بازی سیاست در بازی سرنوشت ایران و آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حالا اما ۲۴ سال بعد باز هم جواد خیابانی در رزو هشتم آذر ماه قرار است بازی حساس ایران و آمریکا را گزارش کند. گرچه خیابانی در این سال‌ها دیگر یک گزارشگر با مقوبلیت و محبوبیت عمومی نیست و از روز‌های اوجش فاصله دارد با این حال احتمالا انتخاب او برای گزارش این بازی امیدی است که برای تکرار حماسه ملبورن وجود دارد. امید به یک شادی جمعی که مدت‌هاست ایرانی‌ها تجربه‌اش نکرده‌اند.

بازی‌ای که فراتر از یک بازی است و نه تنها تار و پود سیاست بر قامت آن تنیده شده که حالا در جایی قرار گرفته است که برد یکی منجر به حذف دیگری خواهد شد.  

اما جدال ایران و آمریکا پیش از این در جام جهانی ۹۸ حماسه آفرین بود. جایی که حمید استیلی با ضربه سر عجیب دروازه را باز کرد و به دنبال گل مهم مهدی مهدوی کیا که اگر نبود قطعا آن پیروزی نصیب ایران نمی‌شد. آن بازی هم تبدیل به خاطره جمعی ایرانیان شد هر چند که که شاید درام بازی ایران و استرالیا در هیچ بازی دیگر تکرار نشد اما حالا این خاطره این دو مسابقه مهم با هم در یک روز یعنی هشتم آذر ۱۴۰۱ تکرار شده است. روزی که اگر ببریم باز هم یک اتفاق تاریخی رخ داده و اگر ببازیم تکرار تاریخ اما این بار به صورت تراژدی رخ داده است. هر چند که فوتبال فقط یک بازی است و حتماً این توپ گرد هزاران بار دیگر می‌تواند تاریخ های جدید تری را رقم بزند.

بازی بی ربط و با ربط به سیاست

هر چقدر که بازیکنان و مربیان دو تیم بگویند که سیاسی نیستند و از سعی کنند که از آن فاصله بگیرند اما واقعیت آن است که این بازی یکی از سیاسی ترین بازی های جام جهانی است چنانکه بازی سال ۹۸ هم چنین بود و بسیاری از رسانه ها درباره آن گفته بودند.

سال‌ها تنش سیاسی در مناسبات میان تهران و واشنگتن، سال‌ها سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در گردهمایی‌های حکومتی، افزایش تنش‌ها میان دو کشور در نتیجه بن‌بست در مذاکرات برجامی و البته موضع‌گیری‌های شدیداللحن مقام‌های سیاسی آمریکایی، در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر ایران همه و همه موجب شده که بازی روز سه‌شنبه برای ایرانیان معنایی فراتر از یک مسابقه حساس ورزشی داشته باشد. هرچند از بعد اجتماعی نیز این بازی دارای معانی خاصی است و شاید یک رقابت منحصر به فرد باشد.

کمایانکه بازی سال ۹۸ هم وجه سیاسی داشت. هرچند بازیکنان دو تیم در کنار هم ایستادند  عکس گرفتند تا نشان دهند مردم ایران با مردم آمریکا مشکلی ندارند و یا اینکه فوتبال ورزش صلح است با این حال این بازی حساسیت ویژه ای داشت. ضمن اینکه فضای متفاوت سیاسی آن زمان بعد از دوم خرداد را هم نمی توان بی تاثیر در رویکرد بازیکنان هر دو تیم دانست.

آن زمان جف آگوس، مدافع سابق آمریکا، درباره این مسابقه گفت: «کاری که ما در ۹۰ دقیقه انجام دادیم، از کاری که سیاست‌مداران در ۲۰ سال انجام داده بودند، تاثیرگذارتر بود». ۱۸ ماه بعد، دو تیم در یک دیدار دوستانه به‌مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه برابر ۱ بر ۱ به پایان یافت.

ایران – آمریکا به روایت آمار

تیم ملی فوتبال آمریکا با ارزش ۳۶۵ میلیون یورو، پانزدهمین تیم با ارزش جام تخمین زده می‌شود. «یانکی‌ها» با سابقه ۱۰ دروه حضور، یازدهمین تجربه خود در جام جهانی را تجربه و با میانیگن ۲۵.۲ دومین تیم جوان جام محسوب می‌شوند. در مقابل، تیم ملی ایران با ۵۳ میلیون یورو، پنجمین تیم ارزان جام جهانی به شمار می‌رود

یوز‌های ایرانی در شمشین حضور خود در جام جهانی، با میانگین سنی ۲۸.۹ سال، مسن‌ترین تیم جام نیز به شمار می‌رود. در آخرین رتبه‌بندی فیفا، آمریکا در رتبه شانزدهم و ایران جایگاه بیستم برترین تیم‌های ملی جهان قرار دارند. نظرات کارشناسی نیز از شانس برابر دو تیم برای پیروزی و صعود حکایت دارد، اما باید چشم‌ها ورزشگاه الثمامه دوحه دوخت و دید در سیاسی‌ترین بازی جام چه تیمی پیروز دوئل خواهد بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیسیاسیورزشی
شناسه : 309648
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا