سایه نشست شورای امنیت سازمان ملل بر سر بازار ارز؛

دلار تغییر جهت می‌دهد؟

یک روز پس از جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته ای ایران، قیمتها در بازار ارز اندکی رشد داشت. برخی بر این باورند که خواسته اعضای این شورا مبنی بر لغو تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند خبر خوبی برای بازار ارز باشد و احتمال ریزش قیمتی را تقویت می کند. برخی اما به بیانیه تروئیکای اروپا علیه ایران در پایان نشست دیروز اشاره و بدبینی نسبت به آینده برجام را تشدید کرده است. آیا تغییر جهت گیری بازار محتمل خواهد بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  معاملات امروز بازار ارز شاهد تغییر جدی در روند قیمتها نبوده و دلار همچنان در حال نوسان در کانال قیمتی ٣٩ هزار تومان است. بررسی ها نشان می دهد که طی چند روز اخیر قیمت دلار از نرخ های کف کانال ٣٩ هزار تومان به نرخ های بالای ٣٩ هزار و ۵٠٠ تومان رسیده و حتی در مواردی تا نزدیکی کانال ۴٠ هزار تومان نیز پیش رفته است.

از دیروز اما خبری مهم توجه معامله گران را به خود جلب کرده است. شورای امنیت سازمان ملل عصر دیروز نشستی به منظور بررسی مساله برجام و مذاکرات هسته ای ایران برگزار کرد. اعضای این شورا در نشست دیروز با یادآوری نکاتی در خصوص مساله هسته ای کشورمان، خواستار لغو تحریم های آمریکا شدند. از نگاه تحلیلگران این موضوع می تواند بازار ارز را دستخوش تغییراتی جدی کند و از همین رو ممکن است که معامله گران بازار ارز در خرید و فروش های خود محتاطانه تر عمل کنند.

اما بیانیه ضدایرانی کشورهای اروپایی در پایان نشست عصر روز گذشته نیز موضوع مهم دیگری است که می تواند بر روند قیمت ارز تاثیرات جدی داشته باشد. کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل، در بیانیه ای مشترک خواستار توقف فعالیت های موشکی بالستیک و عقبگرد برنامه هسته ای ایران شدند. برخی می گویند که این بیانیه می تواند بدبینی ها نسبت به آینده مذاکرات و برجام را بیشتر و زمینه ساز صعود دوباره دلار شود.

واقعیت این است که خبرهایی از جنس توافق هسته ای و مذاکرات ماه هاست که در ایران به گوش می رسد اما این خبرها طی این مدت صورت واقعیت به خود نگرفته اند. از این رو می توان ادعا کرد که معامله گران بازار ارز نسبت به اخبار سیاسی و مذاکرات بی حس شده اند. هرچند کارشناسان نشست دیروز سازمان ملل و خواسته اعضای آن را گامی مهم در راستای لغو تحریم ها می دانند با این حال این مهم بستگی زیادی به مواضع ایران در قبال برنامه هسته ای نیز دارد.

در این راستا می توان گفت تا زمانی که آینده مذاکرات و برجام به دلیل روشن نبودن مواضع ایران همچنان مبهم باشد و تغییری در چشم انداز اقتصادی کشور ایجاد نشود احتمال صعود دلار و ماندگاری در نرخ های بالا وجود خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 316114
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا