تجارت ایران با ارمنستان آب رفت

به گزارش جهان صنعت نیوز: اتاق بازرگانی تهران در گزارش خود با بررسی وضعیت اقتصادی ارمنستان و همچنین تجارت ایران با این کشور آورده است: ارمنستان یکی از اقتصادهای منطقه قفقاز است که از حیث تولید ناخالص داخلی و تجارت، اقتصادی کوچک محسوب می‏ شود. با وجود کوچکی اقتصاد، به دلیل اعمال مدیریت محتاطانه اقتصاد کلان، اجرای نظام نرخ ارز شناور، هدف‌گذاری و کنترل دقیق تورم، استفاده از قواعد مالی کارآمد و وجود بخش مالی سالم، در برابر شوک‌های اخیر انعطاف‌پذیری خوبی از خود نشان داده است. اگرچه انتظار می‏ رود اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۲ عملکرد بهتری نسبت به پیش بینی های قبلی خود داشته باشد ولی همچنان چالش‏ های ژئوپلیتیک بر چشم‏ انداز رشد میان مدت ارمنستان تاثیرگذار خواهد بود.

ارمنستان یکی از شرکای تجاری ایران نیز است. انتظار می‏ رفت رابطه تجاری ایران و ارمنستان بعد از انعقاد موافقت‏ نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بهبود یابد ولی با توجه به شواهد آماری گمرک ایران، منافع معناداری برای دو کشور در بر نداشته است.

بررسی ها نشان می دهد که طی ده سال منتهی به ۱۴۰۰ ارزش صادرات بدون نفت خام ایران به ارمنستان ۲.۵ برابر و در مقابل ارزش واردات ایران از ارمنستان حدود ۳۸ درصد افت داشته است. به استثنای ارزش صادرات سایر مولفه های تجارت فیمابین ایران و ارمنستان طی هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است. با وجود افت ۲۶.۸ درصدی میزان صادرات بدون نفت خام ایران به ارمنستان طی مدت مزبور، ارزش صادرات با رشد ۲۳.۴ درصدی همراه بوده که علت اصلی آن افزایش میانگین قیمت صادراتی است. تراز تجاری ایران و ارمنستان همواره به نفع ایران با مازاد مواجه بوده و طی هفت ماهه نیز به حدود ۲۱۵ میلیون دلار رسیده است. با وجود تراز مثبت اما تجاری سهم ایران از واردات ارمنستان رقمی کم و در حدود ۵ درصد است.

ترکیب اقلام عمده وارداتی ایران از ارمنستان طی مدت مورد بررسی مشتمل بر کالاهای واسطه ای و تجهیزات و دستگاههای سرمایه ای و ترکیب اقلام عمده صادراتی ایران به این کشور نیز مشتمل بر محصولات فولادی، فرآورده های نفتی و پتروشیمی است. در میان اقلام صادراتی طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۱ محصولات کشاورزی و غذایی و موکت نیز با ارقام ارزشی کم وجود دارند. با وجود برقراری تخفیفهای تعرفه ای در چارچوب موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا در عملکرد تجارت فیمابین، آثاری ملموسی از ارتقای تبادلات کالایی ایران با این عضو اتحادیه طی سال جاری مشاهده نمی شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 310611
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا