بومگردی‌ها پشت سد مجوز

به گزارش جهان صنعت نیوز: در شرایطی که اقامتگاه‌های فاقد مجوز آزادانه و به دور از هر گونه برخورد قانونی به فعالیت خود ادامه‌ می‌دهند، این سوال در ذهن گردانندگان بومگردی‌های دارای مجوز شکل می‌گیرد که چرا باید برای دریافت مجوز هزینه‌های استانداردسازی را متحمل شوند.

از سوی دیگر وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و روند نامناسب اعطای تسهیلات باعث شده که صاحبان اقامتگاه‌ها برای تامین هزینه استانداردسازی با چالش جدی مواجه شوند.

* سختگیری‌ها در اعطای مجوز

در یک سال اخیر مساله الزامات در نظر گرفته‌شده برای اعطای مجوز به اقامتگاه‌های بومگردی از یک سو و مشکلات تامین هزینه از سوی صاحبان اقامتگاه‌های بومگردی برای عمل به این الزامات از سوی دیگر، مساله‌ساز شده است.

رضا خلیلی ورزنه فعال حوزه گردشگری در خصوص سختگیری‌های به وجود آمده در زمینه اعطای مجوز به بومگردی‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: سختگیری‌ها در حوزه مجوز اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد و باعث شده برخی که مجوز داشته‌اند نیز قید تمدید مجوزهای خود را بزنند.

وی افزود: در حال حاضر فرآیند اعطای مجوز طولانی شده و اقدامات جدیدی برای استانداردسازی اقامتگاه‌های بومگردی اعلام شده که باید انجام شود. طبیعتا انجام این موارد مشمول هزینه‌های بیشتری می‌شود، این در حالی است که گردانندگان اقامتگاه‌های بومگردی پس از دوران دوساله همه‌گیری کرونا توقع داشتند با عبور از بحران کرونا با انبوه مسافر و گردشگر مواجه شوند که اینطور نبوده است.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: در حال حاضر مجوزهای اقامتگاه‌های بومگردی صرفا یک سال اعتبار دارند؛ لذا دارنده مجوز هر ساله ‌باید برای تمدید آن مراجعه داشته باشد. این در حالی است که قبلا به این شکل بود که فرآیند تمدید مجوزها به سرعت اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر شرایط اعطای مجوز خیلی سختگیرانه شده است.

* چالش کمبود گردشگر و زیان بومگردی‌ها

یکی دیگر از چالش‌های بومگردی‌های کشور مساله کمبود گردشگر است. وضعیت نامناسب اقتصادی مردم از یک سو و ناآرامی‌های اخیر از سوی دیگر حوزه گردشگری را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

خلیلی ورزنه که مالک یکی از اقامتگاه‌های بومگردی مناطق کویری کشور است ضمن اشاره به مساله کمبود گردشگر به «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به شرایط، بازار گردشگری فصلی شده است و مثلا در حوزه گردشگری کویر، همین که آبان پایان یابد، عملا تعداد گردشگران کاهش پیدا می‌کند و این وضعیت تا عید نوروز ادامه خواهد داشت و در نوروز هم صرفا در دو هفته اول فروردین مسافر وجود دارد.

وی ضمن اشاره به زیان‌هایی که به سبب شرایط موجود به صاحبان اقامتگاه‌های بومگردی تحمیل می‌شود ادامه داد: فعال گردشگری که سرمایه خود را در بخش اقامتگاه‌های بومگردی خوابانده است در این شرایط به مشکل می‌خورد. در این شرایط خیلی از افراد با مقایسه سرمایه‌گذاری در حوزه بومگردی با کامیونداری اینطور استدلال می‌کنند که اگر ۴ میلیارد هزینه‌ای که برای ایجاد اقامتگاه بومگردی هزینه می‌شود را به خرید کامیون اختصاص می‌دادند ماهی ۵۰ میلیون تومان درآمد داشتند. باتوجه به شرایط فعلی، کم بودن درآمد در بومگردی‌ها گردانندگان آنها را ناچار کرده به جای صرف هزینه جهت استخدام کارمند و کارگر به صورت خانوادگی اقامتگاه بومگردی خود را اداره کنند. در نتیجه اقامتگاه‌های بومگردی به مرور همه نیروی انسانی خود را از دست داده و یا می‌دهند. بنابراین باتوجه به وضعیت فعلی آن هدف اصلی که کارآفرینی بود محقق نمی‌شود.

* لزوم بازنگری در سازوکار اعطای مجوز

نگاهی به وضعیت اقتصادی این روزهای سرمایه‌گذاران در حوزه اقامتگاه‌های بومگردی روشن می‌کند که در زمینه شرایط اعطای مجوز باید بازنگری‌هایی صورت گیرد.

خلیلی ورزنه فعال بخش خصوصی در همین رابطه به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم برای حل مشکل باید بازنگری در بند مجوزها و نیز در زمینه ضوابط فرهنگی صورت گیرد تا بلکه بتوانند این صنعت را نجات دهند.

وی افزود: در منطقه خشکی مثل ورزنه که صنعت و کشاورزی نیز وجود ندارد و دامداری هم به کل جمع شده است و دامداران در حال فروش گله‌های خود یکی پس از دیگری هستند هیچ منبع درآمد دیگری وجود ندارد. بنابراین باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که امکان استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در مناطق کویری همچون ورزنه فراهم شود.

این فعال حوزه گردشگری در تشریح الزامات ایجادشده برای دریافت مجوز بومگردی‌ها ابراز کرد: در حال حاضر اعلام کرده‌اند که برای اعطای مجوز از سویی باید دوره‌های آموزشی طی شود و از سوی دیگر استانداردسازی‌هایی صورت گیرد. طبیعتا انجام این استانداردسازی‌ها نیز مشمول هزینه‌هایی می‌شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با یکسری شرکت‌هایی قرارداد بسته‌ است و صاحب اقامتگاه بومگردی باید کار استانداردسازی را به این شرکت‌ها بسپارد که بسیار هزینه‌بر است.

* بی‌میلی صاحبان بومگردی‌ها به دریافت مجوز

سختگیری‌ها و شرایط دشوار دریافت مجوز موجب شده که حتی صاحبان برخی از اقامتگاه‌های بومگردی که در سال‌های گذشته مجوز دریافت کرده بودند، قید تمدید مجوزهای خود را بزنند.

خلیلی ورزنه فعال گردشگری ضمن اشاره به بی‌میلی بومگردی‌ها برای تمدید مجوز و با تاکید بر وضع نامناسب اقتصادی آنها به «جهان‌صنعت» گفت: واقعیت این است که در طول سال‌های اخیر گردشگری ابتدا به سبب همه‌گیری کرونا و در روزهای اخیر به دلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی آسیب دیده است. از سوی دیگر خیلی از افراد اقامتگاه‌های غیرمجاز داشته و در حال فعالیت هستند و نه به دنبال مجوز رفته و نه بررسی می‌شوند.

وی افزود: در چنین شرایطی حتی سایرینی که مجوز دارند، می‌گویند این چه کاری است که برای دریافت مجوز اقدام کرده و هزینه کنم. این اقامتگاه‌های بومگردی به راحتی اقدام به جذب گردشگر می‌کنند و اگر هم کسی اعتراض کند، می‌گویند این مسافران مهمانم بوده‌اند و مسوولان مربوطه نیز می‌گویند به دلیل اینکه به حوزه شخصی مربوط می‌شود امکان دخالت نداریم. این در حالی است که برای دریافت مجوز باید هزینه‌های گزافی صورت گیرد.

این فعال حوزه گردشگری در خاتمه خاطرنشان کرد:  «تداوم این شرایط، انگیزه فرار از مجوز را بیشتر می‌کند. برای عبور از این وضعیت باید با اقامتگاه‌های فاقد مجوز و غیرقانونی برخورد قانونی شود که تا به حال اتفاق نیفتاده است.»

باتوجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید راه‌حلی برای ساماندهی سازوکار و الزامات اعطای مجوز در حوزه بومگردی‌ها داشته باشد تا مانع بروز نابسامانی در این حوزه شود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 299347
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا