۱۶ میلیون تومان در ۳۰ مهر امسال رسیده است. یا ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۹۵ میلیون تومان در مرداد ۳۰۲ در شهریور و ۳۰۹ میلیون تومان در آخر مهر ماه افزایش قیمت داشته است. همچنین در حالی که ۲۰۷ اتوماتیک ۳ میلیون تومان کاهش قیمت داشته، پژو پارس در این بازه زمانی از ۳۱۲ میلیون تومان در مرداد و شهریور به ۳۱۷ میلیون تومان رسیده است.

سیاست‌هایی که کارساز نشد

مقایسه این قیمت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف نشان‌دهنده چند نکته مهم است. نخست اینکه وزارت صمت طی برنامه‌هایی که از ابتدای امسال اجرا کرده توانسته است میزان تولید خودرو را به طرز چشمگیری مطابق با آمارهایی که ارائه داده افزایش دهد. این موضوع قاعدتا باید تعادل عرضه و تقاضا را همراه داشته باشد که منجر به کاهش قیمت شود؛ اما نتیجه بررسی قیمت‌ها در بازار آزاد نشان می‌دهد که چنین امری صورت نگرفته است.

از سوی دیگر در حالی بازار در مرداد و شهریور در انتظار احیای برجام و همچنین واردات خودرو بوده که اکنون با کمرنگ رشدن امیدها به احیای زودهنگام برجام و نیز نامشخص بودن وضعیت واردات خودرو، قیمت خودروها سیر صعودی به خود گرفته است. در حالی که نوسانات نرخ ارز نیز در طول ماه‌های گذشته آنچنان شدید نبوده، اما رد شدن قیمت دلار از محدوده ۳۲ هزار تومان، تاثیر مستقیم خود را مانند گذشته روی بازار داشته است.

علاوه بر این به گفته کارشناسان از آنجا که بازار خودرو از یک بازار مصرفی به بازاری سرمایه‌ای تبدیل شده است‌، دورنمای مبهم اقتصادی هم مزید بر علت شده تا دلالان و آن عده از افرادی که به منظور حفظ ارزش دارایی‌های خود خودرو خریداری کرده‌اند، رغبت چندانی جهت فروش نداشته باشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 297021
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا