مقایسه دولت‌ها وملت‌ها و مصرف گاز 

زمستان سختی در راه است. این داوری از سوی روسیه از یک طرف  و به طور همزمان اصولگرایان ایران در تابستان برای اروپایی ها به تحلیل رسید که ایران را از گفت وگوهای هسته ای بازداشت و نظام سیاسی ایران متقاعد شد می تواند درزمستان امتیاز بیشتری از غرب بگیرد. اما حالا و در زمستان تازه از راه رسیده چند اتفاق درایران و اروپا و روسیه رخ داده که  کانونن وهسته سخت آن گاز خانگی است. 

از میان رخدادهای اتفاق افتاده رفتار و تصمیمهای دولتها درباره اقتصاد گاز طبیعی جذاب ودرس آموز است. در اروپا دولت بدون اینکه قیمت گذاری دستوری در گاز را جانشین قیمت بازار کند تصمیم گرفت منابع واردات گاز را از روسیه به سوی کشورهای دیگر برگرداند و دراین راه کامیاب شد. 
 
اما کامیابی اصلی اروپایی ها این بود که شهروندان متقاعد شدند برای جلوگیری از انحصار بیشتر روسیه در زندگی وکسب وکارشان در سالهای بعد و حتی امسال به طور متوسط ۲۰ درصد از مصرف خود بکاهند. 
 
این رفتاری است که شهروندان درهمگرایی با دولتهایشان نشان داده و به این ترتیب از سختی بار سیاسی روی دولتها کاسته شد. بدون تردید گفت وگوی روشن وشفاف و بازگویی همه واقعیت ها از سوی مدیران سیاسی و اقتصادی ونیز هشدارها و راستی آزمایی آزاد رسانه در اطلاع رسانی از ابعاد بحران نقش قابل اعتنایی در تغییر رفتار مصرفی خانواده های اروپایی داشته است. 
 
شوربختانه درایران اما دولت ونهادهای قدرت ورسانه های افراطی به جای طرح وبررسی مساله اقتصاد گاز ایران و اینکه شهروندان ایرانی ونیز صنعت ایران در زمستان به دلیل کمبود گاز چه وضعیتی دارند و خواهند داشت وراهبرد پنهان کاری و تقلیل گرایی و توزیع وپمپاژدلخوش کردن شهروندان و امید آفرینی بی فایده، وضعیت را به جایی رسانده اند که شهروندان ایرانی انگار نمی خواهند در مصرف گاز صرفه جویی کنند. 
 
به طوری که “مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که با ورود یک جبهه هوای سرد و سامانه بارشی به کشور از روز پنجشنبه (یکم دی ‌ماه)، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به بیش از ۶۷۰ میلیون مترمکعب در روز برسد. محمدرضا جولایی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه موج سرمای جدیدی از هفته آینده داریم، افزایش مصرف خانگی نگران‌کننده است” 
 
چرا شهروندان اروپایی با دولت همراه هستند و شهروندان ایرانی واگرایی دارند ؟ این پرسش بنیادینی است که متاسفانه مدیران نظام جمهوری اسلامی نمی خواهند به آن جواب دهند. شهروندان باوردارند خانه مدیران و دولتی های صاحب منصب و دیگر مدیران دهها نهاد قدرت گرم است و هرگز کمبود گاز نخواهند داشت و چرا ما باید سرما را به خانه مان دعوت کنیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 316644
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا