حصول نتیجه با آژانس؛ افزایش احتمال ازسرگیری مذاکرات برجام

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بارها ایران اعلام کرده بود که به دلیل مختومه شدن پرونده pmd در جریان انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ این ادعا‌ها اولا ادعا‌های تاریخ‌گذشته است و ثانیا برمبنای اسناد مجعولی است که رژیم صهیونیستی ارائه کرده و به همین خاطر ایران نمی‌خواهد به این ادعا‌ها مشروعیت بدهد؛ چون مشروعیت دادن به این ادعا‌ها مستلزم این است که در ادامه هم در موارد دیگری نیز تکرار شود. با این حال آژانس می‌گفت یک مساله فنی است و نه یک مساله سیاسی و جدای از مذاکرات احیای برجام آژانس باید به وظیفه نظارتی خود عمل کند. این کش و قوس در جریان مذاکراتی که تقریبا در طول یک سال اخیر در جریان بوده ادامه داشت تا اینکه در نهایت در شهریور ماه امسال رویترز به نقل از منبعی که نامش را افشا نکرد، مدعی شد که ایران از درخواست بستن پرونده این ۳ مکان عقب‌نشینی کرده و حاضر شده که بازرسی‌ها را در یک مذاکرات و سازوکار فنی بپذیرد تا مساله مختومه اعلام شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه بیان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که احتمالا هیاتی که از ایران به وین اعزام شده، از آژانس می‌خواهد و این ابتکار را اعلام می‌کند که یک جدول زمان‌بندی برای بررسی این موضوع تنظیم شود و در جریان تنظیم این جدول زمان‌بندی به موازات مذاکرات احیای برجام در نهایت به بستن این پرونده منجر و احیای برجام منعقد شود. یعنی این مساله در عین حال که متمایز از مذاکرات برجام است به موازات آن پیش برود تا هر دو مساله با هم به نتیجه برسند؛ احتمالا ابتکار ایران این باشد.

کیانی اظهارات اخیر دولت آمریکا و مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره مذاکره برجام را تشریح کرد و گفت: اظهارات آنها این نبوده که پرونده مذاکرات را بسته‌ایم و دیگر قصدی برای مذاکره نداریم؛ جوزف بورل چند روز پیش گفت: «ما دو مساله را از هم متمایز می‌دانیم، مذاکرات احیای برجام ارتباطی به حوادث اخیر ایران ندارد.» همان‌طور که به ادعای خودشان بر حقوق بشر حساس هستند و رفتار حکومت ایران را نظاره می‌کنند، در عین حال مساله دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای را هم به طور جداگانه بررسی می‌کنند. یعنی این طور نیست که به خاطر ادعا‌ها و حساسیت‌های اخیر که نسبت به حوادث ایران نشان داده‌اند، مذاکرات را کاملا کنار بگذارند.

وی با اشاره به برخی از تحولات اخیر ادامه داد: در آمریکا هم یک اختلاف‌نظر به خاطر تحولات اخیر در اسراییل وجود دارد که این اختلاف‌نظر تشدید می‌شود؛ اینکه آیا ما به دلیل حوادث اخیر ایران و برای حفظ پرستیژ و وجهه آمریکا در خصوص موضوع حقوق بشری که از خودش نشان می‌دهد، باید مذاکرات هسته‌ای را کنار بگذاریم یا برعکس؟ اتفاقا باید بر مذاکرات تمرکز کنیم و به نتیجه برسیم زیرا به زعم خودشان مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شوند. این اختلاف‌نظر بدین خاطر است که بخش‌های نومحافظه‌کار و بخش‌هایی که به جناح راست اسراییل خیلی نزدیک هستند، به خصوص اخیرا با توجه به پیروزی نتانیاهو در اسراییل معتقدند که ما باید مذاکرات را کنار بگذاریم و فشار حداکثری را ادامه دهیم. بخش‌هایی که به دولت بایدن نزدیک هستند و حداقل به جناح مرکزی و جناح چپ حزب دموکرات نزدیک هستند معتقدند که اتفاقا دولتی که به زعم آنها در ایران حقوق بشر را نقض می‌کند بهتر است به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند چون این طور نقض حقوق بشر بیشتر می‌شود.

کیانی در پایان تاکید کرد: اتفاقا باید مذاکرات را ادامه داد. اینکه رابرت مالی اعلام کرده که فعلا مذاکرات در اولویت ما نیست، به دلیل حوادث اخیر ایران است چون آنها مجبورند پاسخی به رسانه‌ها و سیاستمداران داخلی‌شان بدهند. اما اگر این ابتکار عمل در مذاکرات وین بین ایران و آژانس به نتیجه برسد به احتمال زیاد مذاکرات برجام بعد از انتخابات کنگره آمریکا دوباره از سر گرفته می‌شود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 302937
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا