۸۵ درصد گردشگران خارجی سفر خود به ایران را لغو کردند

به گزارش جهان صنعت نیوز: جمشید حمزه‌زاده، با بیان اینکه هرگونه رخداد داخلی در صنعت گردشگری تاثیر مستقیم می‌گذارد، گفت: صنعت هتلداری ایران از نوروز ۹۸ تا به امروز با بحران‌های مختلفی مواجه شده است. سیل و بارندگی، گرانی بنزین، شیوع ویروس کرونا و جریانات اخیر لطمه‌های زیادی به صنعت گردشگری ایران وارد کرد.


رئیس جامعه هتل‌داران با بیان اینکه میانگین ضریب اشغال هتل‌ها به زیر ۲۰ درصد رسیده است، گفت: گزارش‌ها رسیده به جامعه هتل‌داران حاکی از این مهم است که اکثر هتلداران توان تامین هزینه‌های خود را ندارند و به عبارتی از جیب خرج می‌کنند؛ حتی برخی واحد‌ها برای پرداخت دستمزد کارمندان با چالش مواجه شدند. این شرایط اگر ادامه داشته باشد احتمالا هتل‌داران اقدام به تعدیل نیرو کنند یعنی همان اقدامی که در دوران کرونا کردند را دوباره تکرار کنند.

به گفته وی؛ بااین وجود تاکنون گزارشی مبنی بر تعطیلی یک هتل به دست ما نرسیده است.

حمزه زاده در پاسخ به این پرسش که آیا در جذب توریسم خارجی موفق بودیم؟ گفت: جریانات و رخداد‌های اخیر در کشور باعث شد که بیش از ۸۵ درصد از گردشگران خارجی از کشور‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی سفر خود را به ایران کنسل کردند؛ تعداد قابل توجهی از توریسم‌های خارجی در نظر داشتند بعد از اقامت در قطر چند روزی را در ایران بگذرانند که حوادث اخیر باعث شد از اقامت در ایران منصرف و رزرو‌های خود را لغو کنند.

رئیس جامعه هتل‌داران ایران با اشاره به اخذ گواهی استاندارد از سوی هتلداران ایران، تصریح کرد: بیشتر هتل‌ها در ایران گواهی استاندارد را دارند و بخش دیگر از آن‌ها در مرحله کسب اخذ استاندارد هستند و از لحاظ استاندارد هتل‌های ایران مشکلی ندارند.

وی با بیان اینکه اجاره اتاق متناسب با نرخ تورم تغییر می‌کند، افزود: وزارت گردشگری با مشارکت جامعه هتل‌داران در زمینه تعیین قیمت اجاره یک اتاق در هتل‌ها سیاست‌گذاری می‌کند.

اجاره یک اتاق مهمانخانه ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان

همچنین در این رابطه شاهرخ محمدزاده رئیس اتحادیه مهمان‌پذیران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، از کاهش ۵۰ درصدی مسافران در تهران خبر داد و افزود: شرایط اقتصادی مردم به سمتی رفته که تمایل مردم برای سفر کاهش پیدا کرده است.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که میانگین اجاره یک اتاق در تهران چقدر است؟ گفت: میانگین بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است البته این نرخ در واحد‌هایی که شرایط مطلوب‌تری دارند اجاره آن تا ۷۰۰ هزار تومان هم می‌شود.

به گفته وی؛ هزینه تهیه مواد شوینده، ملحفه، یخچال و تلویزیون افزایش چشمگیری کرده است و همین موضوع باعث شد افزایش نرخ اجاره‌بها یک اتاق افزایش پیدا کند.

محمدزاده تصریح کرد: مهمان‌پذیران تلاش کردند شرایط واحد‌های صنفی خود را ارتقا بدهند و برخی از مهمان‌پذیزان در تهران به‌مانند هتل‌های دو ستاره به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.

اخبار برگزیده
شناسه : 312858
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا