وعده درمانی بی‌ثمر

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این روند در کنار سطح معاملات خرد دو هزار میلیارد تومانی و خروج سهمگین پول حقیقی از بازار، تصویر وخیمی از وضعیت سرمایه‌گذاری پیش چشم فعالان اقتصادی ترسیم کرده است. این روند البته مختص این روزها نبوده و ماه‌هاست بورس در بدترین شرایط خود به سر می‌برد و به نظر می‌رسد به کلی از اولویت سیاست‌های دولت خارج شده است. اگرچه وزارت اقتصاد مدعی آن است که بازار سرمایه همچنان برای دولت حائز اهمیت است اما شواهد بازار نشان می‌دهد بورس در نگاه دولت سیزدهم هم قلکی برای تامین مالی هزینه‌های دولت است. با این تفاوت که دولت قبل این مسیر را غالبا از طریق داغ کردن بازار و فروش سهام به مردم دنبال کرد اما دولت سیزدهم عموما در حال سرکوب بورس و ربایش و جذب نقدینگی بازار سرمایه در بازار بدهی است. با این حال اما دولت همچنان اصرار دارد با پناه بردن به نسخه حرف‌درمانی که دیگر تاریخ مصرف آن در بورس گذشته است، ادعای حمایت از بازار سرمایه را تکرار کند.

در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه، شاخص کل برای سومین روز پیاپی در مسیر نزولی کانال ۲/۱ میلیون واحدی پیش راند تا با ثبت ریزش ۱۰ هزار و ۶۷۸ واحدی، معادل ۸۴/۰ درصد دیگر پایین رود و در سطح یک میلیون و ۲۶۷ هزار واحد قرار گیرد. این روند نزولی گریبان شاخص هم‌وزن را هم گرفت تا این شاخص بااهمیت، با ۳ هزار و ۵۷۱ واحد افت، ۹۶/۰ درصد کاهش یابد و به رقم ۳۶۹ هزار و ۶۶۶ واحد برسد. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۶۸/۰ درصد، ۱۲/۱ درصد و ۵۱/۰ درصد کاهش یافتند. در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل فرابورس هم با کاهش ۱۶۳ واحدی به رقم ۱۷ هزار و ۴۸۸ واحد رسید تا بدین ترتیب تمامی شاخص‌های بازار در روز گذشته هم منفی باشند. در همین حال روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار رقم دو هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از سوی دیگر روز گذشته بر شتاب خروج پول حقیقی از بازار نیز افزوده شد به نحوی که در یک روند صعودی نسبت به روزهای گذشته، ۴۰۱ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد. روندی که طی ماه‌های گذشته بازار شاهد آن بوده و به ویژه از ابتدای مهرماه تاکنون تنها در یک روز و به مبلغ ۶۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرده است. در حالی عددها و آمارهای بازار سرمایه حاکی از روندی رکودی است که وزارت اقتصاد اخیرا در پاسخ به انتقادات رسانه‌های اقتصادی و بورسی مدعی آن شده که دولت سیزدهم از وعده‌های خود برای حمایت از بازار سرمایه عقب‌نشینی نکرده و ثبات و چشم‌انداز بورس برای دولت همواره مهم بوده است! با این حال نگاهی به آمارهای اوراق‌فروشی دولت در بازار سرمایه و افزایش نرخ بازدهی بازار بدهی در برابر سرکوب بورس و عدم حمایت حقوقی‌های دولتی از سهام ارزنده بازار سرمایه همه و همه نشان‌دهنده سیاست ضدبورسی دولت سیزدهم است!

عقبگرد جدی بازار سرمایه

بررسی معاملات بازار سهام در ماه منتهی به مهر ۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به شهریورماه با ۱۹/۲۹ درصد کاهش، از ۹۱۹ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال به ۶۵۰ هزار و ۸۷۷ میلیارد ریال رسیده است. همچنین حجم کل معاملات بازار هم از ۱۱۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۰۵ میلیارد و ۶۹۸ میلیون سهم رسید که کاهش ۶۵/۷ درصدی را نشان می‌دهد. در ماه یادشده، بازارهای بورس تهران نسبت به ماه گذشته وضعیت نزولی داشتند. این در حالی است تنها بازار مشتقه روند صعودی داشته است. بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۳۴/۳۶ درصدی را در ماه جاری نسبت به ماه گذشته خود تجربه کرد و از ۲۱۲ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال به ۱۳۵ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که در ماه منتهی به شهریور ماه ۴۳ میلیارد و ۶۶۳ میلیون سهم بود به ۳۵ هزار و ۷۴۷ میلیارد سهم در ماه مهر رسید و کاهش ۱۳/۱۸ درصدی را به ثبت رساند. روند حرکت بازار دوم سهام در این ماه هماهنگ با بازار اول سهام بود، به طوری که ارزش معاملات این بازار در ماه منتهی به مهر نسبت به ماه گذشته خود با کاهش ۳۶/۸۱ درصدی از ۲۴۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال به ۱۵۳ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با کاهش ۶۶/۷ درصدی از ۴۶ میلیارد و ۷۴۲ میلیون سهم به ۴۳ میلیارد و ۷۴۲ میلیون سهم رسید. ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۷۲/۲۴ درصدی از ۱۲۸ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال در شهریورماه به ۹۶ هزار و ۶۸۲ میلیارد ریال در ماه منتهی به مهر ماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۱۳۲ میلیون برگه به ۱۱۰ میلیون برگه رسید که افت ۹۶/۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که شاخص‌های بازار سهام در این ماه با ریزش چشمگیری مواجه بوده‌اند اما ارزش معاملات در بازار مشتقه که در ماه منتهی به شهریور ۲ هزار و ۲۰۱ میلیارد ریال بوده است در ماه منتهی به مهر به ۳ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال رسید و رشد ۶۴/۶۴ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش چشمگیر ۱۱ هزار درصدی، از ۷۴ میلیون قرارداد در ماه قبل به ۸ میلیارد و ۳۸۹ میلیون قرارداد در ماه منتهی به مهرماه رسید! ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در ماه منتهی به مهر در مقایسه با ماه پیش از خود، روندی کاهشی داشتند. ارزش معاملات این بازار از ۳۳۲ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال در ماه قبل به ۲۶۱ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال در ماه یادشده رسید و افت ۳۵/۲۱ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افت ۳۰/۲۳ درصدی در این ماه نسبت به ماه قبل از ۲۳ میلیارد و ۸۴۹ میلیون یونیت به ۱۸ میلیارد و ۲۹۱ میلیون یونیت رسید. گفتنی است شاخص کل بورس در ماه منتهی به مهر نسبت به ماه گذشته خود افت ۴۱/۳ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد به یک میلیون و ۳۰۸ هزار واحد کاهش یافت که افت ۴۶ هزار و ۲۸۱ واحدی را نشان می‌دهد. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در ماه منتهی به مهر ماه نسبت به ماه قبل کاهش داشت و با ۲۲/۴ درصد کاهش از ۳۹۵ هزار و ۶۷۸ واحد به ۳۷۸ هزار و ۹۹۵ واحد رسید و ۱۶ هزار و ۹۸۳ واحد کاهش یافت.

ادعای واهی حمایت از بورس

همان‌گونه که از آمارهای بازار سرمایه برمی‌آید، این بازار طی ماه‌های اخیر روندی نزولی و رکودی را تجربه کرده و این مسیر به ویژه طی دو ماه گذشته شتاب بیشتری گرفته است. این در حالی است که وزارت اقتصاد مدعی است بازار سرمایه از اولویت دولت خارج نشده و همچنان در برنامه‌ریزی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. با این حال اما نه تنها گزارش‌های نه‌چندان راضی‌کننده شرکت‌ها از عملکرد ماهانه و شش ماهه که وضعیت آمار معاملات بازار سرمایه و تراز ورود و خروج بازار از حکایت دیگری خبر می‌دهد. حکایتی که باز هم انتهای رشته آن به تامین مالی دولت ختم می‌شود. اما این بار دولت اوراق را تامین مالی و تسویه بدهی‌های خود کرده است.
بر همین اساس دولت سیزدهم با پرهیز از مسیر دولت دوازدهم در داغ کردن بازار سهام و فرصت‌جویی در عرضه سهام خود، قدم در راه دیگری گذاشته است که به تدریج به مرگ بازار سرمایه ختم خواهد شد. بر همین اساس دولت سیزدهم این بازار بدهی را داغ کرده و با افزایش بازدهی این بازار، اندک نقدینگی بازار سهام را نیز به سمت بازار بدهی برده است. در همین حال با سرکوب غیرمستقیم بازار سهام از طریق عدم شفاف‌سازی سیاست‌های اقتصادی و رفع نکردن ابهامات بازار سرمایه، این بازار را سرکوب کرده و جذابیت‌های آن را برای ورود سرمایه‌های تازه از بین برده است. این در حالی است که به اذعان تحلیلگران بازار و پژوهش‌های آماری، بازار سرمایه در حال حاضر در نقطه جذاب ارزندگی قرار دارد و مهیای جذب سرمایه است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 298172
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا