لزوم توجه به پتانسیل های داخلی در واردات تریلر یخچال دار

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که کمبود کامیون‌های یخچال‌دار همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات در حوزه صادرات محصولات کشاورزی کشور مطرح بوده است و آزادسازی واردات این کالا مثبت به نظر می رسد اما به گفته کارشناسان، در این رابطه باید از پتانسیل های ساخت داخل نیز بهره برد.

علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در نامه‌ای به گمرکات سراسر کشور موضوع واردات تریلر یخچال دار را ابلاغ کرد. در این نامه که ۳۰ آبان ماه صادر شده، آمده است: با عنایت به بند یک از صورتجلسه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ کمیته ماده یک آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مبنی بر موافقت با واردات تریلر یخچال دار به صورت مستعمل، موضوع اعلام و ضوابط و مقررات سازمان ملی استاندارد در خصوص واردات تریلر یخچال دار ارسال می شود.  

در همین خصوص دبیر فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران به «جهان صنعت نیوز» گفت: بنده به طور کلی با واردات اقلامی که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد، مخالفم.

محسن نقاشی افزود: ما در کشور تولیدکنندگانی داریم که توان ساخت اتاق های یخچال دارد را دارند و تنها به دلیل کمبود حمایت های دولت نمی توانند به خوبی کار کنند. مسوولان کشو اگر میخواهند مشکلات موجود در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را برای جلوگیری از فساد این محصولات حل کنند، باید تولید بخشی از کامیون های یخچال دار که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد را به تولیدکنندگان داخلی بسپارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال امکان تولید کمپرسور کامیون های یخچال دارد در کشور وجود ندارد و این بخش باید از طریق واردات تامین شود اما در ارتباط با اتاق های یخچال دار در حوزه تولید داخل پتانسیل وجود دارد.

ضعف در حوزه بسته بندی

دبیر فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران بیان کرد: اگر قرار باشد کامیون های یخچال دار به طور کامل وارد شود، می توان گفت که رانتی پشت این قضیه است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه تولید اقلامی که دانش و دستگاه های مخصوص آنها را نداریم، تسلیم هستیم و چاره ای جز واردات نداریم. به عنوان مثال در بحث بسته بندی، کاری زیادی انجام نشده و در این زمینه ضعف وجود دارد.

نقاشی ادامه داد: این در حالی است که  در این رابطه نیز باید شرکت های دانش بنیان را تقویت کنیم تا توان تولید داشته باشند.  

تریلر یخچالی چیست؟

تریلی یخچالی یا تریلر یخچالی به نوعی از تریلی ها گفته می شود که ظاهر این نوع کامیون ها بسیار شبیه به تریلی های معمولی بوده با این تفاوت که در قسمت بار (کانتینر) آن از یک یخچال بزرگ استفاده شده است.

کاربرد تریلر یخچال دار که با نام تریلی یخچال دار نیز شناخته می شود برای انتقال مواد لبنی و گوشت در حجم بالا و مسافت بسیار طولانی می باشد همچنین از دیگر کاربرد های تریلی یخچالی  می توان به حمل و نقل میوه های حساس مانند توت فرنگی که نیاز به دمای پایین و ثابت برای طولانی مدت دارد اشاره نمود. البته تریلر یخچالی قابلیت حمل بارهای دیگر را در صورت لزوم دارد و می توان از آن استفاده کرد.

امروزه با افزایش جمعیت و گرم شدن هوای کره زمین نسبت به گذشته این امر ضروری است که بتوان مواد فاسد شدنی همچون گوشت را برای برای مدت طولانی تری جهت انتقال به سایر نقاط کره زمین نگهداری و حفظ کرد به همین منظور تولید و اختراع تریلر یخچالی به مراتب کار را برای انتقال این گونه مواد بسیار آسان کرده است.

۶ شرط واردات

گفتنی است  درباره واردات تریلرهای یخچال‌دار مستعمل، ۶ شرط از سوی گمرک الزامی اعلام است. اول، اینکه تریلرهای وارداتی باید ساخت کشورهای عضو اتحادیه اروپا انگلیس، ژاپن و یا کره جنوبی باشند.

دوم، شماره ایمارک تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) بر روی پلاک شناسایی تریلر نصب و مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۲۴ باشد.

سوم، تریلر با الزامات چک لیست بازرسی فیزیکی بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۲۴ مطابقت داشته باشد و بدون هیچ‌گونه نقص و بدون نیاز به تعمیر آماده بهره‌برداری مطابق قوانین و مقررات و استانداردهای مربوطه باشد.

چهارم، تریلر فاقد هرگونه عیوب در شاسی و بدنه مطابق الزامات چک لیست استاندارد شماره ۶۹۲۴ باشد.

پنجم، بر اساس بند ۴ جز ۱ بند ک تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، حداکثر ۵ سال ساخت باشد.

ششم، تعهد واردکننده مبنی بر پذیرش کلیه مسئولیت‌های مترتب از واردات تریلرهای موضوع و ارائه خدمات پس از فروش، انجام معاینه فنی در مراکز معتبر قبل از شماره‌گذاری وفق ضوابط و مقررات جاری دریافت شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 308255
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا