نگاهی به کارنامه رستم قاسمی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رستم قاسمی در دولت سیزدهم وزارت راه‌و‌شهرسازی را بر عهده داشت. او در دولت دهم نیز از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ وزیر نفت بود. وی دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد گرمسار استان سمنان بود.

 قاسمی فعالیت نظامی را از سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. او در بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بود و پیش‌تر به‌عنوان معاون اقتصادی نیروی قدس فعالیت می‌کرد. او پس از جنگ ایران و عراق، به قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیوست و در سال ۱۳۸۶ پس از عبدالرضا عابد، به عنوان فرمانده قرارگاه منصوب شد. قاسمی در مرداد ماه ۱۳۹۰ در پی برکناری مسعود میرکاظمی، توسط محمود احمدی‌نژاد برای تصدی پست وزارت نفت پیشنهاد شد و به عنوان آخرین وزیر نفت دولت دهم فعالیت کرد. او در دوازدهم مرداد ۱۳۹۰ از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با ۲۱۶ رای موافق برای وزارت نفت ایران رای اعتماد گرفت. برخی نمایندگان مجلس مانند علی مطهری نیز با وزارت رستم قاسمی مخالف بودند. در زمان وزارت قاسمی در دولت محمود احمدی‌نژاد شائبه گم شدن دکل حفاری نفت فورچونا در اواخر مهر ماه سال ۱۳۹۳ رسانه‌ای شد. در این خصوص شعبه ۱۶۳ مجتمع امور اقتصادی پنج متهم پرونده دکل نفتی را به زندان محکوم کرد. اما رستم قاسمی، پیش‌تر گم شدن دکل نفتی را تکذیب کرده و گفته بود: «دکل نفتی خودکار نیست که گم شود.»

با آغاز به کار دولت سیزدهم ابراهیم رئیسی، رستم قاسمی را به عنوان وزیر راه‌و‌شهرسازی به مجلس پیشنهاد کرد. او بار سنگین وعده انتخاباتی‌اش را بر دوش قاسمی گذاشت؛ وعده‌ای مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی.

شخصی که در دولت دهم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ بر مسند وزارت نفت نشسته بود، در جلسه علنی مجلس در شهریورماه ۱۴۰۰ نیز خود را وزیر نفت معرفی کرد و گفت: «برای اولین روز حضور در وزارت نفت ۱۰ دستور کار آماده کرده‌ام.»

۱۰ دستور وزیر پیشین راه‌و‌شهرسازی هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید، چرا که با وجود گذشت بیش از یک‌چهارم از عمر دولت سیزدهم عملا اتفاق خاصی در حوزه تولید مسکن نیفتاد. وزارت راه‌و‌شهرسازی در مدت یک سال و دو ماه از آغاز به کار تنها به تامین زمین و دریافت آورده متقاضیان طرح مسکنی دولت پرداخته بود. بسیاری از زمین‌هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده بودند نیز در نقاطی دورافتاده و بدون زیرساخت‌های لازم و مسیرهای دسترسی به شهرهای بزرگ قرار داشتند. این موضوع انتقاد کارشناسان حوزه مسکن را به دنبال داشت.

بسیاری از کارشناسان مسکن معتقد بودند تامین زمین در کشور پهناوری مثل ایران، کار دشوار و پیچیده‌‎ای نیست. عده‌ای از آنها حتی کلیت طرح مسکنی دولت را زیر سوال بردند. این دسته از کارشناسان اعتقاد داشتند بازار مسکن نیازمند عرضه بیش از حد نیست و تولید انبوه مسکن منجر به ساماندهی این بازار نخواهد شد.

از سوی دیگر حواشی گوناگونی قاسمی را احاطه کرده بودند؛ از فساد مالی در وزارت راه تا انتشار تصاویری از زندگی خصوصی او.

وزیر پیشین وزارت راه‌و‌شهرسازی قاسم مکارم‌شیرازی متولد ۱۳۶۳ همشهری خود را به عنوان بازرس ویژه و مشاور عالی وزارت راه‌وشهرسازی معرفی و چندی بعد در کمیته شایسته‌گزینی این وزارتخانه منصوب کرد تا انتصابات زیر سایه او انجام شود؛ شخصی که گفته می‌شود قرار بود در سِمت مسوول دفتر و مدیرکلی حوزه ریاست منصوب شود؛ اتفاقی است که عملی نشد.

در زمان نامزدی رستم قاسمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مسوولیت‌های ستاد انتخاباتی او بر عهده قاسم مکارم‌شیرازی بود. هر چند رستم قاسمی در نهایت برای نامزدی ریاست‌جمهوری رد صلاحیت شد.

خبر بازداشت قاسم مکارم‌شیرازی به عنوان بازرس ویژه و مشاور عالی رستم قاسمی در اوایل شهریورماه حاشیه‌های زیادی به همراه داشت. گزارش‌های غیررسمی، فساد در پروژه شهر جدید پردیس و دیگر پروژه‌های کلان شهرسازی در کشور را دلیل بازداشت قاسم مکارم شیرازی دانسته بودند.

چند ماه پیش و پس از انتشار چند عکس از زندگی خصوصی رستم قاسمی موج جدیدی از انتقادات از او آغاز شد. البته پیش از آن نیز بسیاری از منتقدان وزارت راه‌و‌شهرسازی معتقد بودند که قاسمی نتوانست وعده ساخت یک میلیون مسکن در هر سال را برای دولت سیزدهم عملی کند؛ وزیری که توسط برخی کارشناسان به نمایش و آمارسازی محکوم شده بود.

موضوع بیماری قاسمی نیز از ماه‌ها قبل بر سر زبان‌ها افتاده بود. این مساله در کنار کند شدن روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن، انتقاداتی را از طرف کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس متوجه ساکن پیشین طبقه پانزدهم ساختمان دادمان کرده بود.

از جمله نقدهای وارده به عملکرد وزیر پیشین راه‌وشهرسازی، کند شدن اجرای طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بود؛ پروژه‌ای که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد و تا اینجای کار به اهداف مورد نظر نرسیده است.

نهایتا رستم قاسمی حدود دو هفته پس از کناره‌گیری از وزارت در ۱۷ آذر ۱۴۰۱ و تنها یک روز پس از معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان جانشینش در وزارت راه‌و‌شهرسازی توسط مجلس، درگذشت. علت مرگ او ابتلا به سرطان اعلام شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 312627
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا