خطاهای عرضه خودرو در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمدرضا نجفی منش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  ضمن بیان اینکه خودروی ۲۰۷ با موفقیت در بورس عرضه شد، گفت: عرضه ۲۰۷ در بورس کالا تنها موجب باخت دلالان شد. پیشتر حدود شش میلیون نفر برای ۱۰ هزار خودرو صف کشیده بودند.
این صحبت ها نشان می دهد که قرار است موضوع قرعه کشی خودرو نیز به زودی حذف شود. قرعه کشی ای که شبیه به یک لاتاری برای عده ای سودآور بود و دست مردم عادی به خودرو با قیمت مصوب کوتاه بود. حالا قرار است بورس کالا شکل بازار خودرو را واقعی کند و از این چند نرخی بودن و سردرگمی قیمت نجات دهد.
اما آیا عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به متعادل شدن بازار خودرو نیز منجر شود؟
حسین دلاور کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با جهان صنعت نیوز در این خصوص می‌گوید: «عرضه خودرو در بورس می‌تواند در زمینه کشف قیمت کمک کند. مردم در بورس کالا عدد پایین تری از قیمت بازار را برای خودرو می پردازند و در عین حال با قیمتی بیش از قیمت مصوب این اقدام انجام می‌شود.
وی می افزاید: این کار می تواند به تدریج قیمت دستوری و مصوب خودرو را حذف کند که در ادامه آن قرعه کشی نیز از این فرآیند حذف می شود.
دلارو اما تصریح می‌کند: اما اینکه بازار به تعادل برسد در شرایط فعلی صنعت خودرو آنچنان امکان پذیر نیست، شاید بورس کالا یک درمان موقتی باشد اما چون هنوز تکلیف مابه التفاوتی که در بورس کالا دریافت می‌شود مشخص نیست که آیا قرار است به خزانه دولت برود و یا دوباره به عنوان سرمایه در گردش تولید خودرو استفاده شود؛ نمی توان به متعادل شدن عرضه و تقاضا امیدوار بود.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: در نهایت اگر بازی به سمتی برود که آنچنان منافع و ارزش افزوده خاصی برای خودروساز نداشته باشد و از آن سو سرمایه‌های در گردش بازار خودرو بلاتکلیف شود دوباره مسیر به سمت افزایش قیمت خودرو پیش خواهد رفت. در این وضعیت قیمت پایه در بورس کالا نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه همه چیز به مدیریت عرضه و تقاضا بر می‌گردد، می افزاید: فلسفه بورس کالا بر اساس سناریوی تعریفی وزارت صمت و واقعیت کمی متفاوت است. خودروسازها خواستار افزایش قیمت بودند و این کار در وضعیت اقتصادی شدنی نبود. فرآیند بورس برای این تعریف شد که قیمت مصوب بالا رود، دلال بازی حذف شود و مصرف کننده نهایی راحت تر بتواند به خودرو برسد و مابه تفاوت قیمت مصوب و بورس هم به جیب خودروساز برود.
دلاور تاکید می کند: بنابراین هر قسمت از این مکانیزم به هم بخورد فلسفه عرضه در بورس کالا به هم می خورد و به ملتهب تر شدن بازار دامن خواهد زد.
پشت پرده عرضه خودرو در بورس کالا
دلاور همچنین معتقد است: در حال حاضر بیشتر شدن عرضه در بورس کالا در پشت پرده خود زنجیره ای به اسم واگذاری خودروسازان دولتی دارد. اینکه ایران خودرو از این عرضه در بورس کالا استقبال کرده به این دلیل است که ذهنیت منفی نسبت به سودآور نبودن خودروسازی را برطرف کند و تابلو بورس خود را سبز کند تا مقدمات عرضه سهام خود به شرکت های خصوصی را فراهم کند.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور می شود: به نظر می‌رسد طی ماه های آینده با توجه به کشف قیمت های جدید، فرمول سوددهی شرکت های دولتی تغییر کند و واگذاری سهام خودروسازان با شرایط جدید صورت گیرد که جو زیان ده بودن بالقوه بودن خوردوسازان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 309349
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا