آیا «ریشی سوناک» موفق می‌شود؟

دکتر سیف‌الرضا شهابی *

بعد از افتضاحاتی که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر اسبق انگلستان از حزب محافظه‌کار به وجود آورده بود تعداد زیادی از وزیران کابینه‌اش استعفا دادند و در نهایت وی نیز چاره‌ای ندید جز اینکه استعفا بدهد. بعد از او، هم‌حزبی‌اش خانم «لیز تراس» با آرای شکننده اعضای حزب محافظه‌کار به رهبری حزب برگزیده شد و با توپی پر و وعده‌هایی مبنی بر حل مشکلات اقتصادی انگلیس و کاهش تورم و… به نخست‌وزیری رسید. بعد از ۴۵ روز و ترمیم کابینه و تغییر وزیر کلیدی دارایی، وی نیز نتوانست در مقابل فشارهای فزاینده مقاومت کند و با استعفا از صحنه کنار رفت و دولت مستعجل خانم تراس کوتاه‌ترین دولتی شد که در تاریخ انگلیس روی کار آمد.

اکنون با کنار کشیدن بوریس جانسون و پنی موردانت در رقابت برای تعیین رهبر حزب‌، سرانجام «ریشی سوناک» ۴۲‌ساله پنجابی‌تبار اصالتا از شبه‌جزیره هندوستان و متولد «ساوتهمپیتون» انگلستان برای رهبری حزب محافظه‌کار تعیین و به نخست‌وزیری انگلیس رسید و از طرف «چارلز سوم» پادشاه انگلستان در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ به این سمت منصوب و اجازه ورود به ساختمان شماره ۱۰ خیابان «داونینگ» لندن را پیدا کرد.

نخست‌وزیر جدید سابقه وزارت دارایی در کابینه بوریس جانسون را دارد و از سرمایه‌داران بزرگ انگلستان است که گفته می‌شود دو برابر «چارلز» پادشاه انگلستان ثروت دارد و در زمان رفراندوم برگزیت در سال ۲۰۱۶ از طرفداران آن بود و نظرش بر این بود که برگزیت انگلستان را آزادتر و عادلانه‌تر و مرفه‌تر خواهد کرد.

پیش‌بینی اینکه «ریشی سوناک» سرمایه‌دار طرفدار برگزیت و با سابقه وزارت دارایی می‌تواند از مشکلات اقتصادی بکاهد و جلوی رشد تورم ۱۰ درصدی را بگیرد و به اعتصاباتی که روی می‌دهد پایان دهد کاری است مشکل، ولی آنچه می‌توان از وضعیت انگلیس بازگو کرد اینکه این کشور با هدف انگلیس آزادتر و عادلانه‌تر و مرفه‌تر از برگزیت خارج شد ولی در عمل چنین نشد. به طوری که از سال ۲۰۱۶ تاکنون پنج نفر به نخست‌وزیری رسیده‌اند؛ (دیوید کامرون، ترزا می‌، بوریس جانسون، لیز تراس و ریشی سوناک). این تعداد تغییرات در مدت کوتاه ، حکایت از بی‌ثباتی سیاسی در کنار نابسامانی اقتصادی دارد.

انگلیس به عنوان کارگزار ایالات متحده در قاره اروپا با دو هدف از اتحادیه اروپا خارج شد:

۱- با خروج از چارچوپ‌های اتحادیه اروپا و با همکاری و کمک آمریکا، آزادتر و عادلانه‌تر و مرفه‌تر شود این کشور در عمل از چارچوپ‌های اتحادیه اروپا خارج شد ولی سه شعارش تحقق پیدا نکرد و وضعیت فعلی انگلستان گواه بر این مساله است. صندوق بین‌المللی پول معتقد است رشد اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۲۰ با کاهش دو درصدی روبه‌رو شد.

۲- ماموریت از طرف واشنگتن به منظور ضربه زدن به اتحادیه اروپا. اگرچه بعضی از رهبران کشورهای اروپایی موافق خارج شدن انگلستان نبودند ولی در عین حال، اروپا با برگزیت از شر یک کشور ناهماهنگ و مزاحم راحت شد؛ کشوری که بازی خراب‌کن بود و با عدم پذیرش پول واحد اروپایی خودش را در حوزه شینگن قرار نداده بود.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که اگر در حال حاضر در آمریکا جمهوریخواهان در کاخ‌سفید بودند امکان موفقیت سوناک بیشتر بود زیرا همواره محافظه‌کاران انگلستان با جمهوریخواهان آمریکا بیشتر هماهنگ هستند. برگزیت زمانی اتفاق افتاد که محافظه‌کاران در انگلیس و ترامپ جمهوریخواه و ضد اتحادیه اروپا در کاخ‌سفید بودند. اما اکنون و با حضور دموکرات‌ها در کاخ‌سفید چقدر بین سوناک و بایدن هماهنگی به وجود بیاید مشخص نیست ولی از موضوعات کلیدی است.

اگر انتخابات زودهنگام در انگلستان انجام می‌شد و حزب کارگر به موفقیت می‌رسید احتمالا بهتر می‌توانست با ساکنان فعلی کاخ‌سفید هماهنگی ایجاد کند، اگرچه آمریکا با مشکلات اقتصادی داخلی و ژئوپلیتیک در روابط بین‌المللی روبه‌رو است.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 298532
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا