سرکوب نرخ ارز صادرکنندگان را زیان‌ده می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: وی دلیل کم بودن دامنه نوسان قیمت دلار را مدیریت عرضه و تقاضای بازار دانست و گفت: سیاستگذار از یک‌سو بر تقاضای ارزی بازار نظارت می‌کند و از سوی دیگر اقدام به عرضه ارز به بازار می‌کند. هر دوی اینها بانک مرکزی را قادر ساخته که جلوی نوسانات بالای قیمت دلار را بگیرد. اما فارغ از تحولات این روزهای بازار ارز، آنچه اهمیت دارد عدم سرکوب نرخ ارز است. به عبارتی سیاستگذار باید اجازه دهد که نرخ ارز متناسب با واقعیت‌های اقتصادی تعیین شود در غیر این صورت دولت تنها تا زمانی که ذخایر ارزی کافی در اختیار داشته باشد می‌تواند با عرضه ارز قیمت‌ها را به صورت تصنعی کنترل کند. اما در شرایطی که دسترسی دولت به منابع ارزی محدود شود، همانند آنچه در سال ۹۷ اتفاق افتاد شاهد جهش قیمت ارز در بازار خواهیم بود.

آرگون ادامه داد: بانک مرکزی باید اجازه دهد که نرخ ارز خود را با شرایط موجود تطبیق دهد. اگر سیاستگذار بخواهد از طریق عرضه ارز به بازار اقدام به مدیریت تصنعی نرخ دلار کند و نرخ ارز را سرکوب کند، زمینه‌های لازم برای خروج سرمایه از کشور را فراهم می‌کند چه آنکه در این حالت دلار با نرخی پایین‌تر از نرخ واقعی آن در بازار معامله می‌شود. اما در صورتی که سیاستگذار با کمبود منابع ارزی مواجه شود با جهش قیمت ارز در بازار روبه‌رو خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه نرخ دلار از سال گذشته تا الان و افزایش حدود ۷ هزار تومانی آن نیز نشان می‌دهد که بازار ارز خود را با واقعیت‌های اقتصادی انطباق داده است. نرخ تورم یکی از فاکتورهای مهم اثرگذار بر نرخ ارز است که در شرایط کنونی به بالای ۴۰ درصد رسیده است. اگر سیاستگذار بخواهد عوامل اثرگذار بر نرخ ارز یعنی تورم و نقدینگی را نادیده بگیرد و نرخ ارز را سرکوب کند، صادرات نیز توجیه خود را از دست می‌دهد. در صورتی که تورم در مسیر رشد قرار داشته باشد اما نرخ ارز بنا به سیاست‌های بانک مرکزی سرکوب و در محدوده خاصی تثبیت شود شاهد زیان‌ده شدن صادرکنندگان و کاهش صادرات در اقتصاد خواهیم بود.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 299284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا