هدررفت سرمایه ملی با مهندسی نادرست

جهان صنعت نیوز| شرایط نامطلوب صنعت ارزبری همچون خودرو سال هاست که در تیرراس انتقادات کارشناسان قرار دارد. بر همین اساس  عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از نبود برنامه توسعه تولید و صادرات‌محور در صنعت خودروسازی کشور پس از چهار دهه صرف سرمایه در این صنعت انتقاد کرد و ‌گفت: امروز می‌توانیم به راحتی هدررفت سرمایه ملی را در صنعت خودروسازی کشور شاهد باشیم. در واقع هدررفت منابع ملی کشورآسیب‌های زیادی را به بخش اقتصاد کشور وارد ساخته و تنها دولت‌ها سود خود را از این صنعت به جیب زده است‌.

نبود برنامه 

 امرالله امینی اظهار کرد: متاسفانه نبود برنامه روشن و عدم شفافیت در اقدامات مالی قطعه‌سازان و خودروسازان مشکلات عدیده‌ای را برای بازار و صنعت خودرو به وجود آورده است‌. صنعتی که می‌توانست به راحتی با برنامه‌ریزی درست و منطقی به ارزآوری هم دست یابد اکنون به دنبال جمع‌آوری سرمایه خود از جیب مردم است‌.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر صنعتی پیش‌بینی یک ساله است که بر اساس آن و وضعیت موجود، مدیران قادر به برنامه‌ریزی هستند و با اطلاع از کمبود‌ها می‌توانند قطعات و مواد مورد نیاز را تامین کنند ولی در صنعت خودروسازی این اقدام انجام نشد. به گفته امینی، نیاز صنعت خودرو به برنامه‌ریزی دقیق برای دستیابی به توسعه تولید و راهی برای رسیدن به بازار‌های منطقه است‌. اکنون نه توانسته بازار داخل را حفظ کند نه راهی برای ورود به بازار‌های جهانی پیدا کرده است‌.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: عدم بهره‌وری بالا و نبود مهندسی درست تولید منجر به هدررفت سرمایه‌های عظیم خودروسازی‌ها شده و با وجود کسب درآمد مطلوب به دلیل ساختار نامناسب و بالا بودن هزینه‌ها این سرمایه از بین می‌رود. شایسته نیست صنعتی مانند خودرو که درآمد خوبی از فروش محصولات دارد از مطالبات انباشته قطعه‌سازان گلایه داشته باشد. بنابراین باید علت از بین رفتن سرمایه‌های خودروسازی‌ها مشخص شود و مانع از هدررفت آنها شد.

چالش تامین قطعه

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به چالش‌های موجود در صنعت خودرو اشاره کرد و با تاکید بر توانمند‌سازی صنعت قطعه‌سازی گفت: صنعت خودروسازی در حال حاضر با چالش تامین قطعه مواجه شده و مشکلات قطعه‌سازان که ناشی از تاثیر بالای این صنعت از نوسانات نرخ ارز و وابستگی به خارج از کشور است باعث شد تیراژ تولید خودرو به شدت کاهش یابد.

 عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به چالش‌های موجود در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز، عدم نقل و انتقالات بانکی و ممنوعیت واردات تامین بخشی از قطعات وارداتی را با مشکل مواجه ساخت مضاف بر اینکه قطعه‌سازان به دلیل افزایش نرخ ارز با کمبود نقدینگی روبه‌رو شدند تا جایی که شاهد کاهش تیراژ تولید خودرو بودیم.

وی در ادامه افزود: چالش مهم دیگری که دست خودروسازان را برای تولید بسته است هزینه بالای شرکت‌های تحت پوشش خودروسازی‌ها و همچنین حجم بالای نیروی انسانی است که باید حل و فصل شود.

وی به چگونگی کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: صنعت خودرو نیاز به بازبینی دارد تا بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود. شرکت‌های خودروساز نیازی به شرکت حمل‌ونقل و یا شرکت‌های بازرگانی متعددی که ایجاد کرده‌اند ندارند و تنها هزینه بالایی را بر دوش خودروسازی‌ها تحمیل می‌کنند.

مدیریت هزینه ها

 امینی خاطرنشان کرد: بیشترین سعی خودروسازی‌ها در شرایط کنونی باید بر تولید سریع خودروهایی متمرکز باشد که نیاز بازار را تامین می‌کنند و قطعه‌سازان نیز بر مبنای آنها تولید کنند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اذعان داشت: شیوه صحیح مدیریت هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت از مهم‌ترین موضوعاتی است که در حال حاضر باید به آن توجه ویژه داشت. البته بحث کمبود نقدینگی و زیانی که خودروسازان بابت افزایش هزینه‌ها و خروج شرکای خارجی از ایران داشتند نیز باید هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین بهره‌وری در صنعت خودرو را گزینه مغفول در این صنعت دانست و اظهار داشت: باید در ساختار درونی خودروسازان به ‌ویژه ساختار هزینه‌ها تغییرات اساسی ایجاد شود چرا که امروز هزینه‌های سربار در صنعت خودرو بالا و بهره‌‌وری عوامل تولید عملا پایین است.

امینی تصریح کرد: برای رشد بهره‌وری در صنعت خودرو باید به دنبال کاهش هزینه تولید و راهکارهایی در این زمینه بود‌. در سایه تعامل و همکاری با برندهای موفق می‌توان چشم‌انداز روشنی برای آینده صنعت خودرو متصور شد. در غیر این صورت اگر همین روند ادامه داشته باشد وضعیت خودروسازی وخیم‌تر خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 31504
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا