تندروها علیه تندروها

به گزارش جهان صنعت نیوز: نکته مهم در انتخابات اخیر این است که در این دوره تندروها در مقابل تندروها قرار گرفته‌اند و سرنوشت پارلمان و نخست‌وزیر آینده نیز به یک کرسی گره خورده است. در واقع این انتخابات به یک همه‌پرسی برای بازگشت نتانیاهو به قدرت بدل شده است. بحث بازگشت دوباره نتانیاهو که به فساد مالی متهم شده و اکنون نقش اپوزیسیون را در انتخابات کنونی بازی می‌کند در حالی جدی‌تر از گذشته شده که علاوه بر نتیجه نظرسنجی‌ها که حاکی از اقبال به اوست، چند هفته قبل نیز حزب افراطی صهیونیسم مذهبی طرحی به نام قانون و عدالت به منظور اصلاحات قضایی ارائه کرده که از آن به عنوان طرح نجات نتانیاهو یاد می‌شود، زیرا در این طرح قرار است نظارت بیشتری بر انتصابات قضایی صورت بگیرد و نقش دادستان کل نیز تضعیف شود.

جنون قانونگذاری

بنا بر گزارشی که روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرده است؛ سال‌هاست که جناح راست صهیونیستی یک کارگزار جدی ضد قضایی را در دستور کار دارد. لذا از آنجا که رژیم صهیونیستی قانون اساسی مدون و نوشته‌شده ندارد، همین امر در انتخابات پیش‌رو به یکی از بحث‌برانگیزترین مناقشات میان تندروها با جناح میانه و چپ تبدیل شده است.

  •  اوج این جنون قانون‌گذاری در سال ۲۰۱۸ و زمان تصویب قانون دولت ملی نمایان شد؛ جایی که طبق این قانون، یهودیان جایگاه بالاتری نسبت به سایر ساکنین سرزمین‌های اشغالی پیدا می‌کنند.

برخی از تحلیلگران معتقدند روی کار آمدن نتانیاهو و پیروزی قاطع تندروها در این انتخابات، منجر به ایجاد یک جنون قانون‌گذاری تبعیض‌آمیز خواهد شد؛ قوانینی که مخالفان را تحت فشار قرار داده و برای شهروندان عرب محدودیت‌های بیشتری ایجاد می‌کند. اوج این جنون قانونگذاری در سال ۲۰۱۸ و زمان تصویب قانون دولت ملی نمایان شد؛ جایی که طبق این قانون، یهودیان جایگاه بالاتری نسبت به سایر ساکنین سرزمین‌های اشغالی پیدا می‌کنند.

جمع تندروها

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد یکی از شانس‌های اصلی پیروزی در  انتخابات کنونی، بنیامین نتانیاهو است. او به عنوان رکورددار نخست‌وزیری در اسراییل، اکنون به اتهام کلاهبرداری و دریافت رشوه تحت پیگرد قانونی قرار دارد. با این حال گفته می‌شود که حزب او یعنی لیکود احتمال دارد بیشتر کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند.

از سوی دیگر یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت کنونی در کارزار انتخابات حضور دارد. او چند ماه قبل و به دلیل فروپاشی ائتلاف حزب حاکم روی کار آمده و  حالا بزرگ‌ترین دستاورد دوران خود را امضای توافقنامه دریایی با لبنان عنوان می‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که پس از حزب لیکود، یش آتید دومین حزب بزرگ در پارلمان آینده رژیم صهیونیستی باشد.

  •  بن گویر، وارث حزب غیرقانونی و نژادپرست کاخ است و اهمیتش در انتخابات فعلی این است که قول داده در صورت قدرت گرفتن، روند محاکمه نتانیاهو را لغو کند.

اما بحث‌برانگیزترین چهره در انتخابات کنونی، ایتامار بن گویر، رهبر حزب تندروی صهیونیسم مذهبی است که سابقه طولانی در اقدامات ضدعربی و حمایت از گروه‌های تندروی اسراییلی دارد. به گفته برخی از ناظران ممکن است حزب او که تا پیش از این نقشی جدی در فرآیند سیاسی نداشته، به سومین حزب بزرگ پارلمان تبدیل شود. حزب صهیونیسم مذهبی به شدت طرفدار ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری است و موضع شدیدی هم نسبت به فلسطینی‌های ساکن در این منطقه دارد.  در واقع بن گویر، وارث حزب غیرقانونی و نژادپرست کاخ است و اهمیتش در انتخابات فعلی این است که قول داده در صورت قدرت گرفتن، روند محاکمه نتانیاهو را لغو کند. یعنی همان بحث قانون‌گذاری افراطی که در بالا به آن اشاره شد یکی از برنامه‌های اصلی بن گویر و حزب اوست.

از سوی دیگر بنی گانتز وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و حزب او به عنوان چهارمین حزب بزرگ در این انتخابات تلقی می‌شود و اهمیت حضور وی در این است که گانتز یکی از مخالفان سرسخت بازگشت نتانیاهو به عرصه قدرت است.

دموکراسی ساختگی

در این رابطه مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی به خبرگزاری الجزیره می‌گوید: هر چند که اسراییل یک قدرت نظامی و اقتصادی در منطقه محسوب می‌شود، اما دموکراسی در آن کاملا تخیلی است. صهیونیست‌ها مدعی هستند که یک نظام یهودی و دموکراتیک تشکیل داده‌اند. اما در واقع هیچ‌کدام از این موارد درست نیست. وقتی کمتر از نیمی از یهودیان جهان در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند، دولت اسراییل به خود می‌بالد که دولت مردم یهود است. از سوی دیگر صهیونیست‌ها در حالی بر ۱۵ میلیون نفر حکومت می‌کنند که نیمی از آنها نه تنها یهودی نیستند، بلکه حتی حق رای هم ندارند. در واقع رژیم صهیونیستی دو قشر از مردم را به رسمیت می‌شناسد؛ یهودیانی که از حقوق کامل برخوردارند و فلسطینی‌هایی که باید با حقوق شهروندی به مراتب کمتر زندگی کنند.

دولت بحران‌زای!

از جمله موارد مهم در انتخابات فعلی اسراییل، خیز نتانیاهو برای بازگشت به قدرت است. حزب او نیز شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارد؛ به طوری که برخی ناظران این انتخابات را یک همه‌پرسی برای بازگشت یا عدم‌بازگشت نتانیاهو می‌دانند. با این تفاوت که اکنون نتانیاهو در نقش اپوزیسیون در این انتخابات ظاهر شده و با سایر رقبا مانند یائیر لاپید رقابت می‌کند. براساس گزارشی که یورونیوز منتشر کرده است، در آخرین نظرسنجی‌ها همچنان حزب لیکود تحت رهبری نتانیاهو را با کمی بیش از ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان بالاتر از حزب «یش آتید» تحت هدایت یائیر لاپید قرار داده که با پیشرفتی اندک انتظار می‌رود بین ۲۴ تا ۲۷ کرسی را از آن خود کند. جدا از دو حزب یادشده، ده‌ها حزب و تشکل سیاسی در این انتخابات مشارکت دارند که آرا و کرسی‌های تعلق گرفته به آنها در تشکیل دولت آینده به ویژه برای بنیامین نتانیاهو که با حمایت احزاب افراطی ارتدکس و راست افراطی در‌صدد کسب آستانه اکثریت و ۶۱ کرسی است، نقش حیاتی ایفا می‌کند. در این رابطه یکی از نزدیکان نخست‌وزیر فعلی اسراییل به خبرگزاری فرانسه گفته: «لاپید می‌داند که به طور مستقیم توان کسب ۶۱ کرسی پارلمان را ندارد بنابراین هدف او این است که نتانیاهو در کنار متحدانش به این آستانه دست پیدا نکنند.»

با این حال نتایج انتخابات اسراییل هر چه باشد و هر جریانی هم روی کار بیاید در تغییر سیاست‌های اساسی این رژیم تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. در واقع موجودیت و ساختار کلی این رژیم بحران‌زاست. بر این اساس اقداماتی مانند شهرک‌‌سازی در کرانه باختری، مواضع ضدایرانی و یارکشی در سطح منطقه‌ای از فرآیندهای اصلی اسراییل خواهد بود و تنها ممکن است چینش احزاب در پارلمان تا حدودی در قوانین داخل سرزمین‌های اشغالی جرح و تعدیل شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 300343
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا