دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران؛

تنهایی ساحل زیبای ایران؛ فعلا امیدی به احیای چابهار نیست

با وجود سواحل دریایی وسیع در شمال و جنوب ایران، بهره گیری از این مزیت در کشور مورد غفلت واقع شده‌است. تحولات عظیم اقتصادی کشورهای کوچک و بزرگ جهان که در مجاورت دریاها قرار دارند، در سایه بهره‌برداری از پتانسیل‌های دریا به دست آمده‌اند. باید در نظر داشت که می‌توان با تمرکز بر ظرفیت سازی و بهره وری بهینه از دریا، سهم اقتصاد را افزایش داده و به توسعه استان‌های همجوار دریا کمک کنیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز: آمارها حاکی از آن است که تا کنون تنها ۱۰ درصد از ظرفیت‌های دریاها برای درآمدزایی مناطق ساحل نشین کشور استفاده شده که بیانگر سهم ناچیز اقتصاد از دریا است. البته بندر چابهار حتی شرایط بدتری دارد.

از دیرباز تا کنون ارسال بار با کشتی یکی از مرسوم‌ترین روش‌های حمل و نقل دریایی بوده و در حال حاضر حمل آبی بیشترین سهم را در توسعه تجارت در دریاها را دارد.

مسعود پل‌مه، دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» بیان کرد: بندر چابهار تابع مولفه‌های بسیار زیاد داخلی و خارجی است. چنانچه سهم ۱۰ درصدی مفروض برای درآمدزایی مناطق ساحل نشین از ظرفیت‌های دریاها را لحاظ کنیم، باید گفت که حتی این عدد نیز در این بندر تحقق پیدا نکرده است.

ظرفیت‌های بسیار خوبی در چابهار وجود دارند

او ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در چابهار وجود دارند که به دلایلی قابلیت استفاده ندارند.

بخشی از آن دلایل به این برمی‌گردد که شرکت‌های کشتیرانی تمایلی برای فعالیت ندارند. بیشترین موضوعیت آن نیز عدم وجود بار است. تجار نیز متقابلا تمایلی برای فعالیت ندارند. مهمترین علت آن نیز عدم وجود کشتی عنوان می‌شود.

پل‌مه افزود: بنابراین حلقه مفقوده عیان در بخش دریا، عدم وجود کشتی و در بخش تجارت، عدم وجود کالا است. تا زمانی که انگیزه‌ای برای این که صاحبان کشتی به سمت چابهار حرکت کنند، بار ببرند، بار بیاورد و یا صاحب کالا تمایل داشته باشد که از طریق این بندر بار ببرد یا بیاورد، به وجود نیاید، این اتفاق رخ نخواهد داد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران همچنین گفت: در مردادماه امسال همایش سه روزه‌ای تحت عنوان بررسی فرصت‌ها و چالش‌های فعالیت چابهار برگزار کردیم. تمامی حلقه‌هایی که می‌توانند در موضوع ذی‌مدخل باشند، از اداری، عملیاتی، مالی و قانونی را احصا کرده و به مراجع گوناگون منعکس کردیم. ولی متاسفانه نتیجه‌ای عاید نشد.

فعلا امیدی به احیای بندر نیست

پل‌مه تاکید کرد: اگر شما روی هر نقطه‌ای از چابهار دست بگذارید، ایرادی در کار مشاهده می‌کنید. ما از حیث کامیون دچار مشکل هستیم. ارتباط ریلی نداریم. تردد هوایی قابل توجه نداریم. زیرساخت‌های شهری نداریم. کنار هم گذاشتن تمامی اینها تبدیل به عواملی می‌شوند که فعلا امیدی به احیای چابهار نباشد.

او ادامه داد: مگر این که دولت اراده کند و از مولفه‌های اقتصادی آزموده شده در تمام دنیا که ایجاد فرصت می‌کنند، تبعیت کنند. ولی تا زمانی که دولت به دنبال فایده خودش باشد که از هر ریال سرمایه‌گذاری یک تومان درآمد داشته باشد، اتفاقی نخواهد افتاد. می‌دانیم بعید است تا زمانی که کارخانجات و صنایعی که در ساحل مکران و در چابهار و حوالی چابهار در حال احداث است به مرحله تولید برسند یا نرسند، اتفاقی برای چابهار بیافتد.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 317525
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا