تشدید رکود صنعت توریسم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تداوم وضعیت فعلی و نبود روزنه امید برای بهبود شرایط در حوزه گردشگری کشور، فعالان حوزه گردشگری را با پیچیدگی‌های مضاعفی مواجه کرده است.

در چنین شرایطی هیچ بعید نیست این صنعت که تازه از بحران کرونا سر بر آورده است، این بار با بحران طولانی‌مدت دیگری مواجه شود و به تبع آن موج جدید تعدیل نیرو و بیکاری در حوزه گردشگری شکل بگیرد.

آن‌طور که یکی از کارشناسان حوزه گردشگری به «جهان‌صنعت» گفته  اما برای عبور از بحران موجود چاره‌ای به جز ایجاد ثبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور وجود ندارد.

در واقع صنعت گردشگری برای آنکه بتواند به روزهای خوش خود بازگردد باید پیش‌زمینه لازم تحقق گردشگری که ثبات در تمام ابعاد جامعه و کشور است شکل بگیرد.

افزون بر این لزوم توجه و برنامه‌ریزی دولتی برای زمان خروج از رکود و پا گرفتن صنعت، از جمله مواردی است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق از سوی دولت دارد و لازم است که از همین امروز مورد توجه قرار گیرد.

*نبود ثبات عامل توقف گردشگری ورودی

نگاهی به آمار و نقل قول‌های منتشر شده از سوی بخش خصوصی حوزه گردشگری در دو ماه اخیر گویای آن است که تعداد تورهای ورودی به ایران به حدود صفر رسیده است.

ناآرامی‌های دو ماهه اخیر و هشدارهای صادر شده از سوی کشورهای اروپایی مهم‌ترین علل بروز رکود در گردشگری ورودی قلمداد می‌شوند.

میلاد نائینیان فعال بخش خصوصی حوزه گردشگری کشور در خصوص وضعیت گردشگری ورودی به ایران در دو ماهه اخیر به «جهان‌صنعت» گفت: چند سفارتخانه کشورهای اروپایی به طور کلی خواستار این شده‌اند که اتباعشان در شرایط فعلی کلا به ایران سفر نکنند و به اتباع کشورشان که در ایران حضور داشتند نیز اعلام کردند که کشورمان را ترک کنند.

وی افزود:  آنچه مسلم است گردشگری نیاز به ثبات دارد که این ثبات مورد نیاز برای شکل‌گیری جریان گردشگری شامل ثبات اقتصادی، اجتماعی و روابط سیاسی خوب و مناسب دوجانبه با کشورهای دیگر است.

نائینیان خاطرنشان کرد: البته باید این مساله را در نظر گرفت که در حال حاضر در دوران پیک گردشگری‌مان نیز قرار نداریم. درواقع از ابتدای آذر ماه تا اواخر بهمن گردشگری کشورمان عموما در وضعیت رکود قرار دارد و بعد از این دوره بار دیگر شرایط گردشگری کشور بهبود می‌یابد.

این فعال حوزه گردشگری ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای دوران خروج از رکود ابراز داشت: به نظرم باتوجه به این مساله که گردشگری کشور از اسفند ماه احتمالا از رکود خارج می‌شود باید در این فرصت شرایط و مقدمات لازم را ایجاد و مهیا کرد تا بعد از بهمن ماه که وضعیت گردشگری بهبود می‌یابد و امید به بازگشت گردشگران خارجی وجود دارد و وضعیت آب و هوایی هم بهتر می‌شود بتوانیم جذب سرمایه بیشتری داشته باشیم.

* اثر مخرب اخبار منفی بر رکود گردشگری داخلی

اگر پای درد دل تورگردانان، صاحبان اقامتگاه‌ها و سایر فعالان حوزه گردشگری بنشینید متوجه می‌شوید که در حوزه گردشگری داخلی نیز اوضاع بر وفق مراد نیست و فعالان حوزه گردشگری از وضعیت موجود گلایه‌های فراوانی دارند.

میلاد نائینیان در خصوص وضعیت برگزاری تورهای داخلی در دو ماه اخیر به «جهان‌صنعت» گفت:  وضعیت در خصوص اوضاع گردشگری داخلی نیز در شرایط فعلی چندان مطلوب نیست. به نظرم  اخبار منفی که به ویژه در حوزه شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود بر جریان گردشگری کشور اثرگذار بوده است. توجه داشته باشید که بعضا اخبار در شبکه‌های اجتماعی وضعیت را چند برابر بدتر از آنچه واقعا هست نشان می‌دهند.

وی ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های جمعی مردم کشورمان خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی موارد عادت کرده‌ایم که به یکدیگر انرژی منفی بدهیم. به نظرم این مساله ناشی از قوانین جامعه ما نیز است که کاستی‌هایی دارد. در چنین شرایطی وقتی یک مساله‌ای در کشور اتفاق می‌افتد انرژی منفی موجود مزید بر علت می‌شود.

نائینیان با اشاره به واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی به انتشار پست‌های کاری فعالان حوزه گردشگری در شبکه‌های اجتماعی گفت:  شخصا حتی برای انتشار پست‌های معمولی نیز با هجمه رو‌به‌رو می‌شوم. طبیعتا من هم به عنوان یک ایرانی از وضعیت فعلی ناراحت هستم. به نظرم مردم باید درک کنند. فعال حوزه گردشگری که برای تبلیغ کار خود اقدام به انتشار محتوای مرتبط با گردشگری می‌کند این اقدام مربوط به حوزه کاری‌اش است و ربطی به مسائل دیگر ندارد.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: اگر تفکر سیستمی داشته باشیم متوجه می‌شویم ضرر اعتصاب به همه می‌رسد و وقتی درآمد در جامعه کم شود این مساله بر همه افراد جامعه اثرگذار است.

وی افزود: «به نظرم خودتحریمی و اعتصاب نمی‌تواند راه‌حل باشد بلکه ما به دلسوزی نیاز داریم و منافع ملی مردم ایران باید مورد توجه قرار گیرد.»

این فعال حوزه گردشگری در خاتمه گفت: «در کشورهای توسعه‌یافته منافع ملی برای مردم تعریف شده است و مردم متوجه می‌شوند که دود خودتحریمی در چشم خودشان می‌رود. این منافع ملی در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و دولت نیز به ترویج این مساله توجه نداشته است.»

آنچه که مسلم است در دو، سه ماه اخیر شاخه‌های گوناگون اقتصاد و صنعت ایران با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو بوده و حوزه گردشگری نیز تحت تاثیر قرار گرفته و با تبعات منفی رو‌به‌رو شده است.

برای عبور از بحران فعلی در حوزه گردشگری راه‌حلی به جز ایجاد ثبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وجود ندارد.

توجه داشته باشید که گردشگری تا حدود بسیار زیادی تحت تاثیر اخبار و وضعیت کشور‌ها قرار دارد و بروز هر مساله‌ای می‌تواند برای آن آسیب‌زا باشد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد راه‌حل عبور از بحران گردشگری ایجاد ثبات در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کشور است که باید برای تحقق آن برنامه‌ریزی مشخصی وجود داشته باشد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 312648
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا