بورس در انتظار پول‌های وفادار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  انتشار خبر ابلاغ بسته ۱۰‌بندی حمایت فوری از بازار سرمایه که مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده شده است، توانست تا حدی به مثبت شدن روند بازار کمک کند. اما همچنان بازار سرمایه نتوانسته طبق وعده دولتمردان دولت سیزدهم به روند پایدار و رو به رشد خود جهت سرمایه‌گذاری وفادارانه بازگردد.

برخی کارشناسان معتقدند در هفته گذشته نیز دو خبر خوب دیگر در بازار سرمایه منتشر شده که می‌تواند در هفته آینده تاثیر‌گذار باشد، اولین خبر کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام و خبر دوم واریز ۱۱ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه است. تاثیر این خبرها احتمالا در هفته جاری بیشتر دیده خواهد شد.

اما همچنان کاهش قیمت کالا‌های جهانی یک تهدید برای بازار سرمایه محسوب می‌شود که با افزایش امید به بهبود شرایط اقتصادی دنیا، انتظار می‌رود که نزول کامودیتی‌ها متوقف شود.

با این حال اما به نظر می‌رسد برای چشم‌انداز مثبت داشتن به بازار نیازمند اصلاح مولفه‌های مهم‌تری در اقتصاد باشیم.

احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با روزنامه «جهان‌صنعت» می‌گوید: «زمانی که بازار دچار التهاب و هیجان غیرطبیعی می‌شود، طبیعتا بسته‌های حمایتی می‌توانند تا حدی به منطقی شدن روند معاملات کمک کنند. اما تا زمانی که ریشه‌های کلی اصلاح نشود نمی‌توان انتظار داشت که فضای کلی بازار تحت ‌تاثیر قرار گیرد و اثر آن موقتی است.

وی اظهار می‌کند: این بسته‌ها تا حدی می‌تواند عرضه از سمت بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها را کنترل کند که اثر آن را طی دو روز گذشته در بازار دیدیم. به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز شاهد اثر مثبت این بسته خواهیم بود اما از آنجایی که نگرانی سرمایه‌گذاران همچنان برطرف نشده نمی‌توان خیلی خوشبینانه وضعیت هفته‌ها و ماه‌های آینده را ارزیابی کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: سایه ریسک نرخ بهره همچنان به شدت روی بازار سرمایه سنگینی می‌کند، ریسک بازارهای جهانی، ریسک بودجه سال آینده و مولفه‌هایی که برای آن تعریف می‌شود هم اثرات بااهمیتی در روند بازار دارند.

رضاپور تاکید می‌کند: از سوی دیگر هنوز مساله قیمت‌گذاری دستوری حل و فصل نشده و اختلاف‌نظرها همچنان وجود دارد. همچنین ورود خودرو به بورس کالا به صورت قطره‌چکانی و با حجم‌های بسیار کم رخ می‌دهد و بسیاری از آزادسازی‌هایی که طی عمر دولت جدید وعده داده شده بودند عملی نشده‌اند.

وی می‌افزاید: واگذاری بلوک خودروسازها که چندین بار وعده داده شد و سر زمان خود انجام نشد هم می‌تواند به اعتماد بازار صدمه بزند. مجموعه این عوامل سبب می‌شود تا امید سرمایه‌گذاران به وعده‌های داده‌شده کمرنگ‌تر شود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: آنقدر پروسه‌های عملی شدن تصمیم‌ها طولانی است که از حیز انتفاع خارج می‌شود و طبیعتا دارویی که دیر به دست بیمار برسد نمی‌تواند اثر کافی داشته باشد.

رضاپور با تاکید بر اینکه ارزش دارایی شرکت‌ها رشدهای معناداری پیدا کرده است، اظهار می‌کند: اگر وعده‌های دولت مبنی بر شفافیت و مبارزه با رانت و به تبع آن اصلاح نرخ دلار نیمایی صورت پذیرد، بازار استعداد خوبی برای رشد دارد. اما باید منتظر محرک‌ها باشیم که در دوران رسیدگی به بودجه و بعد از آن می‌توان بارقه‌های امید را در بازار دید.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: اما اگر در قیمت‌گذاری دستوری پافشاری وجود داشته باشد و قیمت دلار نیمایی فاصله معناداری با بازار آزاد داشته باشد، سرمایه‌گذاران به خروج بیشتر از بازار سرمایه ترغیب می‌شوند. باید توجه داشت که سایر بازارها خود را با شرایط تورمی اقتصاد تطبیق می‌دهند اما نرخ فروش مستقیم شرکت‌ها به واسطه قیمت‌گذاری دستوری با مانع بزرگی روبه‌رو است.

رضاپور تصریح می‌کند: دلار نیما رانت و فسادی ایجاد می‌کند که از جیب سهامداران خارج می‌شود و به سمت کسی هدایت می‌شود که محصولات شرکت‌ها را خریده و در بازارهای دیگر معامله کند.

کدام گروه‌ها قابلیت رشد قیمت دارند؟

رضاپور همچنین در پاسخ به این سوال که کدام گروه‌ها قابلیت رشد بیشتری در بازار دارند می‌گوید: «تا به امروز گزارش‌های ۶ ماهه‌ای که به دست بازار رسیده است نشان می‌دهد که وضعیت صنایع پالایشگاهی، غذایی و سیمانی وضعیت موجهی دارند. همچنین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری سودهای پایداری داشته‌اند و قیمت‌های آنها با توجه به سودهای تقسیمی جذاب هستند. همچنین در گروه‌های دارویی و زراعت شرکت‌هایی بوده‌اند که گزارش‌های خوبی داده‌اند. بهتر است سرمایه‌گذاران شرکت‌ها را به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار دهند و تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین تاکید می‌کند: تا زمانی که اعتماد‌سازی صورت نگیرد نمی‌توان منتظر بود که پول‌های وفاداری وارد بازار شوند و وضعیت باثباتی در بازار ایجاد کنند.

وی می‌افزاید: بازار سرمایه باید به عنوان جذاب‌ترین بازار شناسایی شود، مساله‌ای که طی دو سال گذشته تجربه نشده و به جز معدود موارد فروشنده‌ها برندگان اصلی بازار سرمایه بودند اما این موضوع می‌تواند با رسیدن پالس‌های مثبت شرایط متفاوتی را تجربه کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 299573
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا