علل تعلیق اعطای جایزه جهانی به دکتر سیم‌فروش

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چندی قبل نام دکتر «ناصر سیم‌فروش» به عنوان برنده جایزه اورولوژیست برتر جهان در رسانه‌های داخلی منتشر شد. این در حالی بود که برخی پزشکان اعلام کردند دکتر سیم‌فروش برخلاف قوانین انجمن جهانی اورولوژی SIU، شخصا با رسانه‌ها مصاحبه و آنها را از این جایزه مطلع کرده است. همچنین در حالی برخی رسانه‌ها از جایزه اورولوژیست برتر جهان نام می‌بردند که عده‌ای بر این باورند اصولا عنوانی به نام اورولوژیست برتر جهان وجود ندارد. این در حالی‌ است که بخشی از بیانیه انجمن بین‌المللی اورولوژی آمده است؛ در اصل این تقدیرنامه، قدردانی از فعالیت‌های دکتر سیم‌فروش در ایجاد این انجمن و دستاوردهای ایشان است. در هر صورت جایزه شغلی برجسته، یکی از مهم‌ترین جوایز انجمن بین‌المللی اورولوژی جهان است که دارای اعتبار بالای علمی و بین‌المللی است. این جایزه به افرادی تعلق می‌گیرد که در دوران شغلی خود اثرات مهم و قابل‌توجهی در رشته اورولوژی داشته‌اند. دریافت این جایزه یک موفقیت و دستاورد مقطعی نیست بلکه مربوط به دستاورد طول عمر حرفه‌ای یک اورولوژیست است. به همین دلیل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره نوشته بود: «‌انتخاب دکتر سیم‌فروش به عنوان برنده جایزه شغلی برجسته در انجمن جهانی اورولوژی، یک افتخار بزرگ ملی و جهانی برای جامعه علمی و اورولوژی است و دستاوردی ارزنده و همچنین نقطه عطفی در اورولوژی و پزشکی ایران محسوب می‌شود، زیرا این جایزه برای اولین بار به کشوری غیرغربی اعطا شده است.» اما انتشار این خبر واکنش برخی از پزشکان ایرانی مقیم کانادا را هم برانگیخت. جمعی از پزشکان ایرانی- کانادایی با اعتراض به انجمن اورولوژی جهانی، خواستار خودداری از اعطای این جایزه به دکتر سیم‌فروش شدند. آنها با ادعای اینکه این جایزه حق دکتر سیم‌فروش نیست، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند: «‌انجمن بین‌المللی اورولوژی مونترال کانادا، سومین انجمن اورولوژی جهان است. این انجمن در سال ۱۹۹۷ و با کمک شمار زیادی از پزشکان در سراسر جهان از جمله دکتر سیم‌فروش تشکیل شده است. بنابراین، جایزه یادشده در اصل قدردانی از فعالیت‌های دکتر سیم‌فروش در ایجاد این انجمن و دستاوردهای ایشان است.» آنها تاکید کردند: «‌۲۳ دی‌ماه سال ۹۹ بیش از ۲۵۰۰ نفر از پزشکان، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهوری به تبیین مساله واکسن آمریکایی و انگلیسی پرداختند.

دکتر سیم‌فروش نیز یکی از امضاکنندگان این نامه بوده است.» این پزشکان گفته‌اند: «دکتر سیم‌فروش پزشک و جراح ماهری است اما به عنوان اورولوژیست نباید درخصوص واکسن کرونا اظهارنظر می‌کرد، زیرا در اوج پیک پنجم کرونا و به دلیل عدم واردات واکسن کرونا شهروندان زیادی را از دست داده‌ایم. همچنین ادعاهای زیادی درخصوص تفکر ایشان مطرح شده است.» برخی پزشکان نیز در توئیتر خود نوشته‌اند: «‌دکتر سیم‌فروش اجازه معاینه و جراحی بیمار مرد توسط پزشک زن را نمی‌داده است، یا حتی بالعکس. همین امر منجر به آسیب به بیماران زیادی شده بود، زیرا همیشه یک پزشک مرد در اورژانس شهرستان‌ها یا حتی تهران یافت نمی‌شود. چنین رفتارهای دلسرد‌کننده‌ای منجر به مهاجرت تعداد زیادی از پزشکان شده است.» در نهایت تعدادی از پزشکان ایرانی ساکن کانادا با ارسال نامه اعتراضی به وزیر امور خارجه کانادا، مانع صدور ویزای دکتر سیم‌فروش شدند. از قضا در حالی دو روز به برگزاری این همایش مانده است که هنوز ویزای دکتر سیم‌فروش صادر نشده است. به همین دلایل این متخصص اورولوژی نه تنها برای دریافت جایزه به کانادا نمی‌رود بلکه جامعه بین‌المللی اورولوژی در اقدامی دیگر اعطای جایزه به دکتر سیم‌فروش، متخصص اورولوژی و مشاور عالی وزیر بهداشت را به تعویق انداخته است؛ موضوعی که واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و میان پزشکان داشته است.

بیانیه انجمن بین‌المللی اورولوژی

در همین حال انجمن بین‌المللی اورولوژی در پاسخ به حواشی به وجود آمده، اعطای این جایزه را به دلیل شبهات به‌وجود‌آمده تعلیق و اعلام کرد: پس از تکمیل اطلاعات درخصوص دکتر سیم‌فروش، تصمیم‌گیری می‌کند. در متن کامل این بیانیه آمده است: «چهل و دومین کنگره انجمن بین‌المللی اورولوژی (SIU) از ۹ تا ۱۳ نوامبر در مونترال در کاخ کنگره‌های مونترال برگزار می‌شود. ماموریت این انجمن معرفی اورولوژیست‌های سراسر کشور به جهان است. همچنین این انجمن خواستار همکاری بین‌المللی این افراد در زمینه آموزش و پژوهش است تا بالاترین استانداردهای مراقبت‌های اورولوژی را برای بیماران خود انجام دهند. معمولا کمیته جوایز این انجمن به طور رسمی و عمومی از قصد خود برای دادن جایزه به افراد پیشاپیش اعلام خبر نمی‌کند. با این حال، قصد SIU برای قدردانی از دکتر «ناصر سیم‌فروش» با اعطای جایزه شغلی برجسته برای دستاوردهای پزشکی او در اورولوژی بود؛ اما این امر در ژوییه سال جاری در مطبوعات ایران منتشر شده بود. در پی انتشار این خبر، تعدادی ایمیل در خصوص دکتر سیم‌فروش دریافت کرده‌ایم، با اینکه قابل توجه بود اما به نظر ما ادعاهای بی‌اساسی است. در هر صورت با توجه به شرایط از دکتر سیم‌فروش در مورد این ادعاها درخواست پاسخی شفاف کردیم، تا آن زمان اعطای جایزه شغلی ممتاز به تعویق خواهد افتاد. این روند تا پایان امسال روشن خواهد شد. انجمن بین‌المللی اورولوژی هیچ اظهار نظر دیگری در این مورد ندارد. پس از دریافت پاسخ دکتر سیم‌فروش بار دیگر تحقیقات شروع می‌شود، آن زمان در خصوص اعطای جایزه صحبت می‌کنیم.»

جایزه را قبول نمی‌کنم

اما دکتر «ناصر سیم‌فروش» مشاور عالی وزیر بهداشت در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم نباید مسائل سیاسی با علمی قاطی شود. با وجود اینکه ۲ روز به برگزاری این همایش مانده، هنوز ویزایی برای من صادر نشده است. به همین دلیل به احتمال زیاد به این همایش نخواهم رفت. حتی جایزه را قبول نخواهم کرد، زیرا برخی ایرانی‌های ساکن کانادا به وزیر امور خارجه کانادا و انجمن بین‌المللی اورولوژی برای عدم صدور ویزا و دریافت جایزه در این کنگره نامه نوشتند، به همین دلیل میلی به رفتن نخواهم داشت. آنها امضای بنده را درخصوص واکسن کرونا مطرح کردند. همچنین گفتند عضو بسیج هستم و با نظام کار می‌کنم. انجمن بین‌المللی اورولوژی نیز درخصوص این موارد با بنده صحبت کردند، من هم به صراحت اعلام کردم بله عضو بسیج پزشکان هستم. به همین دلایل هم جایزه را دریافت نمی‌کنم و علاوه بر این دیگر عضو این انجمن نخواهم بود و از آن استعفا می‌دهم. آن زمان مقام معظم رهبری اعلام کرده بودند، واکسن‌های کرونا ساخت انگلیس و آمریکا وارد کشور نشوند. برخی افراد بر این عقیده‌اند که به دلیل وجود این نامه، تعداد زیادی از مردم جان‌شان را از دست دادند. این در حالی است که در همان دوران، تعداد زیادی از واکسن‌های روسی، چینی و هندی به کشور وارد شدند. چه‌بسا ایران سازنده بهترین واکسن کرونای دنیا بوده است. به نظرم برخی افراد از این قضیه سوختند به همین دلیل عقده‌گشایی می‌کنند، زیرا برخلاف تصورات، واکسن کرونا به موقع خریداری شد اما نه از کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند و به آنها اعتماد نداشتیم. در هر صورت تنها متخصص اورولوژی ایرانی که به این برنامه دعوت شده بود، من بودم. اما یک پزشک ایرانی دیگر در این کنگره حضور دارد که قرار است دو مقاله‌ بنده را ارائه کند.

ماجرای ضرب و شتم در اتاق عمل

سیم‌فروش درباره اتفاقی که به ضرب و شتم وی توسط یک پزشک منتهی شد، نیز گفت: چند روز پیش یکی از پزشکان بیمارستان نیکان پرسید از اردبیل خبر داری؟! من هم به ایشان گفتم خیر اطلاعی ندارم. ایشان هم در پاسخ گفتند، دانش‌آموزان شعار داده‌اند و تعدادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و یک نفر در نهایت کشته شده است. ایشان نظر بنده را در این خصوص خواستند اما بنده بارها به ایشان گفتم که اطلاعی از ماجرا ندارم و نظری هم نمی‌توانم ارائه کنم. اما ایشان به یکباره عصبانی شدند و با الفاظ رکیک و مشت گره کرده به بنده حمله‌ور شدند، من هم به ایشان گفتم وطن‌فروش، البته از ایشان شکایتی در مراجع قضایی نکردم اما رییس بیمارستان صلاح دید که ایشان برای مدتی به بیمارستان نیاید و کادر درمان بیمارستان هم ایشان را بی‌ادب و بداخلاق می‌شناسند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کبودی دنده‌های خود اظهار کرد: کبودی‌های بدنم هنوز خوب نشده است اما اینکه یک پزشک بدون هیچ دلیلی همکار خود را مورد ضرب و شتم قرار دهد، امری عجیب و دور از اخلاق پزشکی است. رفتار ایشان نشان از احتمال مشکلات روانی بود. متخصص اورولوژی ادامه داد: انجمن اورولوژی ایران تاکنون به هیچ‌کدام از این دو موضوع واکنشی نشان نداده است. البته تعدادی از پزشکان در حمایت از بنده اعتراض خود را به گوش انجمن رسانده‌اند، اما با این حال آن پزشک خاطی ارزشی ندارد که موضوع بزرگ شود. از طرفی هر دو موضوع در توئیتر وارونه بازتاب یافته است. من هیچ نظری درخصوص اعتراضات مردمی نداشتم و ندارم. آن پزشک بدون هیچ مقدمه به بنده حمله کرده است. در هر ‌حال این پزشک به رییس بیمارستان درباره اقدام خود اعتراف کرده است. از همان روز تاکنون این پزشک موقتا اجازه ورود به بیمارستان را ندارد.

اطلاع نداریم ولی حمایت می‌کنیم

دکتر «حسن جمشیدیان» بازرس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به عدم اطلاع دقیق از ماجرای پیش‌آمده برای دکتر سیم‌فروش به «جهان صنعت» گفت: اطلاع دقیقی در مورد ماجراهای ایشان ندارم اما از اینکه برای دریافت جایزه به کانادا تشریف نمی‌برند، ناراحت شدم. با این حال انجمن اورولوژی ایران از ایشان و اتفاقات پیش‌آمده حمایت لازم و کافی را خواهد کرد.

اخبار برگزیده
شناسه : 302502
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا