مسعود دانشمند در گفتگو با «جهان صنعت نیوز»؛

موج سوم تورمی در راه است

تورم و گرانی دو واژه نام آشنا برای اقتصاد ایران به حساب می آیند. سالهاست که سیاست گذاران در پی یافتن راهی برای عبور از شرایط تورمی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد هستند اما تیر سیاست گذاری مقامات در غالب موارد به خطا رفته و نتیجه ای جز افزایش بیشتر تورم و تحمیل گرانی های افسارگسیخته به معیشت خانوار حاصل نشده است. رئیس خانه اقتصاد ایران بر این باور است که تورم معلول حرکتهای اقتصادی است که انجام می دهیم. به باور وی، در اقتصاد ایران بخش تولید نادیده گرفته می شود و چون دولت درآمدی از محل افزایش تولید به دست نمی آورد پول تولید می کند و تورم ایجاد می کند. بنابراین اولین راهکار مبارزه با تورم در حمایت از تولید و واحدهای تولیدی است.

مسعود دانشمند در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» گفت: تورم معلول حرکتهای اقتصادی است که انجام می دهیم. زمانی که به تولید بها نمی دهیم، رشد اقتصادی نداریم و تولید ناخالص ملی اتفاق نمی افتد دولت به جای آنکه از محل تولید سرانه به درآمدزایی برسد از محل چاپ پول برای خود درآمد ایجاد می کند. بنابراین ماشین تولید پول دولت در شرایطی که تولیدی اتفاق نمی افتد به طور پیوسته کار می کند و تورم ایجاد می کند. از این منظر می توان اولین راهکار مبارزه با تورم را در حمایت از تولید و واحدهای تولیدی دانست.

رئیس خانه اقتصاد ایران اظهار کرد: زمانی که حمایت از تولید در اولویت سیاست گذاری مقامات کشوری قرار گیرد هم اشتغال ایجاد می شود، هم صادرات تقویت می شود و هم فروش داخلی بالا می رود. در سایه این موارد نیز رشد اقتصادی افزایش پیدا می کند و دولت از محل رشد تولید ناخالص داخلی به درآمدزایی می رسد. خروجی دیگر افزایش تولید، کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی و کاهش ارزش ارزهای خارجی در برابر پول ملی است که خود می تواند یکی از فاکتورهای تقویت رشد تولید ناخالص داخلی باشد.

وی ادامه داد: واقعیت ها اما نشان می دهند که اقتصاد ما در مسیر نادرستی حرکت می کند و تداوم روند فعلی نتیجه ای جز تورم های بالاتر نخواهد داشت. از آنجا که هیچ چشم انداز مثبتی از آینده اقتصادی کشور وجود ندارد، می توان پیش بینی کرد که موج سوم تورم و گرانی در سه ماهه پایانی سال در راه باشد.

دانشمند در ادامه به اهمیت حمایت از تولید و تجارت اشاره کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا تاجران با سرمایه شخصی تجارت نمی کنند. اگر حجم تجارت جهانی را با حجم پول نقدی که در جهان در جریان است مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که حجم پول نقد به ۱۰ درصد حجم تجارت جهانی هم نمی رسد. مفهوم این مساله این است که تجار با اعتبار خود در اقتصاد جهانی تجارت می کنند نه با پول و سرمایه نقدی که در اختیار دارند.

وی افزود: در حال حاضر نظام بانکی ایران ارتباطی با نظام بانکی جهانی ندارد و در لیست سیاه FATF نیز قرار داریم که تبادلات مالی کشورمان با جهان را به حداقل رسانده است. در این وضعیت تاجران ایرانی برای تامین مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی خود ناچاراند کل هزینه لازم برای تامین نیازهای وارداتی شان را یکجا پرداخت کنند و شش ماه منتظر بمانند تا مواد اولیه تولیدی خود را دریافت کنند. اگر نظام بانکی ایران با نظام بانکی جهانی در ارتباط بود تاجران می توانستند بر پایه اعتبار بانکی تنها ۵ تا ۱۰ درصد مبلغ تامین کالاهای وارداتی را اول بپردازند و مابقی را در زمان تحویل کالا و از طریق سیستم بانکی پرداخت کنند.

این کارشناس اقتصاد تاکید کرد: اهمیت ارتباط نظام بانکی کشور با نظام بانکی جهان در فرصت هایی است که این مساله برای تاجران ایجاد می کند. به این معنی که اگر تجار بخواهند به صورت نقد تجارت کنند تنها یک یا دو بار می توانند مواد اولیه وارد کنند حال آنکه اگر این ارتباط از طریق سیستم بانکی برقرار شود تعداد دفعات ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه به چندین بار افزایش پیدا می کند. ناگفته نماند که تجارت با پول نقد هزینه های سربار زیادی را هم به تجار تحمیل می کند و هزینه تمام شده کالاهای وارداتی را بالا می برد که نتیجه آن افزایش هزینه تولید است.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه بخواهیم راه نجاتی برای خروج از چرخه معیوب اقتصادی فعلی بیابیم که مدام تورم ایجاد می کند و حجم پول و نقدینگی را بالا می برد، باید با نظام اقتصادی و بانکداری جهان آشتی کنیم تا از این ارتباطات برای حمایت از بخش بازرگانی و اقتصادی کشور بهره ببریم. این تنها راهی است که می تواند ما را به مهار و کنترل تورم امیدوار کند در غیر این صورت راهی برای توقف این چرخه معیوب وجود نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 316534
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا