در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی شد؛

نرخ بهره و قیمت دلار؛ سیگنال‌ های رییس بانک مرکزی به بورس

روز یکشنبه یازدهم دی ماه در معاملات بورس شاخص کل با کاهش بیش از 26 هزار واحدی و شاخص هم‌وزن نیز با افت 4 هزار و 631 همراه شد. اغلب تحلیلگران سیگنال‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی را دلیل ریزش بازار بعد از صعودهای طلایی عنوان می کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بسیاری از تحلیلگران معتقدند سیگنال‌های رئیس کل بانک مرکزی که به تازگی مسوولیت را برعهده گرفته سبب ریزش بازار بعد از صعودهای طلایی بوده است. با این همه برخی نیز خوش‌بینانه معتقدند بازار با توجه به همین قیمت دستوری اعلام‌شده توسط محمدرضا فرزین نیز ارزنده است و آینده درخشانی پیش پای بورس قرار دارد.

اما همچنان فعالان بازار سرمایه معتقدند دیدگاه‌های محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی در راستای تثبیت نرخ دلار نیما در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و همچنین افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را از آینده بازار ترسانده است.

وحید نکویی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: آقای فرزین دو نکته در صحبت‌های خود داشت یکی تثبیت نرخ ارز نیمایی و دومی دخالت در بازار آزاد ارز که بورس نسبت به این صحبت‌ها واکنش منفی نشان داد.

وی می‌افزاید: بحث تثبیت نرخ ارز و سیاست‌های انقباضی با بالا بردن نرخ بهره برای بازار سرمایه یک سیگنال منفی حساب می‌شود. وقتی نرخ ارز نیمایی تا ۳۰ هزار تومان بالا رفته است و آن را به صورت دستور کاهش می‌دهند و یا با سیاست‌های انقباضی نرخ بهره بالا برده می‌شود به صورت یک قاعده کلی و جهانی، بازارهای ریسکی مانند بازار سرمایه با افت روبه‌رو خواهند شد.

نکویی با بیان اینکه بنابراین منفی‌های دو روز گذشته کاملا یک واکنش طبیعی است، اظهار می‌کند: اما روند بازارها در آینده بستگی به موفق شدن دکتر فرزین در تثبیت و کنترل نرخ ارز دارد. به نظر می‌رسد که نمی‌توان اقتصاد را با دستور کنترل کرد. اصلاح فعلی دلار نیز به دلیل بالا رفتن جهشی آن بود و این اصلاح یک روند طبیعی بود.

وی تاکید می‌کند: اما واقعیت این است که ارزپاشی اثر کوتاه‌مدت دارد و در بلند‌مدت موفق نخواهد بود و همچنان انتظاری که از طلا و دلار و همچنین بازار سرمایه می‌توان در بلند‌مدت داشت صعود این بازارهاست. اما در کوتاه‌مدت تنها جو کنترل‌گری در همه بازارها اصلاح ایجاد خواهد کرد. همچنین تا زمانی که دلار از مرز ۳۸ هزار تومان پایین نیاید همچنان در مدار صعودی قرار دارد.

نکویی یادآور می‌شود: به نظر می‌رسد باید در آینده سیاست‌های جدید بانک مرکزی را رصد کرد و همچنین سایر متغیرهای کلان را زیر ذره‌بین قرار داد تا بتوان به طور قطعی روند بازار‌ها را پیش‌بینی کرد.

چشم‌انداز تاریک زیر سایه دلار فرزین و نرخ بهره

همچنین نوید رجایی کارشناس بازارهای مالی نیز در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: زمانی که آقای فرزین، رئیس بانک مرکزی شدند در اولین اقدام نرخ مشخصی برای دلار نیما در نظر گرفتند که این تصمیم بسیار اشتباهی است چراکه در زمان‌هایی که اقتصاد با چشم‌انداز روشنی مواجه نیست این اقدام می‌تواند در میان‌مدت باعث افزایش سفته‌بازی و استفاده از رانت در بازارها شود.

وی تصریح می‌کند: از سوی دیگر در ماه‌های گذشته با تراز تجاری منفی در کشور روبه‌رو بوده‌ایم و تقاضا در سامانه نیما بالا بوده است و در نتیجه رقابت برای خرید دلار در بخش محصولات فلزی محسوس بود که اگر چه این نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای پایه در نظر گرفته شده اما به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو سیاست‌های جدیدی اتخاذ شود و در نتیجه رقابت شکل بگیرد.

رجایی همچنین در پاسخ به این سوال که بالا رفتن نرخ بهره چه اثری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت، می‌گوید: افزایش نرخ بهره در مواقع فعلی تنها سرعت رشد را کم خواهد کرد و با توجه به اینکه چشم‌انداز مثبتی در حوزه اقتصادی مواجه نیستیم می‌تواند باعث رکود تورمی محدودی شود اما با در نظر گرفتن شرایط فعلی و نبود چشم‌انداز مثبت در میان‌مدت، می‌توان بیان داشت افزایش نرخ بهره تنها باعث رکود تورمی در کوتاه‌مدت خواهد شد.

این کارشناس بازارهای مالی خاطرنشان می‌کند: آقای فرزین اعلام کردند از نرخ بهره استفاده خواهند کرد اما دقیقا اعلام نشده به چه میزان نرخ بهره بالا خواهد رفت، پس نمی‌توان چشم‌انداز خیلی روشنی داشت. برای همین پیش‌بینی می‌شود بورس وارد یک دوره رکود شود و شاخص بین ۵۴۰/۱ تا ۷۲۰/۱ هزار در نوسان باشد. وی همچنین با اشاره به گروه‌های بازار می‌گوید: از سوی دیگر گروه خودرویی وضعیت بسیار خوبی پیدا کرده و لیدر اصلی این گروه یعنی خودرو توانایی حرکت تا قیمت ۴۰۰ تومان را دارد. پس به طور کل بورس یک وضعیت راکد خواهد گرفت اما با توجه به نرخ فعلی دلار کاهش بیشتر برای بورس متصور نخواهد بود.

عشقی به فکر حفظ منافع کدام سهامداران بورس است؟

همچنین رئیس سازمان بورس اخیرا اعلام کرده که با بانک مرکزی مذاکراتی در راستای حفظ منافع سهامداران داشته است. اما موضوع این مذاکرات چه بوده است؟

تجارت‌نیوز می‌نویسد: خداحافظی علی صالح‌آبادی با بانک مرکزی و تکیه زدن محمدرضا فرزین بر صندلی ریاست کلی این بانک، زودتر از چیزی که انتظار می‌رفت نگرانی بورسی‌ها را برانگیخت.

روز شنبه، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست تخصصی میز صنعت فلزات اساسی درباره تغییرات بانک مرکزی گفت: تغییراتی در سیاست‌های بانک مرکزی ایجاد شده که قضاوت درمورد تاثیر و کارکرد آن در آینده، نیازمند صرف زمان است. اما طی مذاکراتی که انجام شد، به بانک مرکزی گفتیم که باید منافع سهامداران را در نظر داشته باشد.

گمان‌ می‌رود منشاء نگرانی‌های رئیس سازمان بورس، اظهارات فرزین پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس کل بانک مرکزی باشد.

فرزین در اولین اقدام خود در بانک مرکزی، تکلیف دلار نیمایی را روشن و اعلام کرد که این نرخ در ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت خواهد شد. این در حالی است که قیمت دلار نیمایی طی هفته‌های گذشته وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شده بود.

نکته‌ای که شاید حتی بیش از نرخ دلار نیمایی بر بازار تاثیرگذار باشد، تغییر نرخ سود سپرده است. موضوعی که در روزهای آخر صالح‌آبادی مطرح شد اما انتظار می‌رود که با روی کار آمدن فرزین، جدی‌تر از قبل دنبال شود.

عشقی نگران منافع کدام سهامداران است؟

به نظر می‌رسد که منظور عشقی از سهامداران، ذی‌نفعان بزرگ بازار است نه سهامداران خردی که در بورس فعالیت می‌کنند. چراکه دولت و سازمان بورس در این مدت بارها ثابت کرده‌اند که منافع سهامداران خرد برای ایشان در اولویت نیست.

نگرانی‌های سازمان بورس نسبت به موضوعاتی مثل افزایش نرخ سود سپرده هم این فرضیه را تایید می‌کند. چراکه برای یک سهامدار خرد، اثرات منفی ناشی از تورم ایجادشده به دلیل سرکوب نرخ سود سپرده، قطعا بیشتر از منافع بورسی ناشی از آن است.

سد سیاستگذاری بورسی‌ها

دید ذی‌نفعانه اهالی بازار سرمایه به تصمیمات اقتصادی در سال‌های اخیر به یکی از سدهای سیاستگذاری در بانک مرکزی تبدیل شده است.

در ماه‌های گذشته، اعتراضات سهامداران باعث شد نرخ بهره بین‌بانکی که در مسیر صعودی قرار گرفته بود توسط بانک مرکزی سرکوب شود. سرکوبی که به قیمت عرضه منابع بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی رخ داد و بی‌شک عواقب تورمی قابل‌توجهی از خود به جا گذاشته است.

تسلیم یا ایستادگی؛ فرزین کدام را انتخاب می‌کند؟

سابقه بورسی صالح‌آبادی و کم‌تجربگی وی در مدیریت بازار پول، یکی از مواردی بود که در زمان انتصاب وی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی مورد انتقاد قرار گرفته بود. زیرا گمان می‌رفت انتصاب وی، بیش از آنکه به منظور کنترل بازار پول باشد، برای تامین منافع سهامداران بازار سرمایه بوده است. فرضیه‌ای که با تسلیم شدن صالح‌آبادی در مقابل خواسته‌های بورسی‌ها و انتصابات مدیران جدید بانک مرکزی از تیمی که در سازمان بورس با وی همکاری کرده بودند تا حدودی اثبات شد.

حال باید دید فرزین هم مسیر صالح‌آبادی را در پیش خواهد گرفت و تسلیم خواسته‌های بورسی‌ها می‌شود یا جلوی فشارهای وارد شده از خارج بانک مرکزی ایستادگی می‌کند؟

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 319393
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا