فقط دولت مقصر و خامت اقتصاد است ؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از نگاه شهروندان ساکن این مرز و بوم بدون تردید نرخ تورم یا به زبان شهروندان همان گرانی مهمترین شاخص برای ارزیابی کارنامه دولتهاست ؟ آیا دولت سیزدهم توانسته است مسیر نرخ تورم را به صورت معناداری تغییر داده و از روند عادی شدن آن سخن بگوید و آمار ارایه دهد؟ واقعیت این است که چنین نیست ؟ آیا دولت سیزدهم توانسته است قیمت دلار را در بازار آزاد مهار کند و به شهروندان بگوید روزی که این دولت مستقر شد قیمت هردلار مثلا ۱۰۰ تومان بود و ما آن را به ۹۰ تومان رساندیم ؟ واقعیت ها این را نشان نمی دهد. آیا دولت سیزدهم می تواند بگوید دراین ۱۵ ماه توانستیم چند قراردادقطعی وواقعی برای توسعه نفت وگاز منعقد کنیم وسرمایه گذاران خارجی را به ایران بیاوریم؟ این نیز مستنداتی ندارد. 

حالا مهمترین پرسش شهروندان از دولت سیزدهم این است که برای کاهش اثرات تحریم چه کردید ؟ شاید دولت بارها و بارها بگوید توانستیم بیشتر از دولت قبلی نفت قاچاق بفروشیم اما دراین صورت شهروندان می پرسند پس چرا این میزان درآمد ارزی در زندگی ایرانیان تغییر مثبتی ایجاد نکرده است.

حالاپرسش اصلی این نوشته را طرح می کنیم: آیا دولت سیزدهم  مقصر بدبختی های اقتصادی در این ۱۵ ماه است ؟ بدیهی است اگر بگوییم چنین است و دولت کاستی ها و کجی ها را دامن زده است از فهم اقتصاد سیاسی در ایران عاجز هستیم. واقعت این است که نهاد دولت به معنای قوه مجریه در کلیت تصمیم گیری های کلان درباره امور گوناگون از ۱۳۷۶ روندی کاهنده را تجربه کرده و اکنون رسیده ایم به دولتی که همه ضعف های دولتهای پیشین ازنظر اندازه قدرت دراختیارش دارد و نیروی انسانی ورزیده‌ای هم ندارد.  آشی که پخته شده است و به جای قوت دادن به ایرانیان آنها را تشنه تر و گرسنه تر کرده است دستپخت همه نهادهای قدرت است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 314272
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا