موتور روشن خودرویی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاخص کل بورس تهران در ابتدای آبان ماه سال جاری در سطح یک میلیون و ۳۰۹ هزار واحدی قرار داشت. روند نزولی شاخص که از ماه‌ها قبل از آنآغاز شده بود به آبان نیز سرایت کرد و شاخص را تا محدوده یک میلیون ۲۴۰ هزار واحد فرو برد. اما از آن محدوده بود که رالی پر سرعت بورس تهرانآغاز شد. ۱۸۵ هزار واحد افزایش تنها در دو هفته نماگر اصل تالار شیشه‌ای را تا ارتفاع یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی بالا برد.
در همین حال محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با جهان صنعت می گوید: « با توجه به اینکه در روز آخر هفته کاری شاهد افزایشعرضه بودیم؛به نظر می‌رسد در ابتدای هفته شاهد افزایش عرضه در بازار خواهیم بود. ولی به شرط‌ها و شروط‌ها روند بورس در ادامه تغییر خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اگر ارزش معاملات و ورود نقدینگی به بازار افزایش یابد می‌توانیم بازار را مثبت ارزیابی کنیم، می افزاید: نماد‌های خودرویی در حالیابتدای هفته مورد استقبال قرار گرفته بود که در آخر بازار شاهد افزایش عرضه در این نماد‌ها بودیم هرچند هنوز این نماد‌ها در حکم لیدر بازار سهامهستند.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می کند: ازآنجایی که سودآوری برخی از شرکت‌های بورسی بسته به قیمت دلار است، افزایش قیمت دلار می‌تواندمحرک خوبی برای بازار باشد.
وی ادامه می دهد: به طور قطع زمانی که نرخ سود بین بانکی کاهشی باشد، دلار نیما شکاف را پر کند و نرخ کامودیتی‌ها و نرخ‌های جهانی شرایطمطلوبی داشته باشند، می‌توانیم بگوییم بازار ما حرکت خوبی را آغاز خواهد کرد؛ ولی از جهات بنیادی بورس در شرایط فعلی ارزنده است تا زمانی که اینریسک‌های سیستماتیک را بتوانیم حل کنیم وگرنه از نظر نقدینگی و حمایت نقدینگی فقط چند وقتی می‌توانیم بازار را مثبت نگه داریم.

چند وقتی است که بورس تهران به دو دسته تقسیم شده است. یک سمت گروه خودرویی با حجم بالا در مسیر صعودی حرکت می‌کند و در سمت بعدی،دیگر صنایع با روند بسیار کم‌نوسان و کم‌حجم، روندهای متعادل و حتی بعضا منفی را دنبال می‌کنند. عرضه خودرو در بورس کالا را می‌توان یکی ازمهم‌ترین اتفاقات رخ داده طی سالیان گذشته در این صنعت دانست. از زمان شروع قیمت‌گذاری دستوری برای خودروسازان در سال‌های گذشته باعثشده بود که بزرگترین شرکت‌های این صنعت با ضرر و زیان زیادی مواجه شوند و هرچه تولیدات افزایش می‌یافت این زیان نیز بیشتر می‌شد. اما اکنون بهنظر می‌رسد که شرایط نسبت به قبل تغییرات مهمی را تجربه کرده باشد و حتی تداوم این موضوع با عرضه انواع بیشتری از خودروها، به سودآوریخودروسازان در ادامه نیز منجر شود.

روز چهارشنبه نیز خبر آمد که شرکت ایران خودرو در نظر دارد خودروی تارا و ۲۰۷ اتوماتیک را نیز ۸ آذرماه راهی بورس کالا کند تا محصولات دیگرینیز بتوانند از قید اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد رها شوند. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا نیز به تقاضای موجود برای گروه خودروییادامه دهد. در کنار این موضوع گفته می‌شود که بحث واگذاری بلوک دولتی خودروسازان همچنان در دستور کار است. احسان خاندوزی وزیر اقتصادعنوان کرده است که در هفته‌های آینده سهام وثیقه این شرکت‌ها جایگزین خواهد شد تا هرچه سریعتر واگذاری بلوک خودروسازان انجام شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 308246
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا