صادرات برق به ترکیه در اوج کمبود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صادرات برق به ترکیه در حالی قرار است انجام شود که ناترازی برق در شبکه توزیع کشور در تابستان بنا به گفته اعضای سندیکای تولیدکنندگان برق حدود ۲۰ هزار مگاوات گزارش شد. این در حالی است که مقامات وزارت نیرو این میزان را حدود ۱۰ هزار مگاوات اعلام می‌کرد. با وجودی که کمبود برق فشار سنگینی به صنایع وارد کرده و خط تولید بسیاری از آنها متوقف بود، اما صادرات برق به کشورهای همسایه متوقف نشد.
براساس اعلام رسمی وزارت نیرو، در حال حاضر حدود ۸۰۰ مگاوات برق به افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شود و قرار است که ترکیه هم به این جمع اضافه شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش تولید برق براساس پیش‌بینی وزارت نیرو ظرف سه سال آینده به نتیجه خواهد رسید. این بدان معناست که اگر ترکیه هم به جمع بازارهای صادراتی ایران بپیوندد، تابستان آینده فشار بیشتری بر صنایع وارد خواهد شد.
با این حال آرش کردی مدیرعامل توانیر از عزم دولت برای صادرات برق به ترکیه خبر داده است.بنا به گفته کردی، در حال حاضر به ترکیه صادرات برق نداریم و در مرحله تست و راه‌اندازی پست بک تو بک وان هستیم. وی اظهار کرد: اجرای این طرح پیشرفت خوبی داشته و اگر به بهره‌برداری برسد می‌توانیم صادرات را آغاز کنیم. تاکنون نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد مرحله آزمایشی را طی کرده‌ایم.
مدیرعامل توانیر البته تاکید کرده که درحال حاضر وضعیت صادرات برق مطلوب است. او به ایسنا گفته مبادلات برق اهمیت زیادی دارد و با توجه به اینکه ایران کشوری انرژی‌خیز است می‌توانیم از منابع و ظرفیت‌های موجود در این بخش استفاده کنیم، تنها سه ماه در سال دچار محدودیت هستیم، لذا باید سیاست‌های صادراتی را حفظ کنیم و این به نفع کشور است.
کردی درباره سازوکار این قرارداد هم توضیح داده که قرار است مطابق قراردادهای بین‌المللی صادرات انجام شود، منع و مانعی برای صادرات وجود ندارد و به تعهداتمان در این زمینه پایبند هستیم.به گفته وی اکنون میزان صادرات برق حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخلاف آنچه که مدیرعامل توانیر گفته تولید برق با موانع کمبود گاز روبه‌رو است. در زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز، نیروگاه‌های گاز‌سوز با کمبود گاز مواجه هستند و هر سال دولت تصمیم می‌گیرد که به جای گاز به این نیروگاه‌ها فرآورده‌های نفتی بدهد؛ موضوعی که بنا به گفته کارشناسان هم تبعات زیست‌محیطی دارد؛ مثل مازوت‌سوزی و هم فرآورده‌های نفتی گران‌تر از گاز تمام می‌شود.
با این حال کردی اظهار امیدواری کرده که شاید امسال نیاز به مازوت‌سوزی پیدا نشود. او گفته است: «یا در حداقل خود اتفاق بیفتد به گونه‌ای که هم برق مصرفی کشور تامین شود و هم مازوت‌سوزی در آخرین اولویت مصرف سوخت قرار بگیرد.»براساس آمار سال گذشته ۱۶ نیروگاه برای تامین سوخت خود از ابتدای آبان شروع به مازوت‌سوزی کردند. امسال هم کمبود گاز بیش از ۲۵۰ میلیارد مترمکعب است و با توجه به تعهدات صادراتی و نیاز پتروشیمی‌ها و مصارف داخلی به نظر می‌رسد که نیروگاه‌ها چاره‌ای جز مازوت‌سوزی ندارند. با این حال مدیرعامل توانیر به مهر گفته است که برنامه‌ریزی‌هایی از سمت وزارتخانه‌های نفت و نیرو مبنی بر بهترین سوخت‌رسانی در فصل سرد سال وجود دارد.
کردی تاکید کرد: امیدواریم مانند سال گذشته که توانستیم از زمستان عبور کنیم امسال نیز بدون خاموشی و با همان برنامه سوخت‌رسانی نیروگاه‌ها پیش برویم. اما چند نکته وجود دارد: یکی بحث صرفه‌جویی سوخت گاز در زمستان است و دیگری نحوه تامین سوخت نیروگاه‌ها که اکنون در حال انجام و هماهنگی است. آن چیزی که ما به عنوان شبکه باید رعایت کنیم، رعایت آرایش تولید، به عبارتی بهترین آرایش تولید صرف و صلاح در نیروگاه‌ها از دست مسائلی هستند که باید در شبکه مورد توجه قرار گیرند.مدیرعامل توانیر تصریح کرد: تمام سعی ما بر این است که نیازی به مازوت‌سوزی پیدا نکنیم و یا در حداقل خود اتفاق بیفتد به گونه‌ای که هم برق مصرفی کشور تامین شود و هم سوخت مازوت در آخرین اولویت مصرف سوخت قرار بگیرد، در صورتی که به مرحله مازوت‌سوزی برسیم همان نیروگاه‌های سال گذشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 300459
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا