نرخ دلار تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ هزار تومان می‌رسد

به گزارش جهان صنعت نیوز: پیمان مولوی تحلیل گر مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار جهان صنعت گفت: در صورتی که شرایط ثابت بماند و روند تورمی کنونی در اقتصاد حفظ شود، افت ۳۷ درصدی ارزش ریال تا سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت. بعد از آن نیز در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ باید انتظار داشته باشیم‌ که نرخ دلار  بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نوسان باشد. این مساله به این معناست که دلار تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ هزار تومان خواهد رسید. با توجه به چشم‌انداز ترسیم شده برای بازار ارز، شاید باید مفهوم آرامش در بازار ارز را تغییر دهیم. در صورتی که تعبیر مقامات دولتی از آرامش ارزی بازار، حفظ جایگاه کنونی بازار باشد باید اعلام کرد که متوسط نرخ دلار تا پایان سال جاری ۳۲ هزار تومان است که بیشینه قیمتی آن ۳۸ هزار تومان نیز می‌تواند باشد.

مولوی ادامه داد: آنچه این روزها در بازار ارز می‌بینیم نشان‌دهنده آرامش ارزی نیست بلکه نشان می‌دهد ما در اقتصادی قرار داریم که امکان تداوم کاهش ارزش ریال وجود دارد. تنها موضوعی که می‌تواند جلوی تداوم رشد دلار و افت ارزش ریال را بگیرد رشد اقتصادی و کاهش تورم است. این دو عامل به طور طبیعی مانع از کاهش بیشتر ارزش پول ملی می‌شوند.

وی در خصوص محدود بودن دامنه نوسان ارز نیز گفت: میزان صادرات در اقتصاد ایران بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار و حجم واردات نیز تقریبا به اندازه صادرات است. نکته اساسی اینجاست که افسار واردات در دست وزارت صمت قرار دارد و دلارهایی که از سوی صادرات می‌رسد نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد. بنابراین دولت با ارزهایی که وارد کشور می‌شود بخش تقاضا را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تقاضا از حد معینی بیشتر شود و به بازار ارز فشار وارد کند. بنابراین آن چیزی که ما تحت عنوان افزایش قیمت دلار می‌بینیم یا نتیجه افزایش خروج سرمایه از کشور است و یا ذخیره‌سازی ارز برای روز مبادا و حفظ ارزش ریال. این موضوعات به بازار ارز فشار وارد می‌کند و به هر میزان که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بدتر شود فشارها بر روی بازار ارز و قیمت دلار نیز تشدید خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 299285
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا