هدف؛ ارتباط برقی با روسیه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته محرابیان سنکرون اولیه با شبکه روسیه انجام شده و اقدامات فنی برای سنکرون مشترک شبکه برق بین ایران، آذربایجان، ارمنستان و روسیه انجام شده است، تا بتوانیم با روسیه ارتباط برقی داشته باشیم و این باعث پایداری برق کشور می‌شود. کمبود برق در دو سال گذشته به چالش بزرگ وزارت نیرو تبدیل شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در تابستان دو سال اخیر کشور با بیش از ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق در شبکه توزیع روبه‌رو بوده که برای مدیریت این کمبود تصمیم به قطع برق صنایع گرفته شد. هرچند وزارت نیرو برنامه‌هایی برای افزایش تولید برق رونمایی کرده است با این حال به نظر می‌رسد که طرح توسعه نیروگاه‌ها و یا استفاده از برق تجدیدپذیر طرح‌هایی میان‌مدتی است که به این زودی قابل دستیابی نیست.

علاوه بر قطع برق صنایع، راهکار دیگر وزارت نیرو برای حل کمبود برق، واردات است؛ موضوعی که حالا به گفته محرابیان اقدامات اولیه آن انجام شده است. او می‌گوید: تبادل برق جزو برنامه‌های وزارت نیرو است، در زمان‌هایی که نیاز به برق داریم برق را از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان وارد می‌کنیم. همین طور در زمان‌هایی که برق مازاد داریم نسبت به صادرات برق اقدام خواهیم کرد البته تبادلات برق را همان‌طور که در قراردادهای سال گذشته داشتیم ادامه می‌دهیم.

او تاکید کرده هدف این است که با روس‌ها ارتباط برقی داشته باشیم و این مساله باعث پایدارسازی برق کشور می‌شود و امکان تامین برق در فصول مختلف را فراهم می‌کند. اکنون در حال تقویت بخش‌های فنی برای توسعه هستیم.

به گفته وی موضوع تهاتر جزو برنامه‌های اصلی مذاکره‌کنندگان است، زمانی که نیاز داریم برق را از کشورهای مختلف از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان وارد می‌کنیم و زمانی که مازاد داریم به کشورهای نیازمند صادر می‌کنیم. البته تبادل برق را همان‌گونه که در قراردادهای سال گذشته داشتیم ادامه می‌دهیم.

روزگذشته بیست‌ودومین نمایشگاه برق آغاز به کار کرد. وزیر نیرو در جریان افتتاح این نمایشگاه گفت: صنعت برق اکنون در ریل خوبی قرار گرفته و از توانمندی بالایی هم برخوردار است به طوری که ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق در داخل تولید می‌شود. این صنعت اکنون برای رفع ناترازی‌ها و هم برای رشد اقتصادی از ظرفیت خوبی برخوردار است.

محرابیان با بیان اینکه هدفگذاری ما آن است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز شاهد بهینه‌سازی مصرف باشیم تا شدت مصرف کاهش یابد، تصریح کرد: تلاش می‌شود تولید برق کشور معطوف به رشد تولید و صنعت کشور باشد.

به گفته وزیر نیرو امسال تابستان در بخش خانگی شاهد کاهش مصرف بدون قطعی برق بودیم. میزان صرفه‌جویی حاصل شده در بخش خانگی و تجاری به بخش صنعت و تولید کشور اختصاص داده شد و این مسیر ادامه خواهد یافت.

مخازن نیروگاه‌ها با مازوت شارژ می‌شود

در حالی که کارشناسان محیط‌زیست نسبت به پیامدهای استفاده نیروگاه‌ها از مازوت بارها هشدار داده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد که امسال هم کمبود گاز نیروگاه‌ها با مازوت قرار است جبران شود. ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی اعلام کرد که سوخت نیروگاه‌ها با توجه به نیاز شبکه برق و مباحث محیط‌زیستی استفاده می‌شوند و در این زمینه نگرانی وجود ندارد، وضعیت تحویلی سوخت با توجه به شرایط، تغییر می‌کند.

این مقام وزارت نیرو هم در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی برق این خبر را اعلام کرد. او درباره برخی موضوعات مطروحه جهت برنامه‌ریزی برای مصرف ۳۵ میلیون مترمکعب مازوت در نیروگاه‌ها که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، عنوان کرد: برای تامین نیاز برق مردم عزیز کشورمان، سوخت مایع اولویت دوم نیروگاه‌های حرارتی کشور است.

اسکندری همچنین گفت که دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت در مخازن نیروگاه‌ها برای تامین برق پایدار پیک زمستان امسال ذخیره‌سازی شده است.

به گفته وی با توجه به اینکه مصارف خانگی در زمستان بسیار افزایش پیدا می‌کند گاز تحویلی نیروگاه‌ها محدود شده و سوخت مایع جایگزین می‌شود. در این رابطه هماهنگی مناسبی بین وزارت نیرو و وزارت نفت وجود دارد و مجموعه پخش و پالایش کشور تلاش می‌کنند نیاز نیروگاه‌ها را تامین کنند که تاکنون این اقدام به خوبی انجام شده است.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه برخی موضوعات مطروحه جهت برنامه‌ریزی برای مصرف ۳۵ میلیون مترمکعب مازوت در نیروگاه‌ها که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، اظهار کرد: برای تامین نیاز برق مردم، سوخت مایع اولویت دوم نیروگاه‌های حرارتی کشور است.

۶۰۰ مگاوات برق جدید

این مقام وزارت نیرو در ادامه از افزایش ظرفیت تولید نیروگاه خبرداد و گفت: تا پیک برق آینده نزدیک به ۶٠٠ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی افزوده خواهد شد.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه موضوع قیمت برق در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را کارشناسان اقتصادی بررسی و باتوجه به مباحث کلان انرژی کشور تصمیم خواهند گرفت، گفت: یکی از موضوعات جدی توسعه نیروگاهی کشور، تکمیل سیکل‌ ترکیبی نیروگاه‌ها و به عبارتی ساخت بخش بخار است.

وی با بیان اینکه از لحاظ راندمان نیروگاه‌ها جزو کشورهای در حال توسعه و یا از میانگین به بالا در دنیا هستیم، گفت: جهت‌گیری مجموعه برق حرارتی کشور به سمتی است که بخش بخار نیروگاه‌هایی که بدون مصرف سوخت برق تولید می‌کنند را در برنامه اصلی خود قرار دهد و در سایر بخش‌ها هم نیروگاه‌های کلاس F و بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 307206
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا