ایران‌خودرو ملزم به رعایت حقوق سهامداران است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است به دلیل پذیرش ۲ محصول تارا و ۲۰۷ در بورس کالا، عرضه آنها انجام می‌شود و با توجه به اینکه واقعی‌سازی قیمت محصولات جزو حقوق سهامداران به شمار می‌رود، مدیران ایران‌خودرو این مسوولیت را دارند که اقدامات لازم را برای رعایت حقوق سهامداران انجام دهند. یکشنبه هفته جاری، مدیر پذیرش بورس کالای ایران از پذیرش تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا خبر داد. محمدرضا بهنام‌زاده همچنین تاکید کرده بود که پذیرش تارا و ۲۰۷ تولید ایران‌خودرو مشروط به عرضه «کل حجم تولید» این شرکت در بورس کالاست. اما زمان زیادی از اعلام این خبر نگذشته بود که ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای کوتاه خبر داد که عرضه این دو خودرو در بورس کالا تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست! پیش‌تر در تاریخ نوزدهم مهرماه مهدی خطیبی مدیرعامل ایران‌خودرو خبر عرضه ۲۰۷ و تارا را در برنامه صف اول شبکه یک سیما داده بود.

اما در اطلاعیه اخیر ایران‌خودرو تاکید شده بود: «باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و در ادامه برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی کرد.» در همین ارتباط حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به چرخش ایران‌خودرو، از بررسی دلایل این اقدام در کمیسیون متبوع خود خبر داد. در حالی ایران‌خودرو حاشیه‌های تازه‌ای را برای عرضه بورسی محصولات خودروسازی‌ها ایجاد کرده است که تجربه‌های موفقی از ابتدای عرضه بورسی خودرو طی سال جاری ثبت شده و گروه‌های عرضه‌کننده نظیر بهمن‌موتور که بیشترین سهم را از عرضه بورسی محصولات خود داشته، از این روند ابراز رضایت کرده است.

نکته جالب توجه دیگر اینکه ایران‌خودرو دور تازه‌ای از عرضه محصول ‌هایمای خود را در بورس کالا آغاز خواهد کرد اما مشخص نیست با حذف عرضه بورسی دو خودروی تارا و پژو ۲۰۷، کدام منافع را دنبال می‌کند! گفتنی است در اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران آمده است که هشتم آبان ماه ۲۰۰ دستگاه ‌هایما S۷ مشکی و ۵۰ دستگاه ‌هایما S۷ مشکی سفارشی در تالار خودرو عرضه می‌شود و تاریخ تحویل این محصولات ۱۶ آذر ماه یعنی ۳۸ روزه خواهد بود. در همین حال قیمت پایه ‌هایما S۷ مشکی ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ‌هایما S۷ مشکی سفارشی مجهز به جک برقی صندوق عقب ۷۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است که به این هزینه‌ها ۱۳ درصد بهای نهایی خودرو بابت مالیات ارزش افزوده و عوارض قانونی به علاوه هزینه‌های بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۵۰۰ ریال اضافه می‌شود. در مشخصات هر دو گروه خودرو اشاره شده هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه‌شده در تاریخ عرضه و برای یک خودرو است. همچنین خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند و اشخاصی که در عرضه قبلی موفق به خرید شدند امکان ثبت سفارش ندارند.

عرضه قطعی تارا و ٢٠٧ در بورس کالا

رییس سازمان بورس روز گذشته در واکنش به اطلاعیه ایران‌خودرو در خصوص لغو عرضه خودرو تارا و ٢٠٧ در بورس کالا گفت: فرآیندی را در راستای پذیرش خودرو در بورس کالا آغاز کردیم و در این زمینه هم در مراسم افتتاحیه معاملات خودرو اعلام کردم، راهی که در این زمینه در پیش گرفته‌ایم یک راه بدون بازگشت است. مجید عشقی اظهار کرد: از ابتدا قرار بر این بود که عرضه خودرو به صورت پله پله انجام شود. در همین حال بنابر این بود که این عرضه از خودروهایی که قیمت بالاتری دارند و حساسیت کمتری روی آنها وجود دارد، آغاز شود تا به مرور برنامه‌ریزی‌ها برای ورود دیگر خودروها صورت گیرد. عشقی تاکید کرد: در ادامه پذیرش خودروها در بورس کالا، پذیرش تارا و ٢٠٧ هم در مسیری قرار گرفت که صحبت شده بود.

موج مقاومت در برابر عرضه‌های بورسی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به طور معمول همیشه فاصله زمانی بین پذیرش کالا تا عرضه آن محصول ایجاد می‌شود و نیازمند دوره‌ای از زمان است تا مقدمات کار انجام شود و عرضه به مرحله اجرا برسد. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا تاکید کرد: در زمینه پذیرش همه کالاها در بورس کالا با مقاومت‌هایی روبه‌رو بودیم و تقریبا می‌توان گفت در همه کالاها مانند پتروشیمی، محصولات فلزی و سیمان همواره مقاومت‌هایی وجود داشته است. به گفته عشقی، در مورد خودروها هم با مقاومت‌هایی مواجه هستیم، اما قطعا این راه بدون بازگشت است و باید عرضه‌ها انجام شود.

لزوم رعایت حقوق سهامداران

رییس سازمان بورس با بیان اینکه این امر جزو حقوق سهامداران است که باید رعایت شود و ما هم از این مساله کوتاه نخواهیم آمد، گفت: مدیران شرکت‌های خودروسازی هم این مسوولیت را دارند که اقدامات لازم را برای رعایت حقوق سهامداران انجام دهند. مجید عشقی به آگاهی سازمان بورس نسبت به شرایط و حساسیت‌های موجود در بازار خودرو تاکید کرد و افزود: از سال گذشته فرآیند افزایش تولید و کاهش فشار مالی به خودروسازان دنبال شد و در سه ماه تابستان هم اصلاحاتی در این زمینه صورت گرفت. وی اظهار کرد: قطعا سازمان بورس و بورس کالا پیگیر این موضوع خواهند بود تا خودروی تارا و ۲۰۷ در زمان مناسب در بورس کالا عرضه شوند. به گفته رییس سازمان بورس؛ به دلیل پذیرش این ۲ خودرو در بورس کالا عرضه آنها باید قطعا صورت پذیرد. عشقی با بیان اینکه ممکن است فاصله زمانی بین پذیرش و عرضه تارا و ۲۰۷ به بورس کالا وجود داشته باشد، افزود: برای شکسته شدن مقاومت‌ها و نیز انجام عرضه‌ها در بورس کالا نیازمند زمان و تعامل با ذی‌نفعان هستیم تا شرایط مهیا شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 298184
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا