اولین قطع ارتباط پس از اعتراضات

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا این خبر را اعلام کرده و گفته «تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفتگوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود.»

البته او مشخص نکرده چه گفت‌وگوهای مستقیمی و با چه موضوعاتی در حزیان بوده که آنها قطع خواهند شد.

او با اشاره به اعتراضات اخیر داخلی ایران گفته «اروپا چشمان خود را روی معترضانی که چشم امید به ما دارند، نخواهند بست.» 

رئیس پارلمان اروپا همچنین با انتقاد از صدور حکم اعدام برای برخی از حاضران در وقایع اخیر از اعمال تحریم‌ها علیه ایران تاکید استقبال کرد و گفت: «نمایندگان پارلمان در همین راستا تصمیم گرفتند تا اطلاع ثانوی هیچ تماس مستقیمی میان پارلمان اروپا و همتایان رسمی ایران برقرار نکنند.»

با این وجود وزارت خارجه جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به قطع ارتباط میان ایران و پارلمان اروپا نشان نداده است. اما ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته «پارلمان اروپا در تعیین سیاست خارجی کشورهای اروپایی اثربخشی مهمی ندارد لذا بیش از اینکه تاثیر واقعی برای این ماجرا دیده باشیم آن را نواختن بر طبق توخالی می‌دانیم.» او گفته «در دو سال گذشته تماس مستقیمی بین مجلس ایران و پارلمان اروپا وجود نداشته است.»

با اینکه سخنگوی‌کمیسیون امنیت ملی مجلس، ارتباط با پارلمان اروپا را محدود به مجلس تصور می‌کند، این نهاد را «کاره‌ای» محسوب نمی‌کند، اما این پارلمان در اتحادیه اروپا، نهاد قانون‌گذاری محسوب می‌شود. نمایندگان این پارلمان مستقیما با رای شهروندان کشورهای عضو این نهاد انتخاب می‌شوند.

از سوی دیگر با توجه به قطعنامه تصویب شده در‌ پاییز ۱۳۹۵، توافقاتی که صورت گرفته بوده، احتمالا معلق می‌شوند.

آیان ۹۵ بود که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای «عادی‌سازی» روابط خود با ایران را تصویب کرده بود. پیش از تصویب این قطعنامه، گزارشگر نشست پارلمان اروپا به تشریح این قطعنامه پرداخت. او گفته بود با این قطعنامه، «روابط حقوق بشری، سیاسی و اقتصادی میان ایران و اتحادیه اروپا» از سر گرفته خواهد شد.

طبق این سند، «همکاری‌های امنیتی در خاورمیانه، همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، ارتقاء رایزنی‌های سیاسی، و گفت‌وگو در خصوص موضوعات اجتماعی» شامل موضوعات همکاری بین ایران و اروپا می‌شدند.

همچنین «اعتمادسازی در زمینه امنیت کشتیرانی در خلیج فارس»، «هدف گذاری برای رسیدن به یک توافق همکاری و شراکت» و «پیمان سرمایه‌گذاری مشترک میان این اتحادیه و تهران»، «احیای گفت‌وگوهای بین المجالس» از موارد دیگر این قطعنامه بود.

مورد دیگر «ایفای نقش گسترده‌تر یورونیوز فارسی» بود که احتمالا با اقدام اخیر پارلمان اروپا، جمهوری اسلامی نیز در پاسخ بخواهد فعالیت این شبکه در ایران محدود کند و شاید هم وبسایت این شبکه در ایران مشمول فیلترینگ شود.

پس از آغاز اعتراضات داخلی ایران نهادها و دولت‌های اروپایی و همچنین دولت‌های آمریکا و کانادا تحریم‌های حقوق‌بشری علیه ایران تصویب و اعمال کردند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 307715
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا